Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen in plaats van te schipperen'

Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing: 'Durf te kiezen in plaats van te schipperen'
  • Algemeen
  • 25 apr 2024 @ 09:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

In aflevering 105 van de rubriek 'Mijn Marketing' is het woord aan Nicole van Lieshout, Communicatie & Brand Specialist bij Noordwijk Marketing. Met de ‘bollenstress’ bijna achter de rug heeft zij even tijd om onze vragen te beantwoorden: 'Ik probeer elke dag even de zee te zien.’

NICOLE
Geboren en getogen in de Achterhoek en de jaren daarna op veel plaatsen gewoond en gewerkt. Zo ontdekte ik dat je het overal leuk kunt maken, alhoewel wonen aan zee toch niet echt te evenaren is. De ochtend is voor mij het mooiste moment van de dag, gekenmerkt door ruimte en energie voor nieuwe, mooie dingen. Dat communicatie mijn passie is, daar kwam ik achter toen ik niet heel bewust - maar vast niet toevallig - Nederlands ging studeren. Dat is altijd zo gebleven.

WHAT’S NEW?
Noordwijk, waar je in de zomer in stijl met je voeten in het zand bij één van de beachclubs zit en waar je in het voorjaar je ogen uitkijkt aan de bloemen, is bij velen bekend. Maar als plek waar je juist ook in de herfst en winter de rust en ruimte vindt om gezond te genieten, jezelf op te laden, heerlijk te smullen en je cultureel te verdiepen, wordt niet zo snel gedacht aan deze badplaats. Daarom zetten we onze inspanningen op marketinggebied vooral daarop in, ondersteund door de officiële erkenning als heilzame badplaats, op basis van de kwaliteit van het zeewater, de lucht, het klimaat, de omgeving en de faciliteiten.

2024
Op de planning staat het verder uitwerken en invullen van onze strategische lijn - ‘Jaarrond gezond genieten - voor specifieke doelgroepen met gerichte content. Belangrijke thema’s zijn hierbij duurzaamheid en regeneratief toerisme. In Noordwijk is toerisme immers van groot economisch belang en hoe zorg je dan voor een balans tussen het aantrekken van bezoekers en het behouden van de leefbaarheid voor inwoners (en bezoekers), terwijl je ook zorg voor de omgeving draagt, op een zodanige manier dat er een gewenst klimaat voor zowel inwoners, ondernemers en bezoekers heerst? Daarvoor zetten wij onder meer in op campagnes gericht op seizoensverlenging en spreiding in ruimte en tijd tijdens het seizoen.

BUREAUS
We werken zoveel mogelijk samen met lokale bureaus aangevuld met experts. Ik ben van mening dat de beste co-creaties ontstaan met een goede klik. Mijn favorieten: 52 Graden Noorderbreedte voor eigenlijk alles, merkstrateeg Jose Evers en MCPR voor originele PR-concepten.

FAVO MARKETINGKANAAL
Instagram! Dit is voor mezelf ook echt een inspiratiebron op het gebied van reizen en bestemmingen. Goede en authentieke content helpt je de gewenste boodschap over te brengen. Wij hebben daarbij het geluk dat steeds meer inwoners en bezoekers zelf prachtige content maken en delen over Noordwijk. Organisch en geloofwaardig en dus effectief.

MARKETINGTREND
Het belang van het creëren van goede content die aansluit op je positionering en strategie en uniek en kwalitatief is. Daar kunnen wij ons echt mee onderscheiden en daar moeten we ons ook verder in ontwikkelen. Het dwingt je om uitermate scherp te krijgen wat je nu werkelijk wil overbrengen.

MARKETINGMISVERSTAND
Marketing wordt in ons werkveld nogal eens gelijkgeschaard met alleen promotie. Natuurlijk is dat een onderdeel en het meest zichtbare deel, maar het bereiken van de juiste mensen op het juiste moment met de juiste boodschap gaat veel verder dan dat.

TIP
Doe wat je echt leuk vindt, dan komt het altijd goed en ben je er zeer waarschijnlijk ook sterk in. Streef er daarbij naar om jezelf elke dag te verbeteren in waar je al zo goed in bent. Dat maakt je uniek en onvergetelijk.

MERKVERHAAL
Barbie the Movie. Briljant in idee en timing, waardoor een in verval geraakte vroegere producthype is getransformeerd tot een culticoon. Dit heeft gezorgd voor enorme verdere productontwikkeling en aantrekkingskracht voor talent. In mijn ogen is dit een mooi voorbeeld van een inspirerend en aansprekend merkverhaal.

INSPIRATIE
Mijn kinderen (4 stuks, nu tussen de 17 en 23) zijn voor mij een grote inspiratiebron. Hoe zij in het leven staan en hun soms onbegrijpelijke en irritante gedrag, dwingt mij om mij te verdiepen wat diverse generaties beweegt, wat ze volgen, waarom en hoe ze handelen. Daar kan ik heel veel van leren, vandaag en morgen, en brengt me regelmatig op nieuwe ideeën en inzichten.

LEVIS
Alhoewel ik de kracht van herhaling snap, vind ik eigenlijk elke commercial die ik te vaak zie heel irritant. Bovendien zijn er maar weinig commercials waar ik de associatie met het merk onthoud. Ik kan wel geraakt worden door mooie beelden en muziek waarvan zowel de muziek als de commercial je altijd bijblijft, zoals de legendarische Levis-reclame Wonderful world.



Op dit moment kan ik eigenlijk geen actuele commercial bedenken die in positieve zin iets met me doet. Daarentegen zijn de commercials van de Prijsvrij-vakanties ‘daar heb ik echt zininin’ voor mij een reden om in elk geval het geluid even uit te zetten, tenenkrommend dus.

COMPROMISSEN
Een creatie of concept mislukt vaak als het voortkomt uit compromissen. De kans is groot dat niemand er dan echt warm voor zal lopen en deze snel weer wordt vergeten. Durf te kiezen in plaats van te schipperen en durf te overtuigen waar je in gelooft. Dat je overtuigen kunt leren, heb ik zelf ervaren.

QUOTE
Maak van elke dag je meesterwerk.’ Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat ik elke dag uitblink in wat ik doe, maar het geeft zoveel vreugde en energie wanneer je elke dag iets voor elkaar krijgt waar je trots op bent. Vergeet daarbij ook niet de mensen om je heen, want de mooiste dingen maak je samen.

EERSTE BAANTJE
Tijdens de zomervakantie werkte ik in de bar van een camping met mijn beste vriendinnetje. Zij bleek geboren horecamateriaal. Ik duidelijk niet. Ik ben dus eerder naar huis vertrokken.

VRIJE TIJD
Eindeloos tafelen met mijn dierbaren: familie, vrienden en vriendinnen. De combinatie van heerlijk eten en drinken en fantastische gesprekken: daar kan voor mij niets tegenop. Daarnaast probeer ik elke dag even de zee te zien.

DROOMBAAN
Ik zou op dit moment niet iets kunnen bedenken dat ik leuker zou vinden of dat beter bij me zou passen dan wat ik nu doe. Misschien dat het ooit nog op een iets minder tijd- en plaatsafhankelijke manier kan.

GUILTY PLEASURE
Ik kan me enorm verheugen op een avondje B&B vol liefde of Ik vertrek op de bank voor de buis.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken