Rode golfbroek in de ban

Rode golfbroek in de ban
  • Bureaus
  • 12 sep 2023 @ 16:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Golf wordt gespeeld door vermogende mannen op leeftijd met rode broeken: dat is het stereotiepe beeld dat veel mensen van de sport hebben. 25% van de Nederlanders vindt de sport elitair. Dat beeld moet veranderen vindt NGF.

De Nederlandse Golf Federatie (NGF) organiseert samen met verschillende golfclubs door het hele land organiseert zogenoemde ruil-je-rode-broek-in-weken. Bestaande leden kunnen symbolisch hun rode broek afstaan om het imago van golf te veranderen. Zo laat de oude generatie de nieuwe generatie golfers - met een knipoog- zien dat iedereen welkom is bij de club. De actie is ontwikkeld door vrouwenbureau Calamity Jane.

De NGF kondigde recent een duurzame samenwerking aan met Calamity Jane, juist omdat het beter aanspreken van de vrouwelijk doelgroep hoog op de agenda staat. De Validators deed onderzoek voor de NGF. ‘Daaruit blijkt dat het vooral onder vrouwen slecht gesteld is met het imago van golf,’ zegt Daniëlle Wallet, marketingdirecteur van de NGF. ‘Maar liefst 50% vindt de sport elitair. 30% associeert golf met vrouwen, 50% met mannen. Waarom vrouwen niet met golf beginnen? De grootste barrière die genoemd wordt: ‘omdat het niet mijn wereld is’.’

Geerke Catshoek, creative director van Calamity Jane, herkent de stereotiepe denkbeelden over golf wel: ‘Wij dachten er zelf ook zo over. Maar juist ómdat het een sport is, waarvan je denkt: ‘daar hoor ik niet bij’ snap je als creative wat er bij de doelgroep speelt.

Die types in rode broeken vonden we stiekem best een beetje intimiderend. We wilden juíst hen een sympathiek gebaar laten maken om een nieuwe generatie welkom te heten.

De elite laat met de rode-broeken-actie zien dat ze met een beetje zelfspot en humor naar zichzelf durven te kijken. Dat maakt hen meer benaderbaar en vriendelijker. Daardoor wordt de drempel om ook een keer een proefles te nemen een stuk lager. En als je eenmaal op die baan staat, blijkt het hartstikke leuk te zijn.’

Eerder dit jaar lanceerde de NGF de campagne ‘Welcome to the Club’ om een nieuwe, bredere doelgroep warm te maken voor golf.

Dat is nodig, want de golfsport is in de afgelopen 10 jaar, 5 jaar ouder geworden. De leeftijdscategorie 70+ is met 139% toegenomen en de leeftijdscategorie 30-50 jaar is met 49% afgenomen: de hoogste tijd om het slechte imago van golf onder niet-golfers aan te pakken.

In de campagne speelt de NGF met de verschillende vooroordelen rondom golf om te laten zien dat de sport heel veel moois te bieden heeft voor een breder publiek. ‘Golf staat bekend als ‘kaksport,’ zegt Daniëlle Wallet, marketingdirecteur van de Nederlandse Golf Federatie:  ‘Onderzoek toont aan dat een aanzienlijk deel van de niet-golfers denkt dat de gemiddelde golfer in een rode of geruite broek op de baan staat. Geen enkele groep komt zo sterk bovendrijven als ‘de kakkers’ als mensen aan golf denken. Dat beeld willen we blijvend veranderen.’

En wat betreft de toekomst van de rode broek? Die raakt nog lang niet uit de mode. Want na de inzameling krijgt een bekende fashiondesigner vrij spel om alle gedoneerde broeken in een nieuw jasje te steken. Details hierover worden later dit jaar bekendgemaakt.

De actie is inmiddels live op www.golf.nl/rodebroek en op diverse golfclubs door het land.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken