[column] Voorspellingen voor turbulent mediajaar 2024

[column] Voorspellingen voor turbulent mediajaar 2024
  • Media
  • 22 dec 2023 @ 11:41
  • Link
  • Ruud de Langen
    Ruud de Langen

    Chief Growth Officer Benelux
    dentsu
  • Geen tag

Het drinken van een kopje Turkse koffie, ook wel toekomstkoffie genoemd, doet wonderen. Uit de patronen in de achterblijvende drab komen onthullende voorspellingen voor 2024 naar voren…

Allereerst zal komend jaar de VIA zijn naam veranderen in VAI, Rik Ledder en Saskia Baneke zullen vervangen worden door deepfakes, evenals alle commissies. Dat is weer een mooie bezuiniging voor een reclame-industrie met economische tegenwind.

Een andere voorspelling gaat over een geheel nieuwe salesstrategie die Ad Alliance gaat voeren komend jaar. Verkoopbaas Ton Rozestraten is het eindeloze onderhandelen van bureaus en adverteerders zat. Aangezien de vraag hoger is dan het aanbod in lineaire tv heeft hij zich laten inspireren door een van ’s werelds grote genieën, Elon Musk.

Als er in 2024 nog iemand durft tegen te stribbelen tegen zijn geplande ‘gematigde prijsstijging’ van GRP’s in het nieuwe jaar, heeft Rozestraten zijn antwoord klaar: ‘Go fuck yourself’.

Dieper de drab in

Als we vervolgens iets dieper in de drab kijken, zien we dat lineaire televisie verder langzaam maar zeker zijn einde tegemoet hinkt. Al zal de staart van dit fenomeen langer zijn dan de staart van de uitgestorven Diplodocus - dit moet u maar even googelen. De afname wordt versneld door het Europese voetbal dat een groot gedeelte van Nederland via de Ziggo-app moet gaan kijken. Verder zal binnen het OTT-speelveld AVOD zijn intrede doen bij onder meer Netflix naast TVOD en SVOD. Dat klinkt als nieuwe Chinese virussen, maar het zijn verdienmodellen voor online video.

Geert en Thierry

Geert Wilders pakt volgend jaar door als premier van Nederland en gaat de publieke omroep grondig verbouwen. Er zal nog maar één zender overblijven die 24 uur per dag wordt gevuld door Ongehoord Nederland (ON).

Thierry Baudet krijgt op ON een eigen programma en gaat er een geheel nieuwe versie van Ik Hou Van Holland op presenteren. Het publiek mag geen paraplu’s en flesjes mee naar binnen nemen.

Tegen het einde van het komende jaar gaan Talpa en Mediahuis toch weer proberen een coalitie te vormen, waarbij ze hopen op gedoogsteun van DPG Media en RTL. Ze hebben immers een gezamenlijke vijand, de migratie van Amerikaanse techbedrijven die de Nederlandse advertentieruif leegvreten. Er wordt een verkenner aangesteld om deze coalitie tot stand te laten komen. Speciaal daarvoor wordt Fons van Westerloo opgegraven. Hij zal de ACM gaan vertellen dat er een stop moet komen op de instroom van Amerikaanse techbedrijven in Nederland.

Jaar van de waarheid voor Radio Veronica

Jan Driessen kondigt komend jaar aan dat zijn stem, die van VVD naar D66 verhuisde, bij een volgende verkiezing weer een andere bestemming krijgt. Is het zijn achtergrond bij de NCRV en KRO die hem dan CDA doet stemmen, of is het opportunisme? Driessen, die zijn pensioen nadert: ‘Opportunisme? Nee, maar CDA staat meer op voor ouderen en ik moet ook aan mijn oude dag denken…’

Komend jaar wordt ook het jaar van de waarheid voor Radio Veronica, dat met een marktaandeel van rond de 2% en een blok aan het been van 22 miljoen euro voor de FM-frequentie, richting de afgrond gaat.

Mediahuis zal - geïnspireerd door RadioGPT - alle DJ’s liquideren en vervangen door generatieve AI. De succesvolle Veronica Vrijdag uit de jaren tachtig zal met de stemmen van Adam Curry, Jeroen van Inkel, Erik de Zwart, Lex Harding en zelfs Alfred Lagarde weer tot leven geroepen worden, inclusief de roepie roepie vogel. De hele week zullen deze helden weer te beluisteren zijn. Dit zal een succes blijken te zijn, veel luisteraars zullen de overstap van Omroep Max naar Radio Veronica maken.

Tot zover de voorspellingen, doe er uw voordeel mee.

Ruud de Langen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken