[column] Poppenkast
- Algemeen
- 5 sep 2023 @ 07:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Marketing
- 5 sep 2023 @ 07:00
- Sjaak Hoogkamer
Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.
Eat your heart out, all you Hollywood wannabes!
Barbie ken ik nog uit de tijd dat mijn zussen ermee speelden. De sexy, maar toch ook ingetogen all American housewife die niets anders leek te doen dan drie keer per dag van outfit wisselen - wat mijn zusjes dan ook braaf deden - en zich in een afschuwelijke roze auto liet rondrijden door de stoere, van een brede kaaklijn voorziene Ken. Als ontluikende puber vond ik het vooral ongelooflijke kitsch, maar toch had Barbie ook een enorme uitstraling. Het was tenslotte een vrouw met alle juiste rondingen en maten en benen tot in de hemel... Ze was rijk, had aanzien, geen gram vet te veel en een garderobe waar heel Nigeria zich van had kunnen kleden. Als ze een volwassen dame was geweest dan.
En toen was er de film. Noodzakelijk om het beeld van het domme, roze blondje 180 graden te doen draaien, want Barbie is en was helemaal geen volgzaam vrouwtje. Ben je gek! Dit is een powervrouw, die juist heel goed wist wat ze wilde in deze gekke matriarchale wereld. Met terugwerkende kracht stond hier een vrouw met ballen, met inhoud, intelligent en met de juiste empathie. Een blonde feministe in kokerrok en hoge hakken.
Barbie laat maar weer eens zien wat marketing vermag. Kost een paar centen, maar dan gaat ook iedereen uiteindelijk naar de bioscoop. En de Barbiepoppen zijn natuurlijk niet aan te slepen. Mattel zit voorlopig op een roze wolk. Zelfs de redactie van MarketingTribune moest eraan geloven, zie boven. We zijn er allemaal zeker aantrekkelijker op geworden, en een stuk wijzer…
Oh ja, ook nog even over Retailmedia, niet alleen het onderwerp van ons Dossier in deze editie maar ook een puik onderwerp voor ons nieuwe congres in februari 2024! Interesse als sponsor/deelnemer/spreker? Meld je bij mij: sjaak@marketingtribune.nl.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ID&T Group en Unilever breiden samenwerking in experience...
- NS lift mee met songfestival met oproep internationale reizigers
- Bezint eer ge begint
- Toyota Nederland start wervingscampagne 'De snelste...
- Uefa lanceert #LightYourFire-campagne met song ‘Fire’
- Etos herinnert iedereen aan Moederdag tijdens voetbal
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing