Hoe je wereldwijd altijd en overal on brand blijft

Hoe je wereldwijd altijd en overal on brand blijft
  • B2b
  • 16 sep 2016 @ 09:40
  • Link
  • Niels van Straaten
    Niels van Straaten

    directeur
    Van Straaten
  • MerkenMarketingOnderzoek

Wereldwijd een consistente merkbeleving realiseren heeft heel wat voeten in de aarde. Natuurlijk doe je hard je best om alles zorgvuldig aan te sturen en te plannen – of dat nou bij een event, het aankleden van een winkel of de verpakking van een nieuw product is – maar soms loopt het net even wat anders en kom je in de knel. Dan is het verleidelijk om pragmatische keuzes te maken en met een mindere oplossing genoegen te nemen – dan heb je tenminste iets.

Het gevaar bestaat echter dat je hiermee afwijkt van de branding guidelines. Je merk is de basis van alles en daarom is het van belang het merk, in al haar uitingen en vormen, consistent te bewaken. Hoe zorg je ervoor dat je wereldwijd altijd on brand blijft?

Knap staaltje werk
Een mooi voorbeeld van een merk met een consistente en herkenbare uitstraling is Apple. Een knap staaltje werk, elke telefoon van Apple wordt direct herkend als een Apple. En mede door die kracht kan Apple het zich veroorloven om telkens weer de hoofdprijs te vragen: hun producten hoeven zich niet meer te bewijzen, er is sprake van een keurmerk. Dit benadrukt het belang van consequente branding: als je als bedrijf of organisatie een sterk product of geweldige dienstverlening te bieden hebt moet je daar vooral de nadruk op leggen. Apple doet dit door de minimalistische uitstraling van haar producten terug te laten komen in al zijn uitingen: van logo tot kleurgebruik en van taalgebruik tot design.

Investeer in employee branding
Onderzoek toont aan dat brand advocates veel betrouwbaarder worden gevonden dan influencers. Trotse werknemers zorgen voor positieve exposure. Juist daarom is het van belang om de werknemers te betrekken bij het merk. Bijvoorbeeld door goede branding guidelines te ontwikkelen en er voor te zorgen dat iedereen het gedachtegoed achter een logo, naam of bepaalde boodschap begrijpt. Maar ook door een positieve bedrijfscultuur te creëren waar zij met plezier en trots onderdeel van zijn. De uitstraling van de werkomgeving speelt hierbij een belangrijke rol. In Nederland kent iedereen de verhalen over de kantoren van LinkedIn en Booking, waar fietspaden tussen de bureaus doorlopen en werkelijk alles in het werk wordt gesteld om het de werknemers zo prettig mogelijk te maken.

Google New York
Ook in Amerika zijn hier diverse voorbeelden van te vinden, bijvoorbeeld het krap behuisde kantoor van Google in New York. Is er geen uitzicht? Dat wordt gewoon naar binnen gehaald met behulp van levensgrote prints. Naast de positieve impact die dit heeft op de bedrijfscultuur worden bezoekers zo van begin tot eind ondergedompeld in een enorme merkbelevenis. Met zo’n bedrijf willen zij wel zaken doen. Dat is wel even wat anders dan de doorschijnende LED-verlichting en de prints met strepen van de plaatselijke prijsvechter. Wie een merk wil neerzetten in de markt of zijn merkbeleving wil versterken, heeft een reputatie hoog te houden.

Werk samen met een internationale branding-partij die je overal ondersteunt
Juist voor bedrijven die over de hele wereld actief zijn is het belangrijk om consequent on brand te blijven. Het is verleidelijk om af en toe concessies te doen – nét een andere kleur, een print van te lage kwaliteit - maar hiermee kom je al snel op een hellend vlak terecht. Waar ligt immers de grens van wat nog binnen de marges van het toelaatbare valt?  Met name voor internationale spelers is het een hele uitdaging om altijd en overal goed voor de dag te komen. Daarom is het verstandig om een samenwerking aan te gaan met een vaste partner, die internationaal actief is en dus in elk land ter wereld ondersteuning biedt. Een vaste partner is immers goed bekend met de branding guidelines, zal geen concessies doen op het gebied van kleur of materiaal en zorgt ervoor dat  concepten en materialen strategisch worden hergebruikt.

Wees alert op de impact van kleur
Uit onderzoek naar de impact van kleur op marketing blijkt dat 90 procent van de impulsieve aankoopbeslissingen aan de gebruikte kleur te relateren is. Zo speelt de toepasselijkheid van de kleur een belangrijke rol: een groene toonzetting roept sneller een positieve associatie met duurzaamheid op dan bijvoorbeeld een agressief rood. Het is echter niet verstandig om zulke keuzes puur op onderbuikgevoel te baseren. Juist daarom is het van belang om hier vooraf mee te testen.

De gele ‘M’ van McDonald’s
Zoals kleuren aan bepaalde emoties kunnen worden gerelateerd is er bij sterke merken ook sprake van herkenbare kleurencombinaties. De gele ‘M’ van McDonalds zou er in het blauw maar gek uit zien, en als de letters van Google plotseling allemaal dezelfde kleur hebben zal er hier en daar gefronst worden. Bij Oracle staan alle merkuitingen in het teken van rood, terwijl bij de grote concurrent Salesforce alle uitingen in het blauw zijn. Merken hebben veel baat bij een herkenbaar imago. De merkkleur is daarbij cruciaal en die moet altijd kloppen. Zorg daarom dat kleuren in alle uitingen, wereldwijd, consistent worden gehanteerd. Zorg bijvoorbeeld dat jouw leveranciers kleurechtheid garanderen. Als je met jouw branding de hoogst mogelijke kwaliteit nastreeft, is het verstandig om vooraf uitgebreid te testen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het materiaal: wie tussen wereldspelers positief wil opvallen maakt gebruik van het allerbeste materiaal. Wie tevreden is met minder, loopt het risico dat de branding in gevaar komt.

Een sterk merk is als een reputatie
Juist nu de techniek steeds meer taken van ons overneemt en alles steeds sneller lijkt te gaan is er een grote behoefte aan beleving en herkenning. Een sterke merkbeleving is belangrijker dan ooit. Ben je als merk in staat om je doelgroep het idee te geven dat je hun aandacht verdient, dan ben je goed bezig. Laat zien waar je als merk voor staat en dat je die boodschap serieus neemt. Dat is de beste manier om je doelgroep blijvend aan je te verbinden. Zo bewaak je enerzijds je goede reputatie en gebruik je diezelfde reputatie tegelijk om mooie nieuwe opdrachten binnen te halen.

 

Niels van Straaten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken