Werk Gouden Zaag winnaar 2022 'om van te watertanden'

Werk Gouden Zaag winnaar 2022 'om van te watertanden'
  • Bureaus
  • 16 dec 2022 @ 18:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsKlantenMarketing

Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij bureau Indie Amsterdam, is de negentiende Gouden Zaag voor aanstormend creatief toptalent uitgereikt aan copywriter Kiki Holshuijsen (Dept).

Bekijk hier de complete Shortlist Gouden Zaag 2022 en de linkjes naar de zes portfolios.

Bijzonder was dat ook de Zaag-winnaars uit de lockdowntijd  Jochem van Schip & Matthias Wentink nu de kans kregen om hun vlijmscherpe edelmetaal persoonlijk op te halen.

Juryvoorzitter Lode Schaeffer (oprichter en ecd bureau Indie Amsterdam) van de Gouden Zaag geeft aan dat het niveau van de longlist -samengesteld door het bestuur van de JongeHonden- dit jaar ‘enorm hoog’ was. ‘Naast conceptuele kracht zien we in 2022 ook een verrassend niveau in craft. Wat ons opvalt is dat er minder teams bij de eerste selectie zitten, eenlingen zijn sterker vertegenwoordigd dan ooit.’

Prachtig en verleidelijk
Van Kiki Holshuijsen (Dept) prees hij de sterke ronde ideeën die merken en producten verder brengen. ‘Zij gebruikt haar verrassende en vernieuwende creativiteit om adverteerders te laten groeien, niet alleen maar om haar eigen portfolio te laten groeien. En last but not least: al haar werk is krachtig en conceptueel vormgegeven. Om van te watertanden.’ Vooral haar inbreng voor de internationale Magnum-campagne met Miley Cyrus springt in het oog.
Over Jelske Driessen zegt Schaeffer: ‘Zij bouwt haar eigen planeet. Alle merken kunnen duiken in die planeet en zich er tegoed aan doen. Jelske geeft kleur, spontaniteit en energie aan alle projecten die ze in haar vingers krijgt.’
Over longlist-kandidaat Thomas van Driel, die Schaeffer bij wijze van wildcard noemt, werd speciaal opgemerkt: ‘Bedenkt relevante en harde ideeën, waar je niet over uitgepraat raakt. Thomas heeft een neus voor PR, het portfolio lijkt wel een persmap. En alles is prachtig en verleidelijk vormgegeven.’
Luke Vermeulen wordt geprezen om zijn zeer originele en goed uitgevoerde benadering van een actuele kwestie: de Perimeters case.
Érika Moreira, die met bureau Akqa wereldwijd de The Dance Awakening-campagne voor Nike ontwikkelde en nu verkast is naar W+K Amsterdam, oogst lof met haar rake copy. ‘Hoe mooi de vormgeving van haar werk ook is, het zijn de woorden die spreken. Je moet als schrijver echt iets kunnen om aan de verwachtingen van merken als Nike te voldoen. En dat kan ze. Met niet alleen maar een sausje van powertaal maar overrompelende copy,  vanuit het hart geschreven.’

Twee keer naar Cannes
Mike Kleijnen krijtgt complimenten omdat het volgens Schaeffer 'fijn is dat je werk al kent voordat je het portfolio inziet.' Dat blijkt het geval te zijn voor zijn case 'Accept to enter'. Zeer goed bedacht volgens de eindjury.
Team Nina Mispelblom Beyer en Hannah Sterke heeft zowel hun Jonge Honden ticket 2022 voor 'Cannes' als dat voor 2023 reeds veilig gesteld via bekroond JongeHonden-pitchwerk, vertellen ze. Ze zijn nu voor de Gouden Zaag uitreiking even weggeflitst bij de TBWA\-kerstborrel. Schaeffer looft hun sterke Meubol-concept, 'een fantastisch circulair idee voor Bol.com.'

Knallende vormgeving
Over winnaar Kiki Holshuijsen voegt hij bij de uitreiking van de fonkelend nieuwe Zaag toe: ‘Zij is het meest allround van alle kandidaten. Neemt met haar talent merken onder de arm en maakt ze groot. Zij is verrassend senior in aanpak, en combineert vernieuwend fris denken met de knallende vormgeving van een new kid on the block.’
Kiki studeerde Politicologie aan de UvA, gevolgd door de master-opleiding Brother Escuela de Creativos in Spanje. Ze startte kort in de journalistiek en als lerares Engels. Daarna volgden in Madrid de bureaus All en  Lola MullenLowe. Intussen is ze als copywriter geland bij bureau Dept.
I guess I'll have to postpone my retirement plans, because I've been nominated for the Golden Saw Award 2022 for most promising up-and-coming creative talent! Thanks for the honour MarketingTribune, JongeHonden, Peter van Woensel Kooy and Lode Schaeffer’, reageerde Holshuijsen al eerder over haar Gouden Zaag nominatie. En nu: ‘hartstikke bedankt, ik ben door het dolle heen!’
Aansluitend vond nog een gezellige netwerkborrel plaats met JongeHonden, jury, bier en bitterballen op de Hoogtekadijk bij Indie: vrijmibo met een verguld en vlijmscherp randje.
(PvWK)


Met dank aan de JongeHonden en Indie

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken