[column] SXSW: Is groeiende eenzaamheid marketingkans?
- B2b
- 14 mrt 2024 @ 11:43
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 14 mrt 2024 @ 11:43
- Gastblogger
We zijn anno 2024 super connected en toch is eenzaamheid de rode draad in veel van de verhalen van s ’werelds beste sprekers op SXSW 2024. Een paar opmerkelijke take outs van keynotes Radha Agrawal, Rohit Bhargava en Iskra Lawrence door columniste ter plaatse Dominique Henskens.
Dit jaar bezoeken naar schatting 300.000 mensen SXSW in Austin (8-16 maart), bekend om de conferenties en het festival dat de convergentie van technologie, film, muziek, onderwijs en cultuur viert. Wie het zojuist verschenen tech trend report 2024 van Amy Webb leest, weet dat wij - de mens, de samenleving - in een razend tempo voorgoed veranderen door Artifical Intelligence, biotechnology en het ecosysteem van interconnecting wearable devices voor mensen.
Van de volwassen Nederlandse bevolking voelt bijna de helft zich eenzaam. Eenzaamheid is er. Wat doe je ermee als marketeer? Alleen zijn is even slecht als een alcoholverslaving, opende Radha Agrawal haar talk The Power of Belonging: How Ending Loneliness Will Save Our Planet. Agrawal is medeoprichter, CEO en Chief Community Architect van Daybreaker, de wereldwijde ochtenddans-, muziek- en welzijnsbeweging op vijf continenten met een gemeenschap van bijna een half miljoen mensen over de hele wereld. Haar belofte: samen dansen zonder invloed van alcohol of drugs maakt gelukkig.
Agrawal constateert dat 1 op de 4 Amerikanen geen vrienden heeft. Weinig sociale contacten is schadelijk voor je fysieke gezondheid.
Het is slecht voor je immuunsysteem, creativiteit en zelfvertrouwen, productiviteit en het heeft negatieve effecten op je levensduur. We leven in een tijdperk van toxic individualism. Mensen die eenzaam zijn schamen zich en kopen zich een weg uit het ongeluk. Mensen zijn gemaakt voor ‘togetherness’. Wat te doen?
Rohit Bhargava, #1 WSJ-bestsellerauteur van 10 boeken over marketing, trends en hoe je een meer inclusieve wereld kunt creëren, waaronder Non-Obvious Megatrends en The Future Normal, bevestigt in zijn presentatie dat de eenzaamheidscrisis op nummer 1 van megatrends staat. Niet alleen jonge generaties, maar iedereen voelt zich steeds eenzamer en daarmee minder positief. Bhargava: ‘We leven in een wereld waarin er daadwerkelijk iemand is getrouwd met een hologram, omdat die er altijd zal zijn en hem nooit in de steek zal laten.’
Eenzaamheid is overal zichtbaar. Letterlijk in de schappen van de supermarkt met nieuwe packaging voor producten voor een toenemend aantal eenpersoons huishoudens. Meer indirect, door talloze ‘wellness’ producten en diensten die je helpen om je verbonden te voelen. Juist nu we meer connected zijn dan ooit, zijn we super eenzaam.
Een indrukwekkend voorbeeld van een persoon die het fenomeen eenzaamheid heeft gekanteld naar marketingkans is Iskra Lawrence.
In haar SXSW-talk vertelt ze hoe zij met haar personal brand een miljoenenbedrijf heeft opgebouwd door haar volgers te laten inzien dat ze niet alleen zijn. Lawrence is bekend door haar indrukwekkende carrière als mid size model en heeft een loyale following van 7 miljoen volgers op sociale platforms opgebouwd. Lawrence heeft zich jarenlang heel alleen gevoeld omdat ze niet voldeed aan het heersende schoonheidsideaal. Ze ontwikkelde een eetstoornis voelde zich eenzaam en ongezien, maar wist dat om te zetten in een enorme inzet die resulteerde in een succesvolle modellencarrière. Lawrence: ‘People connected with me because they related with me.’ Haar merk Salitair biedt een range huidverzorgingsproducten die cruelty free, vegan, paraben free, glutenfree maar vooral voor every body zijn. Te koop bij Target en online met een exponentiële groei in sales via TikTok shop. De place to be, volgens Lawrence.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
- De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag...
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een beetje van iedereen'
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Druk op... 26-04-2024
- Martien Korting van Gripp:... 25-04-2024
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing