![[GPCM2025] 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en voor ons'](/templates/img/lazyload.gif)
[GPCM2025] 'De prijs was een enorme bevestiging voor Knorr en voor ons'
Frieda Ulsamer de Waard is CEO van The Invaders en nieuw jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Vorig jaar ontving zij een Grand Prix voor de originele Knorr '#Modtheveg' case. Zij deelt een terugblik en een visie op de toekomst van contentmarketing: 'hoe maak je als merk gebruik van al bestaande werelden en benut je het succes daarvan voor je eigen merk?'

Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met ‘Pas-op-Pop’ campagne
Een regenboogdino, een reuzenvlinder en zelfs een vriendelijke alien: sinds deze maand duiken ze op in Nederlandse woonwijken als opvallende ‘Pas-op-Poppen’. Met deze creatieve campagne wil Univé automobilisten attenderen op spelende kinderen en zo bijdragen aan veiligere straten. De actie is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Dept.

Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten voor Kinderpostzegels
Kinderpostzegels en Hallmark introduceren een nieuwe collectie feestdagenkaarten, mede ontworpen door kinderen zelf. Tijdens een creatieve workshop leverden zij input voor de kaarten die worden verkocht tijdens de jaarlijkse kinderpostzegelactie.

‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat helaas telkens opnieuw actueel blijkt. Om verandering teweeg te brengen, is niet alleen bewustwording nodig, maar ook concrete gedragsverandering bij (potentiële) daders én hun omgeving. Met die gedachte is een nieuw non-profit initiatief gelanceerd vanuit de reclame- en mediawereld. De boodschap is even simpel als krachtig: nee betekent nee.

GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen entertainment, commercie en community'
Thijs Jaski is Managing Director bij Video & Content Marketingbureau Yune en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Volgens hem draait succesvolle contentmarketing in 2025 niet om losse uitingen, maar om ecosystemen die merk, community en doelgroepgedrag met elkaar verbinden.

NRC lanceert campagne over houvast in wereld vol ruis
NRC wilde weten wat het effect is van een overvloed aan nieuws. Om dit invoelbaar te maken hield NRC interviews over de manier waarop we nieuws tot ons krijgen.

GPCM2025: 'Contentmarketing is geen losse actie, maar een strategie die een merk groter maakt dan zijn eigen kanalen'
Marlin Goethals is Managing Director bij B2B PR-bureau Marcommit en jurylid bij de Grand Prix Content Marketing Awards. Contentmarketing gaat volgens haar niet meer alleen om zichtbaarheid via de eigen kanalen, maar juist om geloofwaardig aanwezig zijn in de bronnen die mensen én AI-modellen vertrouwen.

Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content
Buut doet ’t een Tikkie anders, zo stelt deze nieuwe bancaire dienst zich voor. Gemaakt met het team van Tikkie onder de vleugels van ABN Amro, moet deze ‘neobank’ via de app vooral Gen Z aanspreken en hun ouders. Hierbij speelt content een vernieuwende en cruciale rol.

Vernieuwde jongerencampagne Goed Verhaal van start
Met ‘Goed Verhaal’ is vandaag een nieuwe jongerencampagne van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) van start gegaan die lezen onder middelbare scholieren een maand lang in de spotlight zet.

Grohe viert 50 jaar in Nederland met focus op innovatie en duurzaamheid
Sanitairmerk Grohe viert dit jaar vijftig jaar aanwezigheid in Nederland. Ter gelegenheid van het jubileum lanceert Grohe twee campagnes, gericht op zowel consumenten (‘Al 50 jaar gemaakt voor waterplezier’) als professionals (‘Al 50 jaar jouw partner in sanitair’). De campagnes zijn van september tot eind oktober zichtbaar via tv, social media en online.
![[GPCM2025] 'Maak van content een logisch verlengstuk van je merk'](/templates/img/lazyload.gif)
[GPCM2025] 'Maak van content een logisch verlengstuk van je merk'
In 2024 won hijzelf voor VGZ de Gouden contentaward in de categorie B2E. Een goede reden om hem uit te nodigen voor de jury van 2025, waarop Wim Vis graag inging. We spreken hem over contentmarketingtrends, de noodzaak van meedoen en hoe je wint. 'Content werkt.'

Gazelle opent fiets-pitstop tijdens Dutch Grand Prix in Zandvoort
Tijdens de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix introduceert Koninklijke Gazelle een opvallend initiatief: de Gazelle Pitstop. Op de belangrijkste fietsroute richting het circuit in Zandvoort kunnen duizenden racefans dit weekend hun fiets laten checken door de speciaal opgetuigde Gazelle Pit Crew.

Goede contentmarketing creëert waarde: lever het bewijs
Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers. Eén keer per jaar, tijdens de originele Grand Prix Content Marketing krijgt het vak de kans om na deskundige, serieuze (deel)jurering het mooiste en effectiefste werk op het schild te hijsen. Laat zien wat je werk waard is. Nu is het moment om in te zenden.
![[column] Meteen op date!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Meteen op date!
Het is al een tijdje gaande: dating-apps worden minder populair. Grote apps als Tinder en Bumble zien sinds 2023 al een paar jaar een teruggang in het aantal actieve gebruikers, die – het swipen moe – op zoek zijn naar authenticiteit en persoonlijke ontmoetingen. Opmerkelijk genoeg is hierbij nog wat te leren van de allereerste datingwebsite-ondernemer van Nederland.

EasyToys zet taboe rond seksuele klachten centraal in ‘F*ckjargon’-campagne
Met de campagne ‘F*ckjargon’ wil EasyToys seksuele ongemakken bespreekbaar maken via opvallende (D)OOH-uitingen met een knipoog naar kantoor- en bouwjargon. De actie gaat hand in hand met de introductie van een nieuwe supplementenlijn: EasyToys Health, ontwikkeld om klachten als een verminderd libido, vaginale droogheid en erectieproblemen te verlichten.

Breda investeert in studentenbinding met marketingcampagne en festival
Breda verwelkomt dit studiejaar ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal telt de stad nu meer dan 30.000 mbo- en hbo-studenten. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ wil Breda hen niet alleen een warm welkom geven, maar ook laten zien wat de stad te bieden heeft.

Brabant Partners lanceert campagne ‘Goed Leven is aan jou’
Brabant Partners presenteert de nieuwe brandingcampagne Goed Leven is aan jou. De campagne wil laten zien hoe veelzijdig en persoonlijk het begrip ‘goed leven’ in Brabant kan zijn, met nadruk op authenticiteit en beleving.

GPCM2025: 'Goede contentmarketing creëert waarde voor bedrijf, klanten en medewerkers'
Contentmarketing is allang geen kwestie meer van alleen klanten verleiden met slimme campagnes. Het gaat steeds vaker om het vertellen van échte verhalen die waarde toevoegen – niet alleen voor bedrijven, maar ook voor klanten, medewerkers én de samenleving. Suzanne de Bakker, hogeschoolhoofddocent Duurzaamheid in het Economisch Domein aan de Hogeschool Utrecht en jurylid van de Grand Prix Content Marketing Awards, deelt haar visie op de kracht van waardegedreven storytelling en de trends die het verschil maken.
![[column] De digitale begraafplaats van goede ideeën](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De digitale begraafplaats van goede ideeën
Elke marketeer, elke professional, kent de digitale begraafplaats. Die ene map op de server waar de mooiste ideeën en de scherpste inzichten een stille dood sterven. Het is de laatste rustplaats van die briljante PowerPoint waar weken aan is geschaafd, van het rapport dat de strategie voor het komende jaar moest bepalen. Gepresenteerd, gemaild, en vergeten.

Koffiedealer Douwe verrast festivalgangers op Lowlands
Op Lowlands ging dit weekend niet alleen de naam van artiesten rond, maar ook die van een zekere Douwe. Via stickers, WhatsAppgroepen en Airdrops werd zijn telefoonnummer verspreid met de boodschap: 'Feestje bouwe? App Douwe.' Wie hem benaderde, kreeg een live locatie en kon hem ontmoeten op het terrein. Niet om pillen of poeders te krijgen, maar een kop koffie, de meest legale oppepper van allemaal.
![[column] Festivalactivaties 2025: zo maak je merkbeleving onvergetelijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Festivalactivaties 2025: zo maak je merkbeleving onvergetelijk
Festivals zijn de creatieve smeltkroes waar muziek, kunst, fashion en food samenkomen. Voor merken gaat het steeds minder om opvallen, en meer om écht ervaren worden. Voor Gen Z telt geen vluchtige exposure, maar activaties die relevant, vermakelijk en visueel onweerstaanbaar zijn.

Boest trapt af met mysterieuze campagne voor Art Zoo Museum
In hartje Amsterdam is het nieuwe Art Zoo Museum geopend. Boest is verantwoordelijk voor de digitale marketingcampagne van het museum, dat een artistieke ode brengt aan de dierenwereld.

Lexa kiest AndAgencyAmsterdam als pr- en influencerpartner
Datingplatform Lexa heeft na een pitch AndAgencyAmsterdam aangesteld als strategisch PR- en influencer marketingpartner in Nederland. De samenwerking is onderdeel van een bredere herpositionering waarbij Lexa zich richt op het empoweren van millennial singles (23-44 jaar) in hun zoektocht naar liefde. De eerste campagne is deze week gelanceerd op social media.

Jacht op de Grand Prix Content Marketing Awards geopend
Net als elk jaar reiken MarketingTribune en het Genootschap van Contentstrategen Grand Prix Content Marketing Awards uit aan de beste contentstrategieën. Dit jaar kun je inzenden in zeven categorieën: B2B, B2C, B2E, Campagne, Jongeren, Maatschappelijk en Non-profit. De inzendingen worden beoordeeld op strategie, creativiteit en resultaat.

Douane opent ‘Cabinet of Customs Curiosities’ om vakantiegangers te waarschuwen voor verboden souvenirs
De Douane lanceert deze zomer een opvallende campagne om reizigers bewust te maken van wat ze wél en vooral níet mogen meenemen uit het buitenland. Onder de titel Cabinet of Customs Curiosities presenteert de overheidsdienst een rariteitenkabinet vol bijzondere, soms bizarre in beslag genomen souvenirs: van koraal en slangenleren laarzen tot complete berenhuiden en zelfs olifantenpoten.

Albelli kiest TikTok voor zomerse merkactivatie
Fotoproductmerk Albelli heeft vandaag een nieuwe zomercampagne gelanceerd op TikTok, gericht op jongvolwassenen in Nederland en België. De campagne draait om het vastleggen van zomerse herinneringen, van vakantiekiekjes tot festivals en momenten met vrienden, en laat zien hoe deze digitale momenten kunnen worden omgezet in tastbare fotoboeken, wanddecoratie of kalenders.

ABN Amro lanceert begrijpelijke fraudevoorlichting met 'Oplichtings ABC'
Fraudeurs worden steeds vindingrijker en gebruiken een groeiend arsenaal aan technieken om mensen op te lichten. Hierdoor wordt het voor veel mensen steeds lastiger om fraudepogingen te herkennen. Voor de 2,6 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven, vormt dit een extra uitdaging. Tijd voor een contentcampagne in vorm van een begrijpelijke fraudegids.

Artis en Natwerk brengen queer natuur tot leven met Pridevlag
Tijdens Pride vieren we liefde, vrijheid en het recht om jezelf te zijn. Artis en creatief bureau Natwerk voegen daar dit jaar een bijzondere boodschap aan toe: seksuele diversiteit is niet alleen een menselijk verhaal, maar zit ook diepgeworteld in de natuur. Onder het motto ‘Omarm je aard(e) – Love your nature’ lanceren zij een Pridevlag die de queer diversiteit in het dieren- en plantenrijk eert.

KPN wil ouders en kinderen online dichter bij elkaar brengen
KPN stelt zich 'onverminderd in te willen blijven zetten' voor een '#BeterInternet'. Voor veel ouders is het online leven van hun kinderen nog steeds een vraagteken. Hierdoor missen ze vaak cruciale signalen van stress of negatieve invloeden die zich tussen de tekens afspelen: in emoji's, memes of subtiele groepsdruk.
![[column] Een versje als herinnering](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een versje als herinnering
‘In de Winkel van Sinkel is alles te koop, hoeden en petten en dameskorsetten, drop om te snoepen en pillen om te poepen’. Het zijn de dichterlijke zinnetjes uit een versje ergens uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Maar anno 2025 klinken de woorden voor velen toch nog bekend in de oren.

Hornbach Bagagewagen keert terug op Lowlands 2025
Na het succes op Lowlands 2024 keert de Hornbach Bagagewagen komende zomer terug op het festivalterrein in Biddinghuizen. De samenwerking tussen projectbouwmarkt Hornbach en festivalorganisator Mojo wordt voortgezet, en dat betekent opnieuw een praktische én populaire oplossing voor duizenden festivalgangers die met zware tassen en tenten het terrein betreden.

Bovag lanceert AI-presentator Bram
Bovag presenteert via zijn socials een innovatieve digitale ontwikkeling: Bram, een AI-gegenereerde presentator, ontwikkeld in samenwerking met social- en contentbureau Awesome. Bram geeft een herkenbaar gezicht aan de expertise van Bovag volgens de initiatoren en maakt het mogelijk om content op schaalbare en efficiënte wijze te produceren.

Rotterdam speelt hoofdrol in Puma-sneakercampagne
Na een lokale samenwerking met artiesten en community's is de nieuwe sneaker Fade Nitro van sportmerk Puma gelanceerd in drie Europese voetbalsteden: Rotterdam, Napels en Marseille.

Inschrijving Grand Prix Content Marketing geopend
De inschrijving voor de Grand Prix Content Marketing, de meest prestigieuze, leukste en inhoudsvolle Awards en bekroningen van het marketingjaar, is weer geopend.

Campagne Nestlé draait om verhalen van collega's
Nestlé Benelux is deze maand gestart met een employer branding campagne waarin medewerkers centraal staan. De campagne, actief in Nederland en België, moet vooral medior professionals aanspreken. Onder andere presentatrice Moïse Trustfull werkt mee aan de activatie.

Stayokay speelt met vooroordelen in nieuwe campagne: ‘Het is hier geen hostel!’
De Nederlandse hostelketen Stayokay heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd onder de opvallende naam ‘Het is hier geen hostel!’. Daarmee wil het merk het hardnekkige beeld van hostels als sobere slaapzalen voor backpackers doorbreken.

Decathlon viert zomerse klassiekers met opvallende straatcampagne
Decathlon viert deze zomer twee productjubilea: het Easybreath-snorkelmasker bestaat 10 jaar en de populaire 2 Seconds-tent is al 20 jaar een vertrouwd gezicht op campings wereldwijd. Reden genoeg voor het sportmerk om groots uit te pakken met een creatieve buitenreclamecampagne in Amsterdam en Den Haag.
![[column] De generatie van alles en niets](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De generatie van alles en niets
‘Generatie Slash,’ verzuchtte een 34 jarige relatie (brand creative producer) van mij laatst. ‘We krijgen cv’s vol titels waar je u tegen zegt. Kijk maar op LinkedIn: iedereen is ineens Photographer/Director/Editor/Digital Nomad/Publisher.’ En dat op basis van wat vakantiekiekjes met een Canon en wat gepruts in Photoshop. Het zelfvertrouwen van Gen Z is indrukwekkend — net als de disconnect met de werkelijkheid.

Fietsersbond lanceert campagne voor ‘fietsgeluk’ en bredere zichtbaarheid
De Fietsersbond bestaat dit jaar 50 jaar en grijpt dat jubileum aan om zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In een nieuwe merkcampagne positioneert de organisatie zich nadrukkelijk als bondgenoot van alle fietsers, van fanatieke forens tot incidentele recreant.

Libresse lanceert de Refresh Spot op Pinkpop
Tijdens Pinkpop 2025 introduceert Libresse de zogenoemde Refresh Spot: een speciaal festivaltoiletconcept gericht op menstruerende bezoekers. Onderzoek toont aan dat menstruatie bij de helft van de vrouwen+ leidt tot ongemak op festivals. Eén op de vijf heeft weleens een evenement overgeslagen om die reden.

ING steekt vrouwenvoetbal hart onder de riem met campagne 'Van dromen naar doelen'
Met het EK Vrouwenvoetbal 2025 voor de deur trapt ING een krachtige campagne af: Van dromen naar doelen. Geen standaard sportsponsoring, maar een uitgesproken pleidooi voor gelijke kansen, female empowerment én financiële zelfredzaamheid. Want volgens ING verdient vrouwenvoetbal, en de vrouw daarachter, minstens evenveel aandacht als het mannenvoetbal.
![[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wachten als belevenis: waarom Gen Z wél in de rij wil staan
Ongeduldig, snel verveeld en gewend aan instant gratification, zo wordt Gen Z vaak omschreven. Toch staan ze massaal in de rij. Voor friet, een accesoire of een gelimiteerde hoodie. Niet omdat het moet, maar omdat ze het wíllen.
![[column] De suikerbom en de sluipmoordenaar](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De suikerbom en de sluipmoordenaar
Laatst scroll ik over LinkedIn en zie ik een post die het opvallend goed doet. Veel likes, veel instemmend commentaar. Onderwerp: de suikertaks op frisdranken. 'Prima,' zegt men, 'maak het maar duurder, dan drinken we minder.' Einde discussie, lijkt het.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Gazelle opent fiets-pitstop tijdens Dutch Grand Prix in...
- Buut bank gelanceerd: grip op geld met Gen Z-content
- [GPCM2025] 'Maak van content een logisch verlengstuk van je...
- GPCM2025: 'Contentmarketing is geen losse actie, maar een...
- Grohe viert 50 jaar in Nederland met focus op innovatie en...
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos bewegen tussen...
Laatste Nieuws
- [GPCM2025] 'De prijs was een enorme... 10-09-2025
- Univé zet kindertekeningen in voor... 10-09-2025
- Kinderen ontwerpen feestdagenkaarten... 09-09-2025
- ‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne... 09-09-2025
- GPCM2025: 'Campagnes moeten naadloos... 04-09-2025
- NRC lanceert campagne over houvast... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes