[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets

[column] Fake Guru's overspoelen het internet en niemand doet iets
  • Content
  • 6 dec 2021 @ 08:00
  • Link
  • Peter Minkjan
    Peter Minkjan

    Marketing Manager
    360 Scouting
  • Influencermarketing

Terwijl wij ons druk maakten over lockdowns of het bedenken van onze nieuwe purpose, heeft een andere beroepsgroep stilletjes zijn definitieve doorbraak beleefd in ons land: de Fake Guru. Was het eerst alleen nog maar irritant, steeds diezelfde joker die je aan het dropshippen wilde krijgen, nu is het een ware plaag.

De voorlopers waren al jaren actief, maar gelukkig op relatief kleine schaal. De zwendelaars die ons proberen te verleiden met dubieuze claims en diensten hebben zich in ongekend tempo vermenigvuldigd. Ondanks dagelijkse ophef of het verwijderen van accounts en video’s, blijft het over deze kwestie verbazingwekkend stil. Waarom ik me er dan wel druk om maak? Naast een dankbaar onderwerp voor deze column zijn ze zo alomtegenwoordig dat ze nu ook de geloofwaardigheid van alle adverteerders en marketeers aantasten.

Checklist ter ontmaskering
Als ik het heb over Fake Guru’s heb ik niet over scams waarbij John de Mol, Jort Kelder of andere BN’ers bitcoins aanbevelen op nagemaakte nieuwssites. Nee, hier gaat het om het type persoon dat in jouw newsfeed, tussen de social stories of voor video’s, verschijnt, zich presenteert als expert en je gouden bergen belooft. Deze oplichters bedienen zich vrijwel allemaal van dezelfde werkwijze en trucs. Ik ben het nog niet op het spoor, maar ergens op deze aardbol staat vast een ‘Fake Guru Factory’. Ondanks het ontbreken van de precieze locatie, hierbij een handige checklist om ze te ontmaskeren.
 

'Ergens op deze aardbol staat vast een Fake Guru Factory'


Door mijn persoonlijke online gedrag krijg ik vaak degenen in beeld die me uitleggen hoe ik mijn omzet kan verduizendvoudigen (!) - serieus, deze claim heb ik niet verzonnen - als ik slim weet te adverteren op Facebook of YouTube. Toevalligerwijs doe ik dat al jaren, maar de geheime knop voor direct meer omzet heb ik helaas nooit weten te vinden. Er is namelijk geen geheim, enkel een set van best practices. Een methodiek die continue iets verandert door nieuwe functionaliteiten en ontwikkelingen, maar zeker niet voorbehouden is aan een select gezelschap. Het probleem is alleen dat dit achterhalen hard werken is en een kwestie van ervaring opdoen. Maar dat vertellen ze er niet bij.

Rode vlag
Ook word ik al tijden online achtervolgd door twee Groningse heren die me dolgraag het geheim van miljonair-worden met vastgoed willen uitleggen. Maar de nepperds beperken zich niet enkel tot deze aanpak. Dropshipping, obscure cryptomunten en kuren die me wonderbaarlijk laten afvallen komen ook veelvuldig voorbij. Ze overspoelen ons met een divers aanbod van producten en vallen zonder uitzondering onder health, wealth & relationships.
De fabriek heeft ze geleerd dat het belangrijk is om ‘authentiek’ en ‘persoonlijk’ te zijn. En dat doen ze door pontificaal zelf in beeld te komen. De meesten zitten achter een bureau, maar de echt grote jongens lopen over een strand (vrijheid!) of etaleren hun kennis aan de rand van een infinity pool (rijkdom!). Het enige voordeel van deze ‘persoonlijke’ aanpak is dat je de ‘Guru’s’ na een tijdje herkent en kunt wegklikken voordat zij hun mond open doen.
Ze willen niet alleen authentiek overkomen, maar ze hebben ook allemaal een aangedikte of deels verzonnen ‘background story’. In pre-guru-tijd was ‘life a struggle’, ze gingen bijna failliet, waren altijd moe en radeloos totdat ze eindelijk het licht zagen. Het leven is vandaag anders. Nu hebben ze een geheime formule ontdekt, een uniek systeem ontwikkeld waardoor het leven ze weer toelacht. Nu genereren ze zonder enige moeite honderdduizenden of miljoenen omzet. Of zoals zij het noemen ‘6 or 7-figure numbers’ of ‘100K revenue’. En dat ligt voor jou ook binnen handbereik.
En dan komen we op de grootste ‘red flag’. Als je dit leest of hoort moeten alle alarmbellen af gaan. Ren weg nu het nog kan, want hun geheime methode is super simpel en vergt geen enkele technische of ander moeilijk te verkrijgen vaardigheid. Je kunt er vandaag nog mee beginnen. Je mag het zo kopiëren. Het enige wat je hoeft te doen is je te registeren voor hun gratis mini-training/masterclass; had ik al gezegd dat dit geen geld kost? Hiermee lokken ze je in de val. Ze willen namelijk meer. Eerst jouw aandacht voor een half uur of langer. Afhankelijk van de gekozen funnel vragen ze aan het eind een bescheiden bedrag voor hun volgende product, maar vroeg of laat en na verschillende tussenstappen willen ze jou ultiem verleiden. Dat gebeurt vaak in de vorm van een exclusieve mastermind. Kost duizenden euro’s, maar dat is het waard! Je wilt toch een succes worden of niet dan? Dan moet je wel de juiste mindset hebben. Waar hun methode eerst nog makkelijk was, is het ontbreken van deze mindset en geloof in eigen kunnen de reden van je eventuele falen. En velen zullen falen.
Er is niets mis met online trainingen, die kunnen geweldig zijn. En ik heb ook niks tegen marketing funnels of coaches, die kunnen zeker waardevol zijn. Dit gaat over opzettelijk misleiden van mensen. En dat is wat deze Fake Guru’s doen. Helaas kunnen we als gebruiker weinig uitrichten tegen deze tsunami van zwendelaars. De ads rapporteren of een vinnige column schrijven in een vooraanstaand marketingmagazine behoren tot onze beperkte mogelijkheden. Om dit fenomeen te stoppen ligt de grootste verantwoordelijkheid bij de platformeigenaren die dit type adverteerders toestaat. Ook zo benieuwd wanneer dit optreden niet gaat gebeuren?

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 19, 2021.
 

Peter Minkjan

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken