Lidl zoekt met soberder uitstraling discount-sfeer

Lidl zoekt met soberder uitstraling discount-sfeer
  • Food-en-retail
  • 28 aug 2023 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPrijsoorlog

In de winkelcommunicatie van Lidl op de Duitse thuismarkt zijn er nieuwe borden bij de gangpaden geplaatst. Zwart op rode borden wijzen voortaan direct aan waar aanbiedingen uit de folder te vinden zijn. 'Lidl kontert Aldi mit neuem Filialkonzept.'

Lidl wil met soberder winkels terug naar de discountuitstraling, schrijf het Duitse retailvakmedium Lebensmittel Zeitung in dit artikel. Onder meer de luxere wijnafdeling en exclusieve presentaties van groente en fruit zijn er niet meer in dit nieuwe filiaalconcept. Aanleiding voor de vernieuwing is de sterkere groeicijfers op de Duitse thuismarkt die aartsrivaal Aldi laat zien, dat meer profiteert van de zoektocht onder prijskopers naar lage prijzen vergeleken met Lidl, volgens LZ.

Efficiëntere operatie
De soberder winkels moeten Lidl ook onder de streep geld opleveren door meer efficiency bij het vullen van onder meer de agf-afdeling. Lidl heeft bovendien de routing in de nieuwe formule aangepast. Dat betekent zo signaleert Distrifood, dat de zoetwarenafdeling waarin Lidl marktaandeel verloor nu weer direct aansluit op de agf-afdeling. 'Met de versoberde winkels richt Lidl zich weer nadrukkelijk op aartsrivaal Aldi. Die formule, met name Aldi Süd, groeide in de eerste zes maanden van dit jaar met liefst 20 procent. Lidl bleef steken op 13 procent', aldus Distrifood. Het terugbrengen van het discountgevoel in Duitsland gaat gepaard met een intensivering van de landelijke marcom-campagne, meldt LZ tenslotte. Ook in Nederland strijden retailformules om de prijskopers. Lees hier verder (paywall).

Intussen in Nederland
Met de Nederlandse tak lijkt het vooralsnog beter te gaan. Lidl werd in het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK van juni 2023 nog uitgeroepen tot 'Beste Supermarkt van Nederland'. Marcel Oosterwijk, CEO Lidl Nederland, bij deze gelegenheid: 'Graag wil ik al onze klanten bedanken voor hun vertrouwen. Met alle collega’s doen we er dagelijks alles aan om onze klanten, zoals ze dat van ons gewend zijn, de hoogste kwaliteit te bieden voor de laagste prijs. Deze klantwaarderingsprijs is een prachtig compliment voor onze collega’s in de filialen, op de distributiecentra, het hoofdkantoor en onze chauffeurs.'
(PvWK, bronnen: Lebensmittel Zeitung en Distrifood, foto: Lidl ) 

foto boven: Lidl Nederland viert titel 'GfK 'Beste Supermarkt van Nederland'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken