'Kwart van de Nederlandse retailers verlamd door faalangst'
- Food-en-retail
- 21 okt 2021 @ 08:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingKlantenOnderzoek
- 21 okt 2021 @ 08:03
- Peter van Woensel Kooy
Faalangst verlamt een kwart van de Nederlandse retailsector. 25 procent van de retailers neemt geen beslissingen vanwege de mogelijke gevolgen, stelt onderzoek dat is uitgevoerd door Opinium en LiveArea.
Volgens het onderzoek, dat plaatsvond voor de versoepelingen van de coronamaatregelen half september, staan bedrijfsleiders in de retail stil en willen zij niet innoveren of nieuwe functies, producten of diensten ontwikkelen uit angst om te falen.
Te weinig investering in innovatie
Toch is innovatie wél een duidelijke prioriteit in de Nederlandse retailsector: 55 procent van de besluitvormers geeft aan dat dit door de pandemie nog belangrijker is geworden. De helft (50%) is echter van mening dat zij niet genoeg investeren om te innoveren en hun bedrijf om te vormen om aan de behoeften van de klant te voldoen. Dit wordt bevestigd door het feit dat meer dan een derde (35%) geen proces heeft voor het bespreken van nieuwe ideeën voor producten, oplossingen of toepassingen, terwijl nog eens 10 procent niet weet of een dergelijk proces binnen hun bedrijf bestaat.
Tijd, creativiteit en bedrijfscultuur: 'belemmerende factoren'
Naast een gebrek aan bedrijfsstructuur worden tijd, creativiteit en cultuur gezien als de belangrijkste hindernissen voor ontwikkeling van het bedrijf. Gebrek aan tijd (45%), gebrek aan ideeën (35%) en bedrijfscultuur (20%) werden gezien als de grootste belemmeringen voor bedrijfsinnovatie.
'Covid-19 heeft de Nederlandse retail voorgoed veranderd. Degenen die in staat zijn geweest om snel te innoveren, te testen en te implementeren, overleven en, in sommige gevallen, floreren, terwijl anderen aan de kant blijven staan. Bij veel van de grote winkelketens die gefaald hebben, kwam dat omdat ze het belang van wendbaarheid en innovatie niet hebben ingezien', zegt Samantha Mansfield, Head of Strategy bij LiveArea.
'Geen enkele retailer kan consumentengedrag accuraat voorspellen, dus moeten ze over een platform beschikken dat zich snel kan aanpassen. Dat betekent in de kern dat ze moeten overstappen op een digitale, speed-first aanpak – door middel van technologie en door een cultuur te ontwikkelen die inspireert tot innovatie', vervolgt Mansfield.
Het onderzoek is opgezet door Dentsu-onderdeel bureau LiveArea dat helpt bij digitalisering en is in juli 2021 uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Opinium, waarbij besluitvormers* in de retail zijn ondervraagd.
(PvWK, beeld: Georges Tomazou / Pexels)
*Besluitvormers zijn in het onderzoek 'eigenaren, chief executives, managing directors, directeuren en managers'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Verkoop Blokker van de baan06-05-2024
- Campagne voor nieuwe smaken... 06-05-2024
- DOSSIER MERKENBOUWEN - De kant van... 06-05-2024
- [RMD24] 'Het wordt tijd om met... 06-05-2024
- [marketeer 201] Niels van den Bergh... 03-05-2024
- Veja scoort met in-store schoenmaker02-05-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing