CBL ontkent afkopen statiegeld bij Aldi en Lidl

CBL ontkent afkopen statiegeld bij Aldi en Lidl
  • Food-en-retail
  • 10 sep 2014 @ 08:40
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekFoodWinkelenKlant

Eerder gingen er geruchten dat Aldi en Lidl zouden zijn afgekocht door Coca-Cola – evenals het CBL - om te stoppen met statiegeldinzameling. Het CBL ontkent dit bericht en Kamerleden willen nu opheldering van de staatssecretaris. De aanleiding voor de geruchten was een artikel in P+ - het magazine voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Onder druk en met een financiële tegemoetkoming in het vooruitzicht zouden Lidl en Aldi afzien van hun eigen inzamelsysteem, als statiegeld afgeschaft wordt.

Volstrekt onjuist
CBL-woordvoerder Miranda Boer zegt dat de berichtgeving ‘volstrekt onjuist is’ en dat een dergelijk gesprek naar haar weten niet heeft plaatsgevonden. Dergelijke besluiten worden genomen in algemene ledenvergaderingen meent Boer en dat is wat betreft statiegeld al een tijd geleden gebeurd. (Bron: Levensmiddelenkrant)

Raamovereenkomst
Het artikel in P+ heeft vragen opgeroepen. Kamerleden van de PvdA en Christen Unie eisen nu uitleg van staatssecretaris van milieu Wilma Mansveld. Mansveld maakte in juni bekend dat statiegeld vooralsnog gehandhaafd blijft, omdat fabrikanten en retailers(nog) niet voldoen aan enkele eisen in de Raamovereenkomst Verpakkingen. Later dit jaar gaat het debat over statiegeld verder.

Winst op inzamelen
Duitse prijsvechters als Aldi en Lidl konden hun emballage de afgelopen jaren zo perfectioneren, dat ze een kleine winst maken op het inzamelen PET-flessen werd gerealiseerd. Uit een studie van CE Delft blijkt dat 3 cent per PET-fles te zijn. CE Delft is een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in het ontwikkelen van innovatieve oplossingen van milieu- en duurzaamheidsvraagstukken

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken