Milan Slikker van Nestlé: 'Ook voor managing directors moet marketing een verplichte achtergrond zijn'

Milan Slikker van Nestlé: 'Ook voor managing directors moet marketing een verplichte achtergrond zijn'
  • Food-en-retail
  • 15 feb 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodMarketing

Milan Slikker is Business Excecutive Officer Confestionary bij Nestlé Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Ik zou deze rol als managing director niet kunnen doen als ik niet ook een marketeer zou zijn.’

Deze rubriek is alleen bestemd voor marketeers, dus waarom doe jij als managing director mee en zou elke managing director niet stiekem gewoon marketeer moeten zijn? ‘De vraag geeft het antwoord eigenlijk al. Ik zou deze rol als managing director niet kunnen doen als ik niet ook een marketeer zou zijn. Eigenlijk vind ik marketing een verplichte achtergrond voor veel managing director-rollen. Of het nu bekende of minder bekende merken zijn waarmee je werkt, maakt echt niet uit. Met slimme marketing maak je uiteindelijk het verschil met je merk voor consumenten. En daarnaast in alle eerlijkheid is het ook veel te leuk om dit niet te doen.’

WHAT’S NEW?
Sinds begin 2024 liggen de KitKat-repen in de winkel gemaakt met cacaomassa van bonen die verbouwd zijn door de boerengezinnen die deelnemen aan het Income Accelerator-programma van Nestlé. Dit programma heeft meerdere doelen: een hoger inkomen voor cacaoboeren, tegengaan van kinderarbeid, toepassen van regeneratieve landbouwmethoden en gendergelijkheid. Afgelopen jaar hebben we dit plan geïmplementeerd bij 10.000 gezinnen in Ivoorkust. We passen momenteel onze volledige productieketen aan om dit programma te kunnen uitrollen.

2024
KitKat is ons grootste en bekendste merk in Nederland. Have a break, have a KitKat is nog steeds relevant en misschien wel relevanter dan ooit in de tijd waarin we leven. Veel plannen met dit merk dus, waarbij het verder uitrollen van ons Income Accelerator-programma het belangrijkste plan is. Dit jaar schalen we op naar 30.000 gezinnen en starten we het programma ook in Ghana. Door de schaal van Nestlé kunnen we echt impact maken.

BUREAUS
WPP Openmind, Yune, FCB en Wunderman Thompson.

MARKETINGHELD
Wouter de Vries, docent Marketing tijdens mijn Marketing Master aan de VU in Amsterdam. Tot op de dag van vandaag de enige docent die ik ooit gehad heb die drie uur lang les kon geven zonder dat ik ook maar een moment verveeld poppetjes ging tekenen of iets dergelijks. Hij kon de theorie niet alleen goed uitleggen, maar ook tot leven brengen. Ik ben inmiddels zeventien jaar geleden afgestudeerd, maar kan mij deze colleges nog steeds levendig herinneren.

MARKETINGUITDAGING
Je moet steeds sneller zijn en verandering is continu: inflatie, kostprijsstijgingen, digitale transformatie, versnellen in duurzaamheid, AI, et cetera. De tijd waarin je een jaarplan of zelfs een meerjarenplan maakte, en dat keurig kon uitvoeren, is voorbij. Je moet snel kunnen schakelen en je plan weer durven loslaten als de realiteit verandert.

AI
Bepaalde analyses kan AI nu al beter doen dan ikzelf en sowieso ben ik er van overtuigd dat iedereen ermee moet leren werken. Als je dat niet doet, zijn degenen die het wel doen, straks beter dan jij.

BOODSCHAPPENKAR
KitKat natuurlijk, maar ook Chiquita-bananen, Alpro, Calvé-pindakaas, Lay’s, Arla, Zonnatura en Heineken.

HAMSTER
Leuke commercial? De Albert Heijn Hamster-commercial in januari, Eye of the Hamster. Spot on in de eerste weken van het jaar, waarin iedereen toch wat zuiniger aandoet en we ook wat positiviteit kan gebruiken. En wie krijgt er nou geen positief gevoel van het nummer Eye of the Tiger.

ERGERNIS
Ik erger me niet zo snel aan reclame. Wel verbaas ik me soms over campagnes die totaal niet overkomen. Denk bijvoorbeeld aan de Elke dag een b’tje beter-campagne. Het hele land hing hier vol mee, maar hoeveel mensen zouden nu echt hebben opgezocht wat hiermee bedoeld werd en wie de afzender was?

GOED
Marketing die uitgaat van je eigen kracht en onderscheid. Waar staat jouw merk voor en wat maakt het uniek? Soms wordt er teveel gekeken naar andere merken en onbewust gekopieerd. ‘Forget about your competitors, just focus on your customer’, zoals Jack Ma zegt.

FRUSTRATIE
Marketing waarbij een merk andere merken negatief afschildert. Focus je op je eigen onderscheid en kracht.

LOVEBRAND
Naast de merken waarvoor ik zelf werk is dat Mr Marvis, een van de weinige kledingmerken die een perfecte combinatie heeft gevonden tussen stijl, duurzaamheid, juiste prijs en online presence. Ook knap dat zij dit weten te doen met zo’n klein assortiment ten opzichte van andere spelers.

MEDIACONSUMPTIE
Streamingsdiensten (Netflix en HBO) en YouTube. Soms ook nog lineaire tv. Geen specifieke merkvoorkeur al kijk ik het meest naar Netflix.

ONTSPANNING
Op de racefiets, op vakantie en festivals.

TALENT
Wij houden talent vast door het bieden van een combinatie van een goede work life balance en de mogelijkheid om vaak iets nieuws te doen. We zijn een bedrijf met een enorm breed portfolio en veel productcategorieën in ruim 188 landen, dus er is veel te zien en leren. Je kunt jezelf steeds opnieuw uitvinden zeg maar.

GUILTY PLEASURE
House-muziek; ben een kind van de jaren 90.

OVER 10 JAAR…
bouw ik, net als nu samen met een sterk en leuk team, een merk en laat het groeien, waarbij er een juiste balans is tussen hoofd, hart en de portemonnee. Want alleen dan kan groei ook duurzame groei zijn voor onze wereld en het merk zelf.

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Thijs Gussenhoven van Amstel

Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken