Onderzoek: Slechts 14% retailers onmisbaar
- Food-en-retail
- 30 nov 2023 @ 10:27
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - RetailMarketingOnderzoek
- 30 nov 2023 @ 10:27
- Nanny Kuilboer
Uit de ‘Retail Ranking 2023’ op basis van onderzoek van Q&A Retail blijkt dat veel retailers geen sterke en loyale fanbase hebben en onvoldoende onderscheidend zijn, maar er zijn er ook die stukken beter presteren.
De mate waarin retailers toekomstbestendig zijn, is door Q&A Retail in kaart gebracht op basis van vijf factoren: onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie met de klant, het aantal loyale fans en de mate waarin ze veel bezocht worden. Binnen de Nederlandse retail zijn Kruidvat, Picnic en Hornbach het meest toekomstbestendig volgens de consument omdat ze uitmuntend scoren op de mix van deze aspecten. Andere retailers die goed scoren zijn Bol, Action, Albert Heijn en Ikea.
Onmisbaarheid
Consumenten hebben per retailer aangegeven hoe belangrijk de aanwezigheid van een winkel is in winkelgebieden of online. Voor slechts 14% van de retailers geldt dat het merendeel van hun bezoekers hen als onmisbaar beschouwt. Retailers zoals Eye Wish, Apple, Kruidvat, Libris en Keurslager halen de hoogste scores. Belangrijke kenmerken van onmisbare retailers zijn de samenstelling van het assortiment, gemak, betrouwbaarheid en service en een gunstige prijs-kwaliteitverhouding.
Onderscheidend vermogen
Eén op de vijf retailers wordt door hun bezoekers als onderscheidend bestempeld. Dit geldt met name voor Keurslager, Dille & Kamille, Rituals en Ikea. Voor bijna één op de tien retailers geldt dat de meerderheid van de consumenten ze niet als onderscheidend bestempeld. Dit zijn vooral winkels met een meer discountprofiel. Belangrijke onderscheidende kenmerken van retailers zijn een eigen identiteit en sterke eigen merken, uitzonderlijke service of kwaliteit, innovatie en duurzaamheid.
Fanbase
Klanten die loyaal zijn en je aanbevelen zijn van groot belang voor een retailer. Hornbach en Picnic worden het meest aanbevolen door hun klanten. Ook Eye Wish, Bol en Auping scoren hier goed op. Naast een sterke fanbase die jouw winkel promoot is loyaliteit ook een belangrijke factor voor toekomstbestendigheid. Op het gebied van loyaliteit scoren Zooplus, Pearle Opticiens en Hornbach zeer goed.
Over Retail Ranking
Q&A Retail heeft op eigen initiatief onderzoek uitgevoerd naar toekomstbestendigheid van retailers. Meer dan 7.000 respondenten hebben meer dan 180 retailers beoordeeld op aspecten zoals onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie, loyaliteit en aanbevelen. Op basis van de resultaten zijn de retailers in vijf zones ten opzichte van elkaar gerangschikt.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn introduceert AH... 26-04-2024
- [marketeer 200] Chiel van Leeuwen -... 26-04-2024
- Jumbo lanceert Deep screen - 3D... 26-04-2024
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing