'Bij Dela leidt content doelstelling tot conversie'

'Bij Dela leidt content doelstelling tot conversie'
  • Content
  • 29 jan 2018 @ 10:02
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieContent

'Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan?' Deze campagne van coöperatie Dela bewijst dat het 'echt' mogelijk is om met contentmarketing een gevoelig merk-onderwerp als overlijden een positieve insteek te geven.

'Deel je mooie woorden in het hier en nu, voordat het te laat is.' Wat is het content-vervolg op deze campagne? En hoe heeft de contentstrategie zich ontwikkeld door de jaren?

Van direct marketing naar contentmarketing

Zeven jaar geleden werden er nog adresbestanden ingekocht voor huis-aan-huis-kaartjes en direct mailpacks. Zo gewoon als dat toen was, zo weinig heeft Dela’s marketingstrategie daar tegenwoordig nog mee van doen. 'We hebben bewust de keuze gemaakt om van een productgedreven aanpak naar een klantgerichte aanpak over te gaan, waarbij contentmarketing een belangrijke rol speelt',  zegt Nancy Schuurmans, content- en brand marketeer bij Dela. 'Door met content de verbinding te maken tussen ons merkverhaal en de behoeften vanuit het publiek bouwen we aan een relatie met potentiële en bestaande klanten. Dat doen we door  de belevingswereld van ons publiek centraal te stellen en te kijken naar hoe wij als Dela op bepaalde  momenten in het leven van mensen relevant kunnen zijn. Door middel van relevantie laden we het merk, wat zorgt voor een wezenlijke bijdrage aan het behalen van onze merk- en marketingdoelstellingen. De uitdaging voor het komende jaar is om aan te tonen op welke manier en in welke mate content deze bijdrage kan vergoten.'
 
Van content-campagne naar strategie

In 2012 zette Dela de eerste stap richting een content-gedreven aanpak. 'Tijdens de branding campagne ‘Waarom Wachten’ was er een optimale uitwerking in tv- en radio-commercials die mensen aanzette tot het on- en offline  delen van mooie woorden. Deze campagne was de basis voor een contentmarketing aanpak waarbij juist de continuïteit en merkzichtbaarheid gewaarborgd zou worden. In 2015 werd daarom voor het eerst een contentmarketingstrategie geformuleerd en werden tv-, online en sociale kanalen beter geïntegreerd', haalt Schuurmans aan.

Continue zichtbaarheid en een persoonlijke touch

Dela is nu drie jaar verder en de klantgerichte marketingaanpak, waarin continue aanwezigheid van content en het uitdragen van hun merkverhaal centraal staat, is nog volop in ontwikkeling. Schuurmans: 'In de eerste fase lag de focus op het kunnen produceren en distribueren van content. Daarbij stond ook de ontwikkeling van het Dela Voor Elkaar-blog centaal. In een tweede fase hebben we ons veel meer gericht op het werken vanuit de methodiek van publieksreizen en het ontwikkelen van contentformats. Nu - in de huidige fase - richten we ons vooral op het kunnen aanbieden van content op basis van persoonlijke voorkeuren van ons publiek. Datagedreven content en personalisatie worden voor ons steeds belangrijker.'

 

Door: Kristel Kouwenberg.

Lees de volledige blog op de website van Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken