Biënnale van Sydney breekt niet met sponsor Transfield

Biënnale van Sydney breekt niet met sponsor Transfield
  • Sponsoring
  • 24 feb 2014 @ 11:10
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurMaatschappijSponsoring

Biënnale van Sydney zal dit jaar toch gesponsord worden door Transfield. Ondanks protesten van 35 van de 90 aanwezige kunstenaars tegen Transfield, dat een bijdrage levert aan de asielzoekerspolitiek van de Australische regering, weigert de Biënnale te breken met de sponsor.

De internationale tentoonstelling voor hedendaagse kunst in Sydney opent op 21 maart haar deuren. Afgelopen woensdag ontving de Biënnale een open brief van de 35 kunstenaars waarin zij hun bezwaar uitten tegen de belangrijkste sponsor van het evenement.

Transfield verzorgt veiligheids- en gezondheidsvoorzieningen op de Manus en Nauru Eilanden in Papua Nieuw Guinea, waar de Australische overheid haar asielzoekers vasthoudt. De Verenigde Naties leverden al felle kritiek op de omstandigheden in die kampen. Vorige week overleed er zelfs een asielzoeker en raakten 77 asielzoekers gewond tijdens onlusten daar.

Het bestuur van de Biënnale maakt echter bekend geen afstand te nemen van de sponsor. Niet geheel verrassend aangezien de voorzitter van het bestuur van de biënnale, Luca Belgiorno-Nettis, ook directeur van Transfield is.

'De mogelijkheden van de Biënnale om effectief bij te dragen tot de stopzetting van het tweeledige overheidsbeleid is verre van zwart en wit. De enige zekerheid is dat zonder onze founding partner, de Biënnale zal niet langer bestaan', aldus de Biënnale in een statement.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken