Hier zijn de 6 genomineerde teams voor Gouden Zaag 2023

Hier zijn de 6 genomineerde teams voor Gouden Zaag 2023
  • Bureaus
  • 11 dec 2023 @ 14:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieAward

Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 20ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het Jonge Honden-bestuur, Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Genomineerd in 2023 zijn...

De Gouden Zaag kent al enige traditie, waardoor de prijs ook statuur heeft gekregen. Genomineerde teams en winnaars uit eerdere edities, zoals deze uit 2022, zijn doorgegroeid naar de creative directors van nu. Over de grens en zelfs daarbinnen wordt al gesproken van de Golden Saw. Hou deze lijst dus in de gaten, nodig ze uit, want dit is het nieuwe toptalent in ons vak! Samenstelling longlist (uit 50 inzendingen): door bestuur Jonge Honden, samenstelling shortlist: Lode Schaeffer (Indie) i.s.m. MT, benoeming winnaar: Lode. Publicatie volgt in MarketingTribune.

'Het niveau van deze 6 geselecteerde Gouden Zaag kandidaten liegt er niet om. Mocht je je zorgen maken over de verbraving van ons vak, kijk dan naar de portfolio’s van deze nieuwe talenten. Of beter nog, nodig ze uit, huur ze in, vertrouw je merk aan ze toe. Je zult er geen spijt van krijgen.'
Lode Schaeffer

GENOMINEERDEN GOUDEN ZAAG / GOLDEN SAW 2023:

* Daan Coelman

opdrachtgever: Stichting Zaadbalkanker
mijn portfolio: www.daancoelman.com

DC: 'Waarom dit project gekozen? In november 2022 ging deze zelf geïnitieerde campagne "Het Ballenalam" van start. In samenwerking met Stichting Zaadbalkanker werd het luchtalarm ge-rebranded tot een maandelijkse reminder aan alle mannen in Nederland om zich te controleren op teelbalkanker. En met succes! De campagnevideo kreeg snel aandacht op verschillende sociale mediaplatforms en werd vervolgens opgepikt door grote media kanalen in binnen- en buitenland. Door heel Nederland begonnen mannen zich te controleren en het aantal zaadbalkanker-diagnoses in november 2022 was 36% hoger dan voorgaande jaren.'

jury-commentaar Lode Schaeffer op portfolio Daan:
'Daan Coelman. Een echte reclamemaker. Soms tegen het klassieke aan. Daan weet nieuwe verhalen voor merken en producten te vertellen (ballen alarm, vleespas) en bestaande vethalen weer een nieuwe duw te geven. Zijn bijdrage aan de  Lays Subway case is slim en Effie winnend. En zijn eigen fotografie en videoclips strak en vol enthousiasme. Het feit dat hij voor zijn videoclips bureau seniors tot een acteursrol heeft weten te verleiden geeft wel aan hoe aanstekelijk Daan en zijn werk zijn. Daan gaat in de toekomst veel klanten en bureaus blij maken.'


* Donja van der Stelt
opdrachtgever: Bol
mijn portfolio: donjavanderstelt.com

DvdS: 'Toelichting: Sinterklaas kwam dit jaar bij mij in Juni al langs. Naast het bedenken van een interactief kinderverhaal voor in de Grote Speelgoed App van Bol, mocht ik het óók helemaal zelf schrijven. Het werd een compleet kinderboek van zo’n 10.000 woorden waarin Sinterklaas zijn geheugen verliest na het eten van een “Vergetelnoot”. In ieder hoofdstuk kunnen kinderen door middel van een interactief element zorgen dat Sinterklaas niets geks doet, en vervagen we de grens tussen het digitale en de realiteit. Zo moet er voorkomen worden dat Sinterklaas zijn trouwe schimmel inruilt voor een struisvogel, en wat doe je als zijn baard in brand vliegt? Uitblazen, natuurlijk!'

bureau: Dept
concept: Donja van der Stelt en Robin Hornman
creatie i.s.m.: Ramin Bahari (ECD), Max Kurstjens en Chris Groelle

jury-commentaar Lode Schaeffer op portfolio Donja:
'Donja van der Stelt is een verhalenverteller. Maar eigenlijk veel meer. Zoals ze zelf zegt: Ik heb bewust gekozen om mezelf niet te beperken tot één pad. En dat maakt haar dan weer een geweldige verhalenverteller. Van een "Teh-ring-leck-kur" campagne idee voor Doritos tot de introductie van de Beb. Ben heel benieuwd naar haar boek over polarisatie, "Moes en Dotter", dat in 2024 uitkomt. De eerste beelden beloven nogal wat. Wie in de toekomst zijn bureau of merk eens van een heel andere kant wil bekijken, moet eens een bord Lego Pasta met Donja in The Middle of Nowhere gaan eten.'

* Giuilia Ballerio
opdrachtgever: Gucci
my website: https://giuliaballerio.com/

GB: 'Why I chose this project? The Gucci Don’t Run campaign was one of the first projects I had the opportunity to work on at AKQA Amsterdam, and it followed me for a long time during my time there. Both conceptually and visually, I resonate deeply with the theme of flow and how the amazing 3D artists we worked with brought it to life.'

jury-commentaar Lode Schaeffer op portfolio Giuilia:
'Wow. Wat ziet het er allemaal geweldig uit. Check in in de Bang&Olufsen soundroom, en je wil niet meer weg. Of bekijk het Don’t Run project van Gucci. Allemaal zo strak en fris vormgegeven, dat je bijna over het hoofd zou zien dat de basis een goed idee is. Je wordt blij van het speelse gemak van de museumkaart  en de Opel Rocks-e ideeën. En het eigen Nostalgia project laat zien dat dit allemaal nog maar het begin is. Guillia kan merken en bureaus op de kaart zetten.'

* Nina Mispelblom Beyer en Hannah Sterke
opdrachtgever: Alexander Monroe Ziekenhuis en de Breast Care Foundation
ons portfolio: Zaagpresentatie 2023 en www.ninahannah.com

N&H: 'Met borstkanker denkt iedereen aan de bekende knobbel, maar er zijn veel meer symptomen. We konden er zelfs een alfabet mee vullen. Daarom hebben wij samen met het Alexander Monroe Ziekenhuis en de Breast Care Foundation een Borstkanker alfabet gelanceerd. Waar elke letter een symptoom en factor van borstkanker laat zien.'

jury-commentaar Lode Schaeffer op portfolio Nina en Hannah:
'Het werk van Hannah en Nina loopt over van enthousiasme en energie. Hannah en Nina kun je creatieve ondernemers noemen, want ze denken in projecten en krijgen alles gedaan wat ze voor ogen hebben. Ze combineren hun ideeen met iconische vormgeving, zodat je hun werk niet meer vergeet. Breast cancel Alphabet, Goals for Equality, Ecotree, allemaal even visueel sterk en nieuwswaardig. Tot nu toe bestaat hun portfolio voornamelijk uit charitable causes, heel benieuwd wat ze in de toekomst met dezelfde slagkracht voor commerciele merken en producten kunnen of willen doen.'

* Natalia Zapata
opdrachtgever: Adidas
mijn portfolio: nataliazapata.com

'NZ: I chose to show my project The Ridiculous Run. About it: In 2023 adidas asked women: what does it take to feel safe when you run? A knife, mace, a rape alarm,... Sounds ridiculous, but this is the reality of 92% of women who feel unsafe when they run. To call out the world we launched The Ridiculous Run. Two cities, two runners, and two full motorcades. A night run that sent out our message: Feeling safe shouldn't look this ridiculous. For the casefilm click here.'

credits: Rachel Yulo, Hana Ovcina, Camila Shoji, Safa Boughida & Natalia Zapata

jury-commentaar Lode Schaeffer op portfolio Natalia:
'Natalia Zapata is a professional attention seeker. Met harde ideeën die merken, producten, en maatschappelijke issues in één impactvolle klap op de kaart zetten. The Ridiculous Run van Adidas, the Melanoma Plaster van Nivea, de Bubble Making Nexo van Hyundai uit haar portfolio. Allemaal nieuwswaardig en onvergetelijk na één keer zien. Indrukwekkend is haar eigen MTLC Film festival Passion project. Kortom, the future is bright, voor Natalia en iedereen met wie ze gaat werken.
'

* Thijs Mosterman
opdrachtgever: Nemo Science Museum Amsterdam
mijn portfolio: www.thijsmosterman.nl

TM: 'Ontzettend leuk om voor museum Nemo mijn werkplaats in te mogen duiken en te schrijven, bouwen, filmen en monteren aan hun nieuwe wervingsvideo. Ik geloof heel erg dat de overlap van verschillende disciplines kan leiden tot interessante projecten. Daarmee kan je tijdens het creatieproces al denken in mogelijkheden van de uitvoering en verlies je de strategie niet uit het oog als je in het maakproces zit. Zo krijg je, terwijl je iemand interviewt, ineens het idee om diegene te verbeelden met een weegschaal en 50 tennisballen.'

credits:
productiehuis: Mals Media - Producers: Anna Jordans, Else Siemerink
concept, machines & film door Thijs Mosterman
muziek & sound mix: Wannes Notenbaert
grading: Gary Grade
productie assistent: Ayunda Stel

jury-commentaar Lode Schaeffer op portfolio Thijs:
'Een eigen stijl in vormgeving en denken. Zodra je zijn portfolio opent word je overrompeld door zijn craft, stap je in een eigen wereld, waaraan iedereen zich tegoed kan doen. Van adverteerders tot programmamakers. Hij weet zijn talent knap te doseren, van de ingetogen Greenwave commercials (ook zelf geregisseerd) tot aan de art-directionele rijkdom van Sneaker-District. Ons vak kan mensen als Thijs goed gebruiken, om fris en verrassend te blijven.'

UITSLAG
De uitreiking vond plaats tijdens de Portfolio-avond in club ACE, half december '23 - inlichtingen JongeHonden, zie ook: de YoungDogs site. Interview met de winnares klik hier.

N.B. alle portfolio's verschijnen (ook) in de print-nieuwjaarsedtie van MarketingTribune 1/1/'24

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken