'Hak-in-Pak moet boost geven aan peulvruchtenconsumptie'

'Hak-in-Pak moet boost geven aan peulvruchtenconsumptie'
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2023 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingIntroductie

Hak wil een impuls geven aan de peulvruchtenconsumptie met de introductie van ‘Hak-in-Pak’: een serie peulvruchten en mais in een handzame, kartonnen en betaalbare verpakking.

Hak-in-Pak maakt het eten van peulvruchten volgens het foodmerk nog eenvoudiger én toegankelijker, wat de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten moet versnellen. De nieuwe kleurrijke productlijn is vanaf eind november te vinden bij het Belgische Delhaize en stroomt begin 2024 de Nederlandse en andere Belgische supermarkten in. 

Hak introduceert de nieuwe verpakkingsvorm naast de bekende glazen pot en populaire stazak. Hak-in-Pak moet een kleurrijke boost geven aan het schap. Met deze innovatie wil Hak consumenten motiveren om vaker te kiezen voor plantaardige bronnen van eiwitten, om zo de eiwittransitie te versnellen. Daarom komt HAK met een breed assortiment losse peulvruchten in een modern en kleurrijk pakje: kidneybonen, linzen, kikkererwten, bruine bonen, witte bonen, een bonenmix en daarnaast een variant met mais.

Volgens Nicole Freid, ceo van Hak, sluit Hak-in-Pak naadloos aan bij de missie van Hak om mensen te helpen naast meer groenten ook meer peulvruchten te eten: 'Hak-in-Pak is een hele mooie, betaalbare aanvulling op ons assortiment. Het helpt om makkelijk peulvruchten toe te voegen aan bijvoorbeeld je salade, wrap of curry. Hak-in-Pak past perfect bij gerechten uit de wereldkeuken of als je een dagje geen vlees wil eten. Peulvruchten sluiten goed aan bij de behoefte van de moderne eter. Ze zijn veelzijdig, betaalbaar en gezond.'

Op dit moment worden de peulvruchten en mais van Hak-in-Pak nog veelal buiten Nederland geteeld en verpakt. Freid: 'Uit eigen onderzoek is gebleken dat consumenten enthousiast zijn en het een aantrekkelijke, handige en duurzame verpakking vinden. Daarom wilden we zo snel als mogelijk met deze introductie komen. Omdat wij deze verpakkingslijn nog niet zelf kunnen produceren, zijn we daarvoor in eerste instantie uitgeweken naar Europese landen. We zijn natuurlijk van plan om, in lijn met onze strategie, de producten zo dichtbij mogelijk en duurzaam gecertificeerd te telen en ze ook lokaal te produceren.'

Nieuwe cross-mediale marketingcampagne
Hak meldt het belangrijk te vinden dat 'de peulvruchten voor een betaalbare adviesprijs in de schappen kunnen worden gezet. Hak-in-Pak is verkrijgbaar in formaten van 200 ml. en 400 ml. De producten zijn 100% natuurlijk en lang houdbaar (zonder conserveringsmiddelen). Bovendien kunnen consumenten kiezen voor een passende hoeveelheid, wat helpt om voedselverspilling tegen te gaan. Het innovatieve materiaal van de peulvruchtenverpakking, waarvoor Hak een samenwerking is aangegaan met verpakkingsspecialist SIG, heeft dankzij een hoog gehalte aan plantaardige materialen een zeer lage CO2-voetafdruk.'
Dit sluit volgens Freid aan op de ‘Groene Keuken’ van Hak, de duurzaamheidsstrategie waarin onder andere staat dat Hak in twee jaar de CO2-uitstoot met minimaal 46% terug gaat brengen. 'Begin 2024 start Hak een grote nieuwe cross-mediale marketingcampagne om Hak-in-Pak te introduceren bij het grote publiek, wederom met actrice Elise Schaap. Bovendien wil Hak consumenten inspireren met recepten waarin peulvruchten de hoofdrol spelen', verklapt de marketeer.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken