[column] Poppenkast

[column] Poppenkast
  • Algemeen
  • 5 sep 2023 @ 07:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Dat marketing en reclame vaak één grote poppenkast is, bewijst de wederopstanding van Barbie maar weer eens. Het is nu al de marketingsensatie van het jaar en kan zo het Marketingfacts Jaarboek in als een iconische kneiter. Het editorial uit MarketingTribune 11/12.

Eat your heart out, all you Hollywood wannabes!

Barbie ken ik nog uit de tijd dat mijn zussen ermee speelden. De sexy, maar toch ook ingetogen all American housewife die niets anders leek te doen dan drie keer per dag van outfit wisselen - wat mijn zusjes dan ook braaf deden - en zich in een afschuwelijke roze auto liet rondrijden door de stoere, van een brede kaaklijn voorziene Ken. Als ontluikende puber vond ik het vooral ongelooflijke kitsch, maar toch had Barbie ook een enorme uitstraling. Het was tenslotte een vrouw met alle juiste rondingen en maten en benen tot in de hemel... Ze was rijk, had aanzien, geen gram vet te veel en een garderobe waar heel Nigeria zich van had kunnen kleden. Als ze een volwassen dame was geweest dan.

En toen was er de film. Noodzakelijk om het beeld van het domme, roze blondje 180 graden te doen draaien, want Barbie is en was helemaal geen volgzaam vrouwtje. Ben je gek! Dit is een powervrouw, die juist heel goed wist wat ze wilde in deze gekke matriarchale wereld. Met terugwerkende kracht stond hier een vrouw met ballen, met inhoud, intelligent en met de juiste empathie. Een blonde feministe in kokerrok en hoge hakken.

Barbie laat maar weer eens zien wat marketing vermag. Kost een paar centen, maar dan gaat ook iedereen uiteindelijk naar de bioscoop. En de Barbiepoppen zijn natuurlijk niet aan te slepen. Mattel zit voorlopig op een roze wolk. Zelfs de redactie van MarketingTribune moest eraan geloven, zie boven. We zijn er allemaal zeker aantrekkelijker op geworden, en een stuk wijzer…

Oh ja, ook nog even over Retailmedia, niet alleen het onderwerp van ons Dossier in deze editie maar ook een puik onderwerp voor ons nieuwe congres in februari 2024! Interesse als sponsor/deelnemer/spreker? Meld je bij mij: sjaak@marketingtribune.nl.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken