Nelleke van Grinsven van Dept: 'We streven ernaar het beste bureau in en voor de wereld te zijn'
- Bureaus
- 24 okt 2023 @ 08:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- MarketingInterviewMaatschappij
- 24 okt 2023 @ 08:00
- Redactie MarketingTribune
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? Als onderdeel van de serie Marketeer van een betere wereld sprak ik met Nelleke van Grinsven, Media Director bij global digital agency Dept.
Welke rol hebben thema’s zoals duurzaamheid gespeeld tijdens je carrière bij Unilever en Dept?
Een gezond bedrijf bouw je in mijn ogen door naar de lange termijn te kijken en daarvoor is het nodig dat je zowel een relevant product creëert als de impact ervan overweegt. Bij Unilever werkte ik bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van producten met duurzaam geteelde ingrediënten en aan een propositie om mensen minder maar effectiever wasmiddel te laten gebruiken. Dankzij de schaal kun je dan een verschil maken. Ook bij Dept vind ik het belangrijk dat er verder gekeken wordt dan enkel het opleveren van een kwalitatief goede campagne of productie - dat de manier waarop we dat doen ook vanuit een breder perspectief bekeken wordt.
Wat kun je op het gebied van duurzaamheid doen bij Dept?
Dept was het eerste global agency dat de B Corp-certificering ontving en omvat concepten zoals Dept Cares Day en het 1% for Good-concept waar onder meer pro-bono werk voor non-profits onder valt. Zo kon ik mijn vrijwilligerswerk bij Fier - landelijk expertise- & behandelcentrum op gebied van geweld in afhankelijkheidsrelaties - wat ik in mijn eigen tijd doe, versterken vanuit Dept door het helpen van hun communicatieafdeling en campagnestrategie met een team van collega’s.
Daarnaast ben ik vanuit mijn rol als Media Director bezig met klimaatneutrale campagnes waarin we samenwerken met ClimatePartner en kritisch kijken naar onze media buy-in om waste uitingen te voorkomen en daarnaast de CO2-emissie van een campagne kunnen compenseren.
Wat heeft een organisatie als Dept aan de investering in projecten op basis van purpose en duurzaamheid?
Dept ziet dat deze projecten positief bijdragen aan de groei van het bedrijf en dat dit zowel de cultuur als de continue drang naar innovatie versterkt. Daarom streven we ernaar om het beste bureau in en voor de wereld te zijn. Bij alle impact-projecten wordt nauwkeurig bekeken of deze een juiste match zijn voor Dept, of er een concreet doel is en de resultaten meetbaar zijn. Zo trekken we de visie van Dept als bureau door op alles wat we doen, ook op gebied van purpose en duurzaamheid. Ik ben onwijs trots dat Dept mijn persoonlijke missie onderschrijft en me daar de ruimte voor geeft om meer impact te kunnen maken met een professioneel team.
Is het voor bedrijven nog een onderscheidende factor als straks elk bedrijf B Corp-gecertificeerd is? Hoe zie jij hierin de toekomst?
Bezig zijn met purpose-projecten en de impact op de wereld, is in mijn ogen een hygiënefactor geworden voor bedrijven; het is een voorwaarde geworden om een goed product te leveren. Bijna iedereen heeft als individu ook die behoefte aan het leveren van een positieve bijdrage aan de wereld, maar vaak is het lastig om te bedenken hoe en wanneer. Eén kleine bijdrage kan al het verschil maken. Begin eens met één dag helpen in een lokale organisatie die je een warm hart toedraagt. Als dit klikt, kun je het verder opbouwen, zodat het goed past in je normale ritme of integreer het juist in je bedrijf of team! Of het nou in je eigen tijd is of tijdens kantooruren, de kracht zit in de combinatie van een gezond bedrijf runnen en het werk dat we doen, meer betekenis geven.
Dit artikel is geschreven door Gijs de Swarte en verscheen eerder in MarketingTribune 13-14, 2023.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Rivella als challengers brand24-05-2024
- Gouden Zaag-winnaar Kiki Holshuijsen... 24-05-2024
- ESPRIX 2024: 0 goud, 6 zilver, 26... 23-05-2024
- KPN wint twee D&AD Pencils23-05-2024
- [branded content] Molecule Social... 23-05-2024
- AA Drink maakt entree op TikTok 22-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing