Facebook neemt Oculus VR over voor 2 miljard dollar

Facebook neemt Oculus VR over voor 2 miljard dollar
  • Online
  • 26 mrt 2014 @ 10:13
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social mediaOnline gaming

Facebook neemt Oculus VR over, bekend van de virtual realitybril Oculus Rift. Zo meldt Facebook in een persbericht. Oculus Rift blijft zelfstandig opereren. Facebook legt 2 miljard dollar op tafel. Afgelopen februari werd WhatsApp gekocht voor 19 miljard dollar.

De bril is bedoeld voor het spelen van games, maar heeft ook andere toepassingen. Mobile gaming is wel de belangrijkste reden om Oculus VR over te nemen. Facebook CEO Mark Zuckerberg: ‘We willen klaar zijn voor de platforms van de toekomst. Oculus biedt ons de kans om het meest sociale platform ooit te creëren en zal de manier waarop we werken, online gamen en communiceren veranderen.’ Brenden Inribe, CEO van Oculus, verklaart: ‘We zijn enthousiast over deze samenwerking en zullen er alles aan doen om het beste virtual reality platform van de wereld te maken. Mensen zullen op een magische nieuwe manier met elkaar in contact komen.’ (Bron: NRC)

Crowdfunding
Oculus kreeg zo’n twee jaar geleden veel media-aandacht nadat de eerste versie van hun bril op crowdfundwebsite Kickstarter 2,5 miljoen dollar ophaalde. Vorig jaar haalde het bedrijf met een investeringsronde nog eens tientallen miljoenen dollars op. Met de overname is een bedrag van 2 miljard dollar gemoeid. Hiervan krijgen de oprichters van Oculus 400 miljoen dollar in contanten en 1,6 miljard in aandelen Facebook. Daarnaast kan het bedrijf tot maximaal 300 miljoen dollar extra verdienen in de vorm van contanten en aandelen ‘bij het bereiken van bepaalde mijlpalen’, aldus Facebook in het persbericht.
 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken