Beneluxakkoord: makkelijker kopen en verkopen in Benelux‏

Beneluxakkoord: makkelijker kopen en verkopen in Benelux‏
  • Food-en-retail
  • 30 apr 2015 @ 09:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiek

De premiers van België, Luxemburg en Nederland kondigen maatregelen aan die moeten leiden tot één gezamenlijke detailhandelsmarkt. Daarmee wordt het voor winkeliers makkelijker om grensoverschrijdend te handelen en voor consumenten eenvoudiger om te kopen over de grens. Topprioriteiten zijn het gelijktrekken van regels, vereenvoudigen van btw-afdrachten en voorlichting over ondernemen over de grens. De maatregelen creëren straks één markt van 28 miljoen consumenten. Er ontstaat meer concurrentie, waardoor de prijzen scherper worden en meer innovatie mogelijk wordt.

De winkeliers van de Benelux zijn blij met het initiatief. Margriet Keijzer, secretaris Europa van Detailhandel Nederland: 'wij willen stappen maken. De Benelux doet haar reputatie als grondlegger van Europese integratie hiermee eer aan en speelt een voortrekkersrol. Door het gelijktrekken van regels kunnen producten, diensten en werknemers straks moeiteloos de binnengrenzen van de Benelux passeren.'

Praktijkvoorbeelden
Een winkelier kan zijn gehele assortiment nu niet zonder meer in een ander land verkopen. Eerst moeten de verpakkingen worden aangepast. Zo mag bijvoorbeeld chocolademelk verkocht in Nederland, in België geen chocolademelk genoemd worden als het op basis is van cacao in plaats van gesmolten chocolade. Een ander voorbeeld is het retourneren van pakketten. De route van Antwerpen naar Roosendaal is circa vier keer zo duur als die van Rotterdam naar Roosendaal, terwijl de afstand hetzelfde is. Luxemburgse winkeliers moeten bijvoorbeeld scheermesjes inkopen tegen een prijs die hoger is dan de verkoopprijs in Duitse supermarkten, meldt Detailhandel Nederland.

De Benelux traditioneel aanjager van Europese interne markt
'De Europese interne markt voor producten zou in 1992 afgerond moeten zijn. Nu, 23 jaar later, ondervinden winkeliers en consumenten nog steeds belemmeringen in grensoverschrijdend verkopen en aankopen. Op Europees niveau is het bijvoorbeeld nog steeds niet gelukt om regels en procedures rondom consumentenbescherming, btw en accijnzen recht te trekken. Gezamenlijk zijn de Benelux-landen even sterk als de grotere EU-lidstaten en kunnen ze betere concurreren met internationale spelers.'
(PvWK)


Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 110.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €96 miljard en biedt werk aan nog eens 700.000 mensen.

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken