Marketeer Fleurop wil wauw effect bij ontvanger bloemen

Marketeer Fleurop wil wauw effect bij ontvanger bloemen
  • Online
  • 2 dec 2016 @ 10:09
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Customer JourneyKlantenservice

Fleurop bestaat 95 jaar in Nederland. Sinds 1921 brengt de marktleider mensen dichter bij elkaar en fleurt hij menig interieur op met bloemen. Maar de concurrentie in bloemenland wordt heftiger. Michel van Slingerland, marketing- en salesmanager van Fleurop: ‘Wat je vooral zult gaan merken is dat we met deze leeftijd nog echt ‘alive and kicking’ zijn. Heb geduld en je zult Fleurop vanzelf meer zien.’

Bij een heuglijk moment hoort een bloemetje, zo vindt Fleurop. Sinds 22 november 1921 kunnen mensen bloemen vooraf bestellen bij Fleurop. Destijds begonnen twee bloemisten een samenwerkingsverband, waarbij mensen per postkaart bloemen konden bestellen. Al snel sloten meer bloemisten zich aan (inmiddels 1.100) zodat er door heel Nederland bloemen besteld en bezorgd konden worden. De coöperatie bloeide op. Vanaf het vroege begin heeft Fleurop met het principe van same-day-delivery talloze mensen verrast met een bos bloemen, besteld door hun geliefde, familielid of gewoon zomaar door een vriend of vriendin.

Van Slingerland: ‘Mensen sturen ze om iemand een hart onder de riem te steken, bijvoorbeeld. Of om je waardering te uiten. Dit gebeurt niet alleen met boeketten, maar ook met bloemenbonnen en cadeaus ter aanvulling van het boeket. Denk aan een doosje chocola of een pluchen beertje. Alles wat online besteld wordt voor 14.00 uur, is dezelfde dag in huis.’ Fleurop werkt met Wubbe in Delft als creatief/reclamebureau, met Zigt in Hoofddorp als mediabureau en VHGK in Voorschoten als PR-bureau.

Wat gaan we merken van 95 jaar bestaan Fleurop?

‘Nou, we hebben in de week van het jubileum – eind november. Red. - van ons laten horen in een landelijke campagne in print, op radio en op social. Het ‘grote’ feestje is dus al geweest. Wat je vooral zult gaan merken is dat we met deze leeftijd nog echt ‘alive and kicking’ zijn. Heb geduld en je zult Fleurop vanzelf meer zien.’

Wat is in grote lijnen de marketingstrategie van Fleurop?

‘Dat is natuurlijk een kok vragen naar hoe hij zijn eten bereidt. Ik kan wel iets zeggen over hoe het zal smaken, maar eigenlijk moet je dat zelf ervaren en proeven. Fleurop is een andere online retailer dan wie ook. Bij ons is de besteller namelijk altijd iemand anders dan de ontvanger. Wat wij willen bewerkstelligen is om het boeket bloemen naar een hoger niveau te helpen. Er is altijd een reden om iemand een boeket te sturen, een verjaardag, een jubileum, liefde of gewoon zomaar omdat je iemand waardeert. Dat willen we meer onder de pet krijgen bij de consument. Daarbij staat Fleurop voor kwaliteit en als je iemand dan wilt verrassen, dan wil je dat het goed is. Dan wil je dat iemand zegt: ‘wauw!’ en niet dat iemand zich voelt afgescheept met een paar bloemen van een tientje. Fleurop staat voor bloemen, Fleurop staat voor vakkundige bloemisten die met aandacht jouw boeket maken, Fleurop staat voor kwaliteit. Die boodschap zullen we sterker naar voren brengen. Met welke ingrediënten, dat verklappen we niet. Proef het zelf maar.’

Is er in de loop der jaren verandering van jullie mediamix geweest? Welke precies en waarom?

‘In loop der jaren was tv vooral leading. Dit nemen we nu onder de loep om meer een 360 graden benadering te kunnen opzetten. Er liggen daar veel kansen. De tv-consumptie verandert en is al veranderd en ik zou een slechte marketeer zijn om daar niet in mee te bewegen. Dit najaar hebben we heel bewust gekozen voor radio, maar dat kan een volgende campagne weer heel anders zijn. Ik geloof niet direct in een vaste mix, maar vooral in de beste mix bij het creatieve concept en de boodschap die je op dat moment wilt overbrengen.’

De concurrentie op online bloemen bestellen wordt stevig. Hoe reageren jullie daarop in termen van marketing?

‘Fleurop is nog steeds marktleider, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen blijven zitten. Hoe we daarop reageren in termen van marketing is eenzelfde vraag als je tweede. Wij spelen in op de vraag van de markt en de consument en zullen zeker aanwezig zijn.’

Wat is voor jou de grootste uitdaging op marketinggebied momenteel?

’Er ligt voor ons een enorm mooie uitdaging. Ik zit hier nu een half jaar, maar er ligt een hele marketingwereld open. Fleurop is zo’n enorm sterk en prachtig merk in Nederland en daar gaan we nog veel meer uit halen.’


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken