MarketResponse en Zorgmarketingplatform halen meer uit data

MarketResponse en Zorgmarketingplatform halen meer uit data
  • Algemeen
  • 13 dec 2023 @ 10:51
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

MarketResponse Nederland en het Zorgmarketingplatform gaan samenwerken om communicatiespecialisten, marketeers en beleidsmakers in de zorg voor te lichten en structureel van informatie te voorzien om meer uit hun data en cliëntinzichten te halen.

Steeds meer zorgorganisaties gebruiken data en meten de tevredenheid van hun patiënten, cliënten, bewoners of verwijzers of doen (markt)onderzoek naar hun behoeften. Veel van die organisaties slagen er echter nog onvoldoende in op basis van die inzichten het zorgaanbod structureel te verbeteren of hun processen of communicatie te optimaliseren. MarketResponse Nederland het Zorgmarketingplatform zijn een partnership aangegaan om communicatiespecialisten, marketeers en beleidsmakers in de zorg voor te lichten en structureel van informatie te voorzien om meer uit hun data en cliëntinzichten te halen.

‘Marketing en zorg: voor veel mensen die betrokken zijn bij de zorg lijkt het een pact van de duivel’, aldus Joep van de Ven, directeur van het Zorgmarketingplatform. ‘Toch is, als je verder vraagt, niemand tegen tevreden patiënten, cliënten of verwijzers. Dat is juist dé essentie van zorgmarketing, en niet concurrentie of het verkopen van zoveel mogelijk producten of diensten. Helaas hebben veel mensen dat verkeerde beeld van marketing.’

Meer halen uit marktonderzoek in de zorg
Het Zorgmarketingplatform bestaat ongeveer 15 jaar en is gegroeid  naar zo’n tweeduizend abonnees die via diverse kanalen, waaronder LinkedIn, op de hoogte worden gehouden van de belangrijkste (inter)nationale ontwikkelingen op het gebied van marketing in de zorg. ‘Sinds corona zien we dat mensen steeds minder tijd hebben voor ‘live bijeenkomsten’ en zoeken naar aanvullende manieren om kennis en inzichten over zorgmarketing te verzamelen en te delen’, aldus Van de Ven.

‘Wij zien op onze beurt dat de zorg geld uitgeeft aan datagedreven werken, klanttevredenheids- en ander marktonderzoek, maar er nog niet het maximale uithaalt. Dat is zonde van het geld’, vult Wiebe de Ridder, principal consultant van MarketResponse aan. ‘Toen we in daarover in gesprek raakten met het Zorgmarketingplatform, zagen we meteen de raakvlakken.’

MarketResponse en het Zorgmarketingplatform zien dat er nog een wereld te winnen is en zoeken via de samenwerking naar manieren om de bewustwording bij zorgorganisatie te vergroten. Door het overdragen van praktische kennis, data en ervaring van marketingspecialisten naar zorgmarketeers en tussen zorgmarketeers onderling hopen ze een bijdrage te leveren aan betere zorg.

Foto: Theo van der Steen, COO bij MarketResponse Nederland (links) en Joep van de Ven, directeur van het Zorgmarketingplatform.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken