De zomer van... Josine Pelleboer van Koninklijk Paleis Amsterdam

De zomer van... Josine Pelleboer van Koninklijk Paleis Amsterdam
  • Algemeen
  • 20 jul 2023 @ 09:37
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewMarketingKunst & Cultuur

Josine Pelleboer is sinds 3 juli 2023 Hoofd Marketing-Communicatie bij het Koninklijk Paleis Amsterdam aka Paleis op de Dam: ‘Al binnen drie werkweken heb ik mijn hart volledig verloren aan dit prachtige en bijzondere stuk erfgoed, dat doordrenkt is met historische en symbolische verhalen.’

‘Na zeven jaar met veel plezier bij mediabureau UM (IPG Mediabrands) te hebben gewerkt, heb ik besloten mijn passie te volgen en de overstap te maken naar de culturele (erfgoed) sector. Mijn voornaamste taak is om niet alleen de toeristen te informeren, die al in grote getale het 8e wereldwonder bezoeken, maar vooral ook de Nederlanders en met name de Amsterdammers laten weten dat het Paleis open is voor bezoekers. Al binnen drie werkweken heb ik mijn hart volledig verloren aan dit prachtige en bijzondere stuk erfgoed, dat doordrenkt is met historische en symbolische verhalen.’

Waar gaat de reis naartoe deze zomer?
Deze zomer hebben we besloten om op vakantie te gaan in eigen land. Met twee kleine kindjes in ons gezin, leek een trip naar de zee de perfecte keuze. We pakken eerst de boot naar Ameland, daarna gaan we genieten van het mooie Bergen (aan Zee) en we sluiten onze vakantie af met een bezoek aan familie in Den Haag. Dit om tegelijkertijd de mogelijkheid te creëren om de openstelling van Paleis Noordeinde en de Koninklijke Stallen te ervaren. Vanaf 1 augustus tot en met 13 augustus worden deze bijzondere plekken opengesteld voor bezoekers.

Wat was je meest helse en wat was je mooiste vakantie-ervaring?
Tien jaar geleden deed ik met een vriendin een rondreis van vier weken door Vietnam. Daar hebben we echt een helse vaart op een boot beleefd. Een overtocht van een exotisch eiland naar het vasteland. Het stormde zo hard dat er diverse spullen van de boot afwaaide, er water uit die boot moest worden gehoosd en mijn reisgenoot echt groen zag van ellende. Ik dacht serieus dat we het vasteland niet zouden halen.
Mijn mooiste vakantieherinnering tot nu toe is de reis met mijn vriend langs de Amalfikust in Italië. We verbleven twee nachten op een buitengewoon idyllische locatie, in een glamping tent, omringd door felgele citroenbomen en met een panoramisch uitzicht over de adembenemende Amalfikust. Volgens mij verbleven we bij Cannaverde Amalfi Coast Camp of Bella Baia Relais.

Welk (marketing)boek gaat er mee in de koffer?
Met het oog op mijn nieuwe baan wil ik deze zomer graag het boek Een kleine geschiedenis van Amsterdam van Geert Mak lezen. Het is een boek dat me zal helpen om nog meer inzicht te krijgen in de rijke geschiedenis van Amsterdam.
Qua marketingboek neem ik online werkboeken mee van de platforms ‘AI Content Club’ en ‘Cursus Chat GPT - online marketing’. Ik ben enorm gefascineerd door de mogelijkheden van AI, met name op het gebied van marketingcommunicatie. Daarom heb ik mezelf geabonneerd op deze twee online platforms om me verder te verdiepen in ChatGPT en andere AI-tools. De platforms bieden wekelijks nieuwe cursussen, Q&A-sessies en werkboeken aan, waardoor ik op de hoogte blijf van de nieuwste ontwikkelingen en toepasbaarheid van AI.

Wat was je mooiste marketingmoment van dit jaar tot nu toe?
Een mooi marketingmoment van afgelopen jaar was de lancering van de internationale campagne It's great to be a cat voor kattenvoermerk Felix, waaraan ik mocht meewerken. Deze campagne, waarvoor Robbie Williams het gezicht is, een nummer heeft geschreven en opgenomen met het Metropole Orkest voor de tv-commercial, heeft indruk op me gemaakt op zowel creatief vlak als de samenwerking tussen de betrokken partijen. Persoonlijk vind ik de combinatie van het merk (en de kat) Felix, Robbie Williams, de gezamenlijk gecreëerde content en de doorvertaling naar media echt kloppen. Het is dan ook leuk om te zien en te horen dat deze campagne en het partnerschap zeer succesvol zijn gebleken voor de groei van het merk.



Wat is je favoriete merk in de zomer?
Magnum blijft mij elke zomer opvallen qua marketingcommunicatie en qua productontwikkeling. Ze weten mij toch elk jaar te verleiden om een Magnum te proeven.

Nog wat vakantietips?
Plan deze zomer absoluut een bezoek aan Paleis Noordeinde, de Koninklijke Stallen of het Koninklijk Paleis Amsterdam, waar momenteel de spectaculaire tentoonstelling De Prins en de Stad - Willem V in Amsterdam te zien is. Daarbij krijg je ook een gratis stadswandeling. Tijdens de wandeling ontdek je Amsterdam en wandel je in de ‘koetssporen’ van Willem V. In 10.000 stappen zijn plekken te bekijken die het Prinselijk Paar in 1768 bezocht. Je wandelt langs bekende gebouwen, naar verborgen binnenplaatsen en door pittoreske straten.
Je bent WELKOM!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken