Hoe gaming helpt bij implementatie software

Hoe gaming helpt bij implementatie software
  • B2b
  • 4 nov 2016 @ 14:32
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • GamificationZakelijk

Clean desk policy? Ik neem het me elke keer weer voor. Het gaat een week goed, soms twee. Maar vroeg of laat is het weer een bende. Nu liggen er op mijn bureau een mini-drone, een stapel post-its, drie lege espressokopjes en een berg pennen. Gedrag veranderen is moeilijk. Zelfs voor iemand die zich er al 20 jaar mee bezighoudt. En juist daarom is serious gaming zo interessant. Gastblogger Jan WIllem Huisman van IJsfontein legt het nut van serious gaming onder werktijd uit.

‘Serious gaming’ klinkt als iets van de laatste tijd, maar het concept bestaat al decennia. Wel hebben de digitalisering en online wereld het concept opnieuw onder de aandacht van het bedrijfsleven gebracht. Zeker als het gaat om het leren kennen van softwaretools op de werkvloer. Door spelmechanismes in te zetten kun je mensen namelijk verleiden, uitdagen en geluksmomenten laten ervaren. Zo kun je ze precies laten doen wat je wilt. Vrijwillig.

Training medewerkers
Nu gaat het vaak zo: medewerkers krijgen een training, zien het nut in van de tool, raken geïnspireerd en hebben goede voornemens. Net zoals ik, wanneer ik me erger aan de rommel op mijn bureau. Na een week verval ik echter in mijn oude gedrag. En voor medewerkers is dat doorgaans ook het moment dat een nieuwe tool weer vergeten wordt. Een voornemen is simpelweg niet genoeg: je moet het doen. En dan het liefst op de plek waar het relevant is.

Hoog leerrendement
Een goede game zorgt ervoor dat mensen kennis kunnen toepassen en durven experimenteren. De serious game wordt dan ook steeds vaker als goed alternatief gezien voor andere soorten training. In een game mogen mensen dingen uitproberen en informatie actief toepassen. Het is niet enkel luisteren en reproduceren. Alle actie komt vanuit de speler zelf, die het initiatief moet nemen. Fouten maken is toegestaan en de beloning voor een geslaagde actie is een geluksmoment. Mensen leren zo veel makkelijker dan wanneer ze in een klasje luisteren naar een uitleg.

Gamen onder werktijd
Waar bedrijven en organisaties vijf jaar geleden nog huiverig waren om mensen te laten spelen onder werktijd, zien ze inmiddels steeds meer voordelen. De medische sector is een mooi voorbeeld van een vakgebied waarin serious gaming bruikbaar is: bij het oefenen van eerstehulpprotocollen kan medisch personeel handelingen uitvoeren op virtuele patiënten. Een ander mooi voorbeeld is het verbeteren van cybersecurity met een game. Mensen mogen proberen om hun eigen werkgever te hacken door trucjes van hackers toe te passen. Dit principe wordt al door meerdere organisaties toegepast.

Nieuwe software zo onder de knie
De implementatie van nieuwe software levert bij veel bedrijven en organisaties problemen op. Vaak zijn medewerkers aan verouderde programma’s gehecht, waardoor ze eigenlijk niet openstaan voor verbetering. Of ze zijn bang dat het allemaal veel te ingewikkeld wordt. En als ze in de praktijk moeite hebben met de technische nieuwigheidjes, dan houdt het al snel op. Om dit te voorkomen kan een serious game uitkomst bieden.

Skype for Business
Neem Skype for Business. Volgens Microsoft benutten de meeste gebruikers maar 10 procent van de capaciteit, waardoor de mogelijkheden soms wat beperkt lijken. Daarom is Microsoft-partner StartReady samen met IJsfontein een uniek project begonnen, waarbij je de mogelijkheden van Skype for Business via een spel leert kennen. Dat is een wereldwijde primeur, want nog niet eerder is een trainingsprogramma geïntegreerd in Microsoft-software . Dit geeft aan dat serious gaming ook op wereldniveau serieus wordt genomen, en dat is een goede zaak. Het zou zomaar de nieuwe standaard voor software-implementatie kunnen worden. We hopen Finding Victor deze herfst te lanceren. Maar eerst ga ik mijn bureau opruimen.

Gastblogger: Jan Willem Huisman
Functie:  Creatief directeur van IJsfontein.

Jan Willem Huisman studeerde interaction design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en Royal College of Art in Londen. Huisman ontving gedurende zijn carrière diverse prijzen en awards, waaronder deBAFTA (British Academy of Film and Television Arts) Award.


 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken