Kamervragen over NPO Plus

Kamervragen over NPO Plus
  • Media
  • 14 nov 2013 @ 12:44
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnlinePolitiek

NPO Plus mag geen concurrent worden van Netflix en RTL's Videoland, vindt de Tweede Kamer. D66 heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Sander Dekker (Media) over het voornemen van de Publieke Omroep om deze pilot voor een betaalde abonnementdienst begin volgend jaar te starten.

Dinsdag maakte de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) bekend met een extra online dienst te komen om programma's op hogere kwaliteit langer digitaal te kunnen uitzenden. Op dit platform NPO Plus, dat naast Uitzending Gemist moet gaan bestaan, kunnen tegen betaling allerlei films en series worden bekeken.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Sander Dekker (Media) over het voornemen van de publieke omroep. 'Marktverstoring ligt op de loer', zegt hij tegen NU.nl. 'De publieke omroep op tv is per definitie marktverstorend, we moeten niet hebben dat er op het digitale domein ook weinig ruimte meer is voor private partijen.' 

Verhoeven spreekt van een 'duivels digitaal dilemma', want hij vindt het wel een goede zaak dat programma's van de omroep langer digitaal beschikbaar komen. 'Ik vind het niet wenselijk dat er extra betaald moet worden voor gesubsidieerde programma's, maar wil aan de andere kant de digitale markt niet verstoren door alles gratis aan te bieden.' 

VVD-Kamerlid Matthijs Huizing vindt het initiatief van de NPO goed, maar waarschuwt wel voor oneigenlijke concurrentie met aanbieders als Netflix en RTL. De SP stelt dat programma's op de Publieke Omroep gratis moeten zijn, dus NPO Plus ook. PvdA-Kamerlid Martijn van Dam is niet bang dat NPO Plus de digitale markt zal verstoren.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken