[column] Kluun: Promotie ontlezing tart communicatie

[column] Kluun: Promotie ontlezing tart communicatie
  • Content
  • 24 mei 2024 @ 11:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StorytellingInnovatie

Kluun, besteller auteur a.k.a. oud-reclameman Raymond van de Klundert, is woedend. Namelijk door een gevalletje van overheidswege promoten van ontlezing - tijdens de examens. Daar is geen kennis-economie noch culturele community of merk bij gebaat, stelt hij: 'integendeel'.

Ik ben woedend. Misschien is bekend: ik kom vrijwel iedere week op een middelbare school. Ik spreek docenten, scholieren en ouders.

En iedereen weet het, iedereen kent het probleem: onze scholieren staan steevast op de allerlaatste plaats van het driejaarlijkse PISA-onderzoek naar leesvaardigheid, waaraan 98 landen meedoen.

Eén derde van onze vijftienjarigen stevent af op laaggeletterdheid.

We zijn internationaal het slechtste jongetje van de klas.

Onze kinderen haten lezen.

Als het aan de eindexamencommissie Nederlands ligt blijft dit voorlopig zo.

Het VWO eindexamen Nederlands van dit jaar is een schandalige aanval op schrijver Mel Wallis de Vries.

Wat lezen we in de VWO-eindexamentekst, opgesteld door een vakdidacticus Nederlands en een gasthoogleraar bij instituut Lucas over de keuze van de Jonge Jury: ‘het zijn verhalen die seksistisch en racistisch denken bevestigen, de lezer alleen van kick naar kick jagen. Verhalen die stilistisch, inhoudelijk, cultureel en moreel armoedig en zelfs schadelijk zijn.’

De afsluiter van het VWO-eindexamen Nederlands bestond uit deze zin: ‘Een shortlist (voor de Jonge Jury-prijs) die wordt opgesteld door specialisten lijkt ons de eenvoudigste oplossing.’

Kijk. Voor een VWO eindexamenjaar word je geacht boeken te lezen van enig literair kaliber.

Snap ik, is terecht.

Maar hoe durf je, in een VWO-eindexamentekst, om een schrijver  af te branden die verslonden wordt door jonge lezers, die hele kuddes jongeren - zoals mijn dochters en tienduizenden andere kinderen - aan het lezen kreeg, die door diezelfde kinderen, de Jonge Jury,  maar liefst zeven keer in tien jaar bekroond met de prijs voor het beste jeugdboek, hoe durf je die met een vuige, vieze, manipulerende, laag-bij-de-grondse aanval neer te zetten als pulp, schadelijk voor kinderen.

Weet je, het lijkt mij het eenvoudigste om onze jeugd gewoon helemaal te  verbieden om boeken te lezen die ze leuk vinden, boeken waar ze plezier aan beleven en die ze laten zien dat lezen dus verdulleme ook echt leuk kan zijn.

Nee, beter nog, laten we alle schrijvers van boeken die onze jeugd wèl graag lezen, gewoon diskwalificeren, cancelen en deze boeken verbranden!

We zullen ze leren, die jongeren die graag zelf kiezen wat ze lezen!

En zo verzekeren we ons bij het volgende PISA onderzoek nu al van de laatste plaats op de vraag: ‘heb je plezier in lezen?’

Wel. Roept u maar. Wat vindt u ervan?

Raymond van de Klundert
schrijver & communicatieman

Lees ook:

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken