Hoera, contentmarketing bestaat 80 jaar!

Hoera, contentmarketing bestaat 80 jaar!
  • Content
  • 16 sep 2013 @ 14:22
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded contentTrends

Het woord content is zonder twijfel de meest gebezigde term in de marketingwereld op dit moment. Content is hot, content houdt de gemoederen bezig. Maar dat het concept contentmarketing nieuw zou zijn, is natuurlijk onzin. Rebecca Rijnders betoogt op Marketingfacts dat deze vorm van marketing zelfs al tachtig jaar bestaat. Dus: oude wijn in nieuwe zakken? Oordeel zelf.

Het getuigt van creativiteit dat marketeers hun aloude ideeën steeds in een nieuw, flitsend jasje weten te steken, maar de vraag is of ze daarmee de plank niet misslaan. Raken we niet juist verder van wat we willen bereiken met onze communicatie?

Momenteel is er een recordaantal nieuwe jasjes in omloop om een oude vertrouwde marketingmethode in te verpakken. Contentmarketing, brand publishing, storytelling, owned media, inbound marketing en ga zo maar door. Kortom: je boodschap verpakken in een verhaal dat aanslaat bij de doelgroep.

In wezen is het voor niemand handig dat er zoveel termen voor bestaan, de vraag is dus waarom dit zo is. Natuurlijk willen marketeers graag laten zien dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden en een term claimen om er een blog of boek over te kunnen schrijven en daarmee eeuwige roem te vergaren als marketinggoeroe.

Respectabel

Of misschien is er nog iets anders aan de hand: willen we het marketingvak voortdurend mooier en nobeler laten lijken dan het in wezen is? Willen we met alle mooie verpakkingen verbloemen dat het - in the end - gewoon draait om het verkopen van een product of dienst? En zo ja: waarom eigenlijk? Waarom is het verkopen van een product in onze ogen zo weinig respectabel?

Al eerder schreef ik over het negatieve imago van salesmensen en eigenlijk geldt iets vergelijkbaars voor marketeers. Beide zijn immers bezig om producten of diensten - direct of indirect - te verkopen voor hun beroep en blijkbaar is dat niet iets om trots op te zijn. Een bijzonder raar fenomeen, als je erover nadenkt. Het maken of bedenken staat dus op een hoger plan dan het verkopen ervan, wat minstens even belangrijk is.

Dat wordt natuurlijk enerzijds veroorzaakt door de zweem van ‘oneerlijkheid’ die eromheen hangt, want sales- en marketingmensen spiegelen dingen in principe mooier voor dan ze zijn. Anderzijds heeft het te maken met de irritatiefactor die deze beroepen met zich meebrengen, nog los van die vermeende oneerlijkheid. Wij consumenten bepalen namelijk het liefst zelf wat we goed of leuk vinden en bovendien willen we het gevoel hebben dat we dat we dat product helemaal zelf hebben ontdekt.

Maar op een enkele trendsetter na zijn we natuurlijk gewoon kuddedieren en zeer gevoelig voor marketing, pr en sales. Als dat niet zo was, waren deze beroepsgroepen al lang weggesaneerd.

Soaps

Maar daar waar salesmensen zich al lang hebben neergelegd bij hun twijfelachtige imago en geen moeite doen om dit op te vijzelen met flitsende nieuwe termen, zijn met name marketeers voortdurend aan het zoeken hoe zij een nieuwe invulling kunnen geven aan hun werk door er een fris labeltje aan te hangen. Het is ook wel kenmerkend voor beide categorieën: sales is directer dan marketing.

De nieuwste hype is dus contentmarketing, maar de grap is dat dit al tachtig jaar bestaat. De eerste soap opera werd immers in 1933 in de VS uitgezonden. Al begin vorige eeuw bedachten wasmiddellenfabrikanten - met Procter & Gamble's Oxydol als pionier - dat ze hun boodschap het beste konden verpakken in een mooi verhaal dat huisvrouwen aan zich zou binden.

Maar door de term steeds te wijzigen verandert de inhoud nog niet. Je kunt sponsored media 'custom publishing' noemen of advertorials omdopen tot 'native advertising', maar daarmee verander je niets wezenlijks. Evenmin als je het integratieprobleem oplost door buitenlanders eerst gastarbeider, dan immigrant en vervolgens allochtoon te noemen.

Lees verder op marketingfacts.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken