Campagne Wemos over medicijnprijzen lanceert Monopoly, de Medicijn Editie

Campagne Wemos over medicijnprijzen lanceert Monopoly, de Medicijn Editie
  • Algemeen
  • 23 jan 2024 @ 10:51
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Fictief farmaceutisch bedrijf Katjing Farma presenteert in een video van Roel Maalderink een nieuw spel: Monopoly, de Medicijn Editie. Met de video wil Wemos duidelijk maken dat in de huidige medicijnenmarkt het maken van extreme winsten belangrijker is dan gezondheid.

Volgens maatschappelijke organisatie Wemos staat de toegang tot zorg en medicijnen onder druk. Farmaceuten krijgen een monopolie op nieuwe medicijnen en rekenen extreem hoge en ondoorzichtige tarieven. Dure medicijnen dreigen niet meer vergoed te kunnen worden en de hoge kosten leiden tot verdringing van andere zorg. Begin 2023 werd in Nederland voor het eerst besloten om drie medicijnen niet te vergoeden vanwege de extreme prijzen.

‘Door gebrekkige regelgeving kunnen farmaceuten vragen wat ze willen en hoeven ze hun prijzen niet te verantwoorden’, zegt Emily Dowdalls, expert geneesmiddelenbeleid bij Wemos. ‘Het huidige systeem is onhoudbaar als we de toegang tot zorg en medicijnen voor iedereen willen garanderen. De gezondheid van mensen moet voorrang krijgen op het maken van buitensporige winsten.’

‘Eerlijke medicijnprijzen’
In de campagne ‘Gezondheid boven geld: medicijnen voor iedereen’ roept Wemos de overheid op om te zorgen voor ‘eerlijke medicijnprijzen’. ‘Wij pleiten voor wet- en regelgeving voor transparantie over de kosten en prijsbepaling, en afspraken over de prijs als medicijnen met belastinggeld worden ontwikkeld’, aldus Dowdalls. ‘De formatie van het nieuwe kabinet biedt kans voor de gekozen partijen om plannen hiervoor vast te leggen.’

Roel Maalderink
Roel Maalderink maakte eerder ook al een video voor deze campagne. Hierin gaat hij als Mark van Katjing Farma de straat op om met mensen in gesprek te gaan over de nieuwe medicijnen van zijn bedrijf. Mensen schrikken als ze de prijzen horen van zijn producten. Deze video werd meer dan een miljoen keer bekeken op LinkedIn en Instagram en leidde tot veel online discussie en steun voor onze oproep.

Naast de video’s heeft Wemos een infographic gepubliceerd over hoe medicijnprijzen eerlijk gemaakt kunnen worden. Ook is er een interview met professor Carin Uyl-de Groot, die pleit voor een eerlijke medicijnenmarkt. Binnenkort publiceert Wemos nog een interview met Jos Kosterink (ziekenhuisapotheker) en Tom van Meerten (internist) van het Universitair Medisch Centrum Groningen, die zelf medicijnen zijn gaan maken vanwege de hoge prijzen van farmaceutische producten. Verder volgt er nog een animatie over wat er nodig is voor een eerlijk systeem.



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken