Heinz geeft nieuwe boot aan man die op ketchup overleefde

Heinz geeft nieuwe boot aan man die op ketchup overleefde
  • Food-en-retail
  • 2 mrt 2023 @ 08:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodKlantMarketing

Elvis François leefde op ketchup terwijl hij bijna een maand op zee verdwaald was. Nu biedt het merk H.J. Heinz hem een ​​nieuw zeilschip 'voor zijn toewijding'. De social mediacampagne vooraf #FindtheKetchupBoatGuy ging snel viraal.

Het foodmerk Heinz, gevestigd in Pittsburgh, heeft contact kunnen opnemen met de geredde zeeman Elvis François, over de aankoop van een nieuw zeilschip voor hem nadat het een campagne op sociale media had gelanceerd met de titel #FindtheKetchupBoatGuy die snel viraal ging, ontdekte The Guardian.

François had zijn oude boot achtergelaten toen hij uiteindelijk werd gered. 'We hebben duizenden likes, shares en vriendelijke berichten ontvangen tijdens onze zoektocht naar Elvis François', aldus een verklaring op de Instagram-pagina van Heinz. 'Het was een ongelooflijke groepsinspanning over zes continenten die leidde tot de honderden artikelen en leads en ons uiteindelijke contact met Elvis.'

Heinz bevestigt aan de The Guardian dat het merk en François 'de logistieke details aan het uitwerken zijn om hem zijn nieuwe boot te bezorgen', maar gaat verder niet op de details in. Emo News, een media-outlet in Dominica waar François vandaan komt, had al in een Facebook-post gemeld dat Heinz-vertegenwoordigers de geredde zeiler twee dagen eerder hadden gesproken tijdens een Zoom-conferentie call. De #FindtheKetchupBoatGuy-campagne leidde volgens de Heinz-marketeers uiteindelijk tot een soort van 'overlevingsverhaal' dat begon in december 2022, toen stromingen in het Caribisch gebied de zeilboot van François wegzogen. Dit terwijl hij reparaties uitvoerde op zee voor het eiland Sint Maarten in de Nederlandse Antillen, waar hij woont.

Via zijn smartphone lukte lokalisering niet. Hij leefde op het dolende schip van een fles Heinz-ketchup, op knoflookpoeder, blokjes soep van het merk Maggi en regenwater dat hij opving met een doek. Hij scheef volgens The Guardian en Heinz ook het woord 'help' in het Engels op de romp van de boot. Uiteindelijk kon hij met een noodvlag de aandacht van een vliegtuig trekken. De boot is nadat hij was gered opgegeven, maar hij krijgt hij nu dus een nieuwe van Heinz. De #FindtheKetchupBoatGuy campagne bereikte circa 5 miljoen mensen en genereerde ruim 4.000 Likes.
(PvWK, bronnen: Heinz, Insta, The Guardian, Today.com en FB)

De opvarende en de Heinz-actie

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken