Michiel Verstraten: 'LinkedIn Marketing is succesvol recept voor B2B relatiemanagement'

Michiel Verstraten: 'LinkedIn Marketing  is succesvol recept voor B2B relatiemanagement'
  • B2b
  • 21 mrt 2024 @ 08:13
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In de traditionele B2B sales wordt nog veel gebruik gemaakt van ‘cold calling’. Michiel Verstraten, oprichter van marketingbedrijf YouLynq.me, pleegde ooit zelf dagelijks, tientallen soortgelijke telefoontjes en ontdekte een alternatief: LinkedIn Marketing.

Met het juiste profiel bereik je gericht de juiste persoon binnen een organisatie en bouw je een relatie op met je potentiële klant. Want daar draait het allemaal om in de B2B volgens Verstraten: relatiemanagement.

‘Ik merkte dat het platform een laagdrempelige benadering bood en potentiële klanten gemakkelijk te bereiken waren. In vergelijking met telefonisch contact voelde LinkedIn toegankelijker aan, wat resulteerde in meer afspraken. Nadat ik mijn manager eenmaal had overtuigd om potentiële klanten te benaderen via LinkedIn veranderde alles. In plaats van een verkooppraatje ging ik voor de simpele aanpak. Ik vroeg mensen of ik een keertje langs mocht komen voor een kop koffie. Ineens had ik vijftien afspraken per week.’

Toen hij intern zijn concept niet verder kon ontwikkelen, besloot Verstraten voor zichzelf te beginnen en YouLynq.me op te richten. Daarbij besloot hij zich niet alleen te richten op sales, maar ook op de contentmarketing voor klanten op LinkedIn. Een goed profiel bleek namelijk essentieel voor effectieve interactie op het platform. ‘Zodra we iemands profiel optimaliseerden, door bijvoorbeeld de headline of profielfoto aan te passen, steeg de conversie meteen. Ons stappenplan werd meteen duidelijk: profieloptimalisatie, campagnes inrichten en potentiële klanten benaderen, en wekelijks posts plaatsen op het LinkedIn-account van de klant.’

Waar vroeger alles om mond-tot-mond reclame draaide, is dat vandaag de dag anders. In de afgelopen vijf jaar zag Verstraten een opmerkelijke toename in de populariteit en relevantie van LinkedIn Marketing. ‘Nog steeds kom je best ver met directe sales, maar een netwerk heeft grenzen. In de huidige concurrentiemarkt is een sterke online aanwezigheid cruciaal.

Alsnog onderschatten veel mensen LinkedIn omdat zij het verkeerd gebruiken. LinkedIn draait om het opbouwen van relaties, niet om het opdringen van je propositie aan potentiële klanten.

Het is geen verkoopkanaal, maar een netwerkplatform. Als je oprechte interesse toont in je potentiële klant en hen aanspreekt op een menselijke manier leg je de basis voor toekomstig succes. Ik pleit altijd voor een geïntegreerde aanpak van B2B-marketingactiviten, maar LinkedIn blinkt uit in conversie. Je kunt direct ‘decisionmakers’ vinden en benaderen, en als je wilt, kun je morgen al aan tafel zitten met je ideale prospect.’

Volgens Verstraten ligt de toekomst van online marketing niet alleen in de automatisering en standaardisatie van processen, zoals veel concurrenten veronderstellen, maar ook in personalisatie. Hij benadrukt: ‘De kracht van LinkedIn Marketing zit naar mijn mening in de persoonlijke aanpak. We blijven veel handmatig doen, omdat sommige aspecten simpelweg menselijk moeten blijven. Ik ben ervan overtuigd dat je niet op een knop kunt drukken en een AI-bot je hele agenda kunt opvullen. Desondanks blijven we ons aanpassen aan de ontwikkelingen in ons vakgebied. Elke week ontdekken we nieuwe tools. Maar ik houd altijd in gedachten: hoe geavanceerd je ook automatiseert, de ontvanger blijft een mens. De sleutel tot succes in de toekomst is het investeren in een uitstekend CRM-systeem. Je volgende nieuwe klant bevindt zich al binnen je netwerk, dus het is cruciaal om top of mind te blijven. Dit wordt alleen maar belangrijker.’

Over Michiel Verstraten
Michiel Verstraten is oprichter en eigenaar van YouLynq.me, een onlinemarketingbedrijf, gericht op het ondersteunen van zowel individuen als bedrijven om hun aanwezigheid op LinkedIn te optimaliseren en sterke, langdurige relaties op te bouwen. Hij richtte het bedrijf, dat is gevestigd in Amsterdam en een team heeft van zo’n dertig professionals, samen met zijn broer Maarten Verstraten op in 2019. De 'Business Growth Managers' van YouLynq.me bieden begeleiding en ondersteuning bij het verbeteren van profielen, uitbreiden van netwerken en het opbouwen van online autoriteit, alles gericht op zakelijke groei en het benutten van mogelijkheden op het LinkedIn-platform. Diensten van YouLynq.me omvatten: profieloptimalisatie, ontwikkeling van contentstrategieën en het cultiveren van zakelijke connecties. Momenteel heeft YouLynq.me 175 actieve klanten, voornamelijk ondernemers en grote organisaties, met een focus op C-level klanten uit de IT-, marketing- en recruitmentsector.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken