[interview] Giulia Ballerio wint talentprijs Gouden Zaag

[interview] Giulia Ballerio wint talentprijs Gouden Zaag
  • Bureaus
  • 2 jan 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieMarketingInterview

Zij won net de Gouden Zaag 2023, de trofee voor creatief talent dat het hardst aan de stoelpoten van de gevestigde orde zaagt. Kennismaking met Giulia Ballerio: 'Het starten van welk type carrière dan ook in Nederland, in mijn geval een creatieve, zal nooit zo eenvoudig zijn als fietsen.'

Recent werd de nominatielijst bekendgemaakt. Bekijk het werk van de 'magnificient 6' (quote Lode Schaeffer), dus zes portfolio's waaronder dat van Giulia Ballerio, via deze link op MarketingTribune. Het is de twintigste editie van de prijs, ook bekend als de Golden Saw: een initiatief van Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy, ooit bedacht op een dakterras in Cannes, om aanstormend talent te belichten.

Gefeliciteerd, Giulia. Kun je jezelf alsjeblieft nader voorstellen? Wat heeft jou naar Nederland gebracht?
'Zeer bedankt! Mijn naam is Giulia. Het wordt met een "G" gespeld omdat ik uit het smakelijke land van pizza en lasagne kom, en omdat mijn ouders niet zo creatief waren bij het kiezen van mijn naam. Om in opstand te komen tegen deze oneerlijke en veel voorkomende keuze, heb ik van creativiteit mijn werk gemaakt. Ik ben 23 en sinds mijn vroegste jaren droomde ik ervan om naar het buitenland te verhuizen. Die kans kwam eindelijk met mijn eerste Erasmus-stage. Een baan krijgen bij AKQA Amsterdam zou een ervaring van zes maanden zijn, maar het breken met de stad en haar mogelijkheden bleek een grotere uitdaging dan verwacht, dus hier ben ik nog.'

Wat is je opleiding?
'Voor mijn opleiding hield ik mijn ouders aanvankelijk voor de gek door me op de middelbare school op talen te concentreren. Maar niet lang daarna maakte ik kennis met de onverwachte en fascinerende wereld van design, en hier raakten ze mij kwijt. Ik moest, en moet ze nog steeds, leren wat een art director doet sinds de dag dat ik dat als hoofdvak voor mijn universitaire opleiding koos. Ik heb Communicatiion Design gestudeerd aan IED Milaan en ben erg dankbaar dat mijn ouders mijn studiekeuze steunden.'

Waar werk je nu?
'Momenteel werk ik als freelancer voor een aantal Nederlandse en Italiaanse bureaus, terwijl ik nieuwsgierig nieuwe mogelijkheden verken. Ik verwacht het komende jaar een nieuwe start in een fulltime juniorrol, maar in de tussentijd ben ik ook erg blij om enkele van de persoonlijke projecten uit te werken die ik een tijdje achter in mijn la heb liggen liggen'

Recent ben jij de winnaar geworden van de Gouden Zaag 2023. Wat maakte dat je meedeed?
'Het kortere antwoord is: een Instagram-post op de pagina van JongeHonden. De langere is: nadat ik de afgelopen zomer tijd had besteed aan het opbouwen van mijn portfolio, had ik eindelijk iets waar ik oprecht trots op was om te delen. Sinds ik een jaar geleden ontdekte wat YoungDogs inhoudt, heb ik deelgenomen aan bijna elke kans die ze hebben ondersteund. This time, putting myself out there and embracing the challenge was definitely worth it!'

Was dit een verrassing?
'Ik ben niet goed in liegen, dus dat zal ik ook niet doen. Ik kan nog steeds niet geloven dat mijn portfolio is uitgekozen, vooral nadat ik het geweldige werk van de andere vijf genomineerden had gezien. Ik ben enorm dankbaar en zag dit helemaal niet aankomen.'

Jurylid Lode Schaeffer vertelde over de Gucci-case in je map. Wat heb je voor Gucci gedaan en met welk bureau?
'Samen met bureau AKQA aan deze Gucci-opdracht werken was een geweldige ervaring. Ik kreeg de kans om hieraan bij te dragen samen met de getalenteerde Sam Rowlands, Conor Cunniffe, Elena del Aguila en de rest van het team van AKQA Amsterdam. Ik ondersteunde hen bij het vinden van het juiste concept, het kiezen en briefen van de 3D-artiesten waarmee we werkten en het voorzien van feedback. Het maken van een casestudy met Ellen Fromm na de lancering maakte ook deel uit van dit proces.'

Denk jij dat het makkelijk is om als jonge creatief te starten in de marcombranche in Nederland?
'Het starten van welk type carrière dan ook, in mijn geval een creatieve, zal nooit zo eenvoudig zijn als fietsen, maar gelukkig biedt Nederland je een geweldige training voor beide! Ik geloof echt dat Amsterdam, meer dan andere Europese steden, vol kansen biedt voor degenen die bereid zijn deze te grijpen, en een mooi voorbeeld is deze prijs zelf. Dankzij dit soort initiatieven is het mogelijk om naam te maken in de branche, zelfs voor degenen die er net lid van zijn geworden.'

Wat vind je leuk aan het werken als creatieveling? En wat zijn jouw ambities als nieuwe winnaar van de Gouden Zaag 2023?
'Het leukste aan mijn werk vind ik dat het woord 'creatief' in de titel staat. Het doel van veel banen is om iets te creëren, of het nu een dienst of een product is, maar wat we mogen creëren zijn ideeën, en dat is een voorrecht. Ik hoop dat mijn werken ooit nieuwe creaties en gedachten zullen kunnen inspireren, en mijn ambitie zal altijd zijn om te blijven creëren, of het nu omwille van het werk is of om bij te dragen aan doelgerichte projecten met een positieve impact, maar altijd met plezier.'

Denk jij dat de Jonge Honden a.k.a. YoungDogs NL een belangrijke rol spelen?
'Zoals ik al eerder vertelde hebben de YoungDogs het afgelopen jaar heel veel voor mij en mijn carrière betekend. Het betekende veel grappige en rare ideeën, enkele slapeloze nachten met mijn copyrighter Leticia, zoveel getalenteerde creatievelingen en vrienden ontmoeten en vreselijke Amerikaanse pizza eten... sorry hiervoor, maar mijn Italiaanse zelf moest het toegeven. Afgezien van de voedselgrappen: het is een geweldige organisatie en ik ben erg dankbaar voor wat ze voor ons regelen en wat we samen creëren.'

Wat zou je tegen je mede jonge creatievelingen willen zeggen?
'We're all in this together, not against each other—so keep me in mind when you become super duper famous. Hoewel ik geen enkel wonderbaarlijk advies heb, geloof ik dat het meest cruciale is om dit beroep uit te oefenen: dat je er echt plezier in hebt. Volg je intuïtie in wat je drijft, geef er prioriteit aan en wees altijd vriendelijk. Zorg ook goed voor je geestelijke gezondheid. Tenslotte: aarzel niet om contact met ons op te nemen voor een project of idee, of gewoon om elkaar te leren kennen!'

(PvWK, foto: Glenn van den Herrewegen)

Met dank aan JongeHonden board, ACE & Indie Amsterdam


Uitreiking Gouden Zaag / Golden Saw '23 aan Giulia Ballerio bij ACE door juryleden Peter (l.) en Lode (r.)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken