Heineken verlaat Rusland, aandelen verkocht voor 1 euro
- Food-en-retail
- 25 aug 2023 @ 11:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 25 aug 2023 @ 11:30
- Michiel van Zaane
Heineken N.V. heeft haar activiteiten in Rusland verkocht aan de Russische Arnest Group. De verkoopprijs bedraagt 1 euro voor alle aandelen, wat de bierbrouwer op een eenmalige afschrijving van 300 miljoen euro komt te staan.
In wat een mooi jubileumjaar had moeten zijn (het merk bestaat 150 jaar in 2023) verkoopt het bedrijf, mede onder invloed van kritiek bij publiek en pers over de aanwezigheid in Rusland, alle activa in dat land. De titelsponsor van de Grand Prix in Zandvoort, die twee dagen na deze bekendmaking plaatsvindt, had zich waarschijnlijk een feestelijker weekend voorgesteld.
Het verkoopproces startte in maart 2022. Na de goedkeuring komen alle activiteiten in handen van de Arnest Group, een Russisch bedrijf op het gebied van verpakkingsoplossingen. Het is tevens de grootste producent van cosmetica, huishoudelijke producten en metalen verpakkingen ten behoeve van de Fast Moving Consumer Goods (FMCG)-sector in Rusland. De activa omvatten onder meer zeven brouwerijen in Rusland. De Arnest Group neemt 1.800 lokale medewerkers over met baangaranties van drie jaar.
Producten van het Heineken-merk zijn in 2022 van de Russische markt gehaald, de productie en verkoop van Amstel wordt over een periode van zes maanden afgebouwd. In haar persbericht stelt Heineken:
Buiten een specifieke licentie van drie jaar voor enkele kleinere regionale merken die de bedrijfscontinuïteit waarborgen en een voorwaarde zijn voor goedkeuring van de transactie, wordt geen enkel ander internationaal Heineken merk in Rusland in licentie gegeven. Heineken zal geen merkondersteuning bieden en evenmin inkomsten, royalty's of andere vergoedingen uit Rusland ontvangen.
Er is geen sprake van een call-optie om terug te keren.
CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van Heineken, Dolf van den Brink: ‘Ons vertrek uit Rusland is nu voltooid. Recente ontwikkelingen illustreren de complexiteit waarmee grote productiebedrijven worden geconfronteerd bij het verlaten van de Russische markt. Hoewel dit proces veel langer heeft geduurd dan oorspronkelijk verwacht, stelt deze transactie de toekomst van onze medewerkers veilig en biedt het ons de gelegenheid om op een verantwoorde wijze uit Rusland te vertrekken.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Verse groente en fruit centraal in campagne Aldi
- Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in...
- Westland Salades maakt eerste TVC in 55 jaar
- Rhandy Biemans van Lu: 'Het is belangrijk dat ik een grote...
- Vakantiegangers zeer tevreden over touroperators
- Vrouwen spenderen veel meer aan kleding dan mannen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Plantbased in vleesschap... 23-05-2024
- RMD24 Retailmedia De kunst is de... 22-05-2024
- Albert Heijn lanceert online... 22-05-2024
- Rhandy Biemans van Lu: 'Het is... 21-05-2024
- [branded content] Dare To Drink... 21-05-2024
- [marketeer 203] Arina Abbring -... 17-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing