Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes: 'Er zal veel aandacht gaan naar deze circulaire revolutie op wielen'

Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes: 'Er zal veel aandacht gaan naar deze circulaire revolutie op wielen'
  • Food-en-retail
  • 13 nov 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingMaatschappijProductdesignDuurzaam designRetailInterview

Jeroen Rijskamp is Marketing Manager bij Roetz Bikes, een organisatie die circulaire designfietsen produceert in samenwerking met de ‘makers’, mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is een leuk spel.’

WHAT’S NEW?
Sinds oktober rollen de eerste langverwachte ‘Roetz Life’-fietsen van de band. Het is nog best een uitdaging om iets dat zo als gebruiksvoorwerp is ingeburgerd als de fiets neer te zetten als iets dat juist een heel leven mee kan, want de Roetz Life is in feite een elektrische fiets die nooit oud wordt, vandaar de naam life. De fiets slijt natuurlijk wel, maar dankzij het monitoringssysteem en het modulaire ontwerp kunnen we onderdelen volledig wisselen in een kwestie van seconden. Zo voorkomen we groot onderhoud en kunnen we vitale onderdelen een tweede kans geven, juist omdat ze niet helemaal stuk gaan. Er zal dus veel aandacht gaan naar deze circulaire revolutie op wielen.

PLANNEN
Onze Fair Factory wordt van buiten en van binnen opgeknapt en moet de grootste circulaire hub van Europa worden. We investeren dus juist in een fijne werkplek, die we kunnen delen met andere groene geesten, want we willen heel graag nog meer mensen nog groener laten denken en doen. We zullen dit jaar dan ook minder naar beurzen gaan, want juist dankzij de ‘refurbishment’ van onze fabriek wordt die ruimte veel geschikter om meer in-house events in te organiseren. De Fair Factory heeft al een grote wow-factor, simpelweg omdat je oude barrels naar binnen ziet gaan en ze als nieuw weer naar buiten ziet rijden. Die kracht willen we nog meer benutten. Daarnaast zullen we twee flights per kwartaal lanceren waarbij we per seizoen heel scherp kijken naar hoe een fiets nou in het leven van een gebruiker past en helpt horizonnen te verbreden.

VANMOOF
We hebben er over getwijfeld om VanMoofs te gaan refurbishen, maar dan zijn we over vijf jaar nodig bezig ;-). Nee, geintje, we zijn VanMoof oprecht ontzettend dankbaar omdat hun branding enorm heeft geholpen om e-bikes minder stoffig en juist heel hip te maken. De designs van VanMoof zijn nog steeds te gek en we hopen dat met de verbeterde technologie en service hun hele propositie wat robuuster wordt. Dan kunnen we daar als heel Nederland nog een keer echt trots op zijn.

BUREAUS
We hebben net afscheid genomen van Blyde en MarvelTest, maar we werken nog wel met Keenr en zijn in gesprek met W.Green voor onze PR-inzet over 2024. Verder werken we met de welbekende flexibele schil van freelancers waar we front-end design, back-end ERP-zaken en contentproducties mee verzorgen. Zo schiet Yorick Leusink al onze video’s; highly recommended trouwens!

MARKETINGHELD
Mijn team zijn mijn marketinghelden. Je kunt de mooiste weldoordachte plannen hebben, maar marketing gaat ook wel echt over je doen-vermogen en dat heeft Roetz vooral dankzij hen.

UITDAGING
Goed kunnen inschatten welke inzet van middelen en media nou echt bij jouw groeifase passen en hoe snel dit ook kan veranderen als je meer of ineens heel snel groeit. Marketing is makkelijk als de markt en jouw product/propositie naadloos op elkaar aansluiten, maar die 100% product/market-fit kom je zelden tegen en verandert ook relatief snel. De grootste uitdaging is dan ook om een gezonde balans te vinden tussen het maken van content dat jouw ideale klant (buyer persona) écht raakt en die aandacht goed te vangen on top of de altijd ronkende baseline campagnes die sales happy houden. Dat spel van ad hoc vs. vooruit denken en doen vereist voortdurend schakelen tussen afdelingen met vele petten op, om iedereen mee te krijgen, gerust te stellen en daarin de klant centraal te stellen. Maar het is wel een leuk spel :-)

AI
Op het gebied van copy kan AI zeker een stuk van ons werk overnemen. Jonah Wilbert is een getalenteerde student die twee dagen in de week voor ons werkt als AI-gedreven content-& seo-marketeer. Hij gebruikt AHREFS om concurrenten te analyseren en brengt de meest kansrijke content gaps in beeld. Vervolgens gebruiken we ChatGPT om seo-funnels te bouwen. Maar de belangrijkste pagina’s worden geschreven door Tim Daalderop, één van de beste (Nederlandstalige) copywriters waar ik mee heb gewerkt.

A-MERKEN IN DE BOODSCHAPPENKAR
Ik shop niet echt A-merken; ik probeer - vooral dankzij mijn vriendin - vintage te shoppen en ik doe boodschappen bij de Lidl. Het enige wat ik altijd koop aan A-merken is Spa Rood; vrij heftige verslaving wel.

TOF
Ik sta ‘s ochtends vaak op het pontje naar Amsterdam-Noord en geniet altijd wel van alle verschillende wrappers, maar dat komt eigenlijk meer omdat ik het gewoon tof vind dat je een hele pont even brand, niet omdat de uitingen nou per se heel goed zijn, haha.

ERGERNIS
Op dit moment de Israël-propaganda langs de snelwegen.

GOEDE MARKETING
Merken die naast hun ‘checklistmarketing', waar ze netjes een beetje van alles doen, zich ook echt durven uit te spreken met een knipoog. Je laat daarmee zien dat je ergens voor staat, dat je niet bang bent om sommige potentiële klanten misschien mis te lopen en dat je je klant echt goed begrijpt, anders had je nooit zo bold kunnen zijn en tegelijkertijd die knipoog durven geven.

FRUSTRATIE
Alle campagnes van casino’s, loterijen en andere organisaties die valse hoop verkopen aan degene die er het meest vatbaar voor zijn. Echt vies.

LOVE BRAND
Cords Cycles, lokale legend uit Rotterdam die niet bang is.

MEDIACONSUMPTIE
Ik ben nog steeds wel een sukkel voor een goede podcast op Spotify, maar ook wel een befaamde ‘doom scroller’ op Instagram. Gelukkig kijk ik vooral reels, memes en stories over honden en elke vorm van fietsen.

HOND
Ik heb zeker een hond, of althans, ik co-parent er eentje. Een Duitse Staander (German Short Haired Pointer) genaamd Tuk. Zij is mijn tweede liefde.

ONTSPANNING
No-brainer: fietsen.

TALENT BINNEN BOORD HOUDEN
Zorgen dat ze zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelen.

GUILTY PLEASURE
Frikandel speciaal.

OVER 10 JAAR...
bied ik, samen met mijn vriendin, programma’s aan voor kinderen met ADHD.

OVER ROETZ BIKES

‘In Nederland worden jaarlijks een miljoen fietsen afval en Roetz Bikes gelooft in een tweede kans en streeft naar een circulaire en inclusieve samenleving. Wij zien bruikbare grondstoffen waar anderen schroot zien. Wij zien talenten in mensen waar anderen juist hun valkuilen waarnemen. In de Roetz Fair Factory maken mannen en vrouwen met een ‘rugzak’ prachtige designfietsen van afgedankte tweewielers. We leiden ze op tot ervaren fietsenmakers met verstand van zaken en goede vooruitzichten voor een vaste baan.’

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 18, 2023.



Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:

Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken