5 tips om retail omzet te verhogen

15aug 201613:30
  • Food-en-retail
  • 15165 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • SalesE-commerceSocial MediaInteractie

weblog Retailers zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om hun omzet te verhogen, terwijl dat met het snel veranderende zoek- en aankoopgedrag van consumenten steeds lastiger wordt. Het wordt dan ook steeds belangrijker om zowel online als fysiek meer bezoekers te trekken, een grotere klantenkring op te bouwen en op retention aan te sturen. Nieuwe digitale technologieën bieden daar steeds meer mogelijkheden voor.

Door deze in te zetten kunnen retailers zich onderscheiden van concurrenten die minder ver zijn. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van innovatieve tools zoals webshopzuilen of tablet kassa’s. Maar ook zaken die wellicht minder in het oog springen kunnen de retailer de goede kant uit helpen. Hier volgen een aantal tips die retailers helpen om zich te onderscheiden en meer omzet te behalen.

Tip 1: ga voor omnichannel
Bij omnichannel vindt de verkoop via verschillende kanalen plaats: on- en offline winkels, beurzen en markten, pop-ups, stores in stores et cetera. Het doel hiervan is om meer bereik te krijgen en klanten beter van dienst te zijn. Dit is koren op de molen van de retailer, maar een goede uitvoering brengt wel uitdagingen met zich mee. Zo moet er een consistente logica zijn in alle kanalen: er mogen geen tegenstrijdigheden aanwezig zijn in de gegevens, logica en prijsstelling tussen verschillende kanalen. Wordt er bijvoorbeeld een kortingsactie uitgezet, dan moet die ook zichtbaar zijn in alle andere kanalen. Bovendien moet de look & feel van alle kanalen gelijk zijn.

Tip 2: verzamel gegevens
Big data klinkt voor menig retailer wellicht als een brug te ver. Maar eigenlijk is big data niet meer of minder dan het verzamelen van informatie van klanten. Goed te doen dus. Door naw-gegevens en voorkeuren voor bepaalde aankopen met behulp van klantenkaarten en spaarsystemen op te slaan, bijvoorbeeld met een loyalty-app als Wallnut, verrijkt de retailer zijn klantdatabase met waardevolle informatie. Maar ook door het gedrag van klanten op de webshop te registeren (hoe lang blijven ze op een bepaalde pagina) wordt een volledig beeld geschetst: dankzij de historie van de aankopen door de klant en een overzicht van welke voorkeuren hij heeft kan een retailer zeer gericht aanbiedingen doen.

Tip 3: gebruik (gratis digitale) media voor de opbouw van klantrelaties
Daarnaast kan ook social media aan de mix worden toegevoegd. Zo ontstaat een nog completer beeld van de klant. Bovendien zorgt het voor engagement, want bij een goede toepassing van social media is er sprake van tweerichtingsverkeer. Niet alleen zenden, maar ook ontvangen. Door het gesprek met de klant aan te gaan wordt de relatie versterkt. De input kan daarnaast goed gebruikt worden om het aanbod te verbeteren.

Tip 4: dynamic pricing en centralisatie
Dynamic pricing, variabele prijsstrategie, of revenue management zijn alle drie termen die het proces omschrijven waarbij algoritmes zorgen voor continu en automatisch gepersonaliseerde prijzen. Uitgangspunt is de verzamelde big data en de ‘willingness to pay’ van de consument. Welk bedrag een klant bereid is te betalen voor het product of de dienst van de retailer kan nogal variëren, naar gelang bijvoorbeeld het seizoen of wat andere retailers vragen. Hier kan de retailer met dynamic pricing op inspelen. De verzamelde klantdata is strategisch te gebruiken voor een gepersonaliseerde benadering richting de klant. Een product of dienst heeft dus geen vaste prijs meer.

Een dergelijke aanpak kan echter problemen opleveren met de boekhouding. Een online boekhouding biedt in zo’n geval uitkomst: hiermee wordt het overzicht behouden en kan er transparant, efficiënt en snel worden gewerkt. Daarnaast kan een connected afrekensysteem hierbij goed van pas komen. Deze centrale gegevensopslag geeft real-time inzicht in de (dag)omzet, die met dynamic pricing veel meer zal variëren. Een online kassa dus.

Tip 5: vergroot je inzicht
Retailers willen voortdurend weten wat er in hun verschillende filialen of outlets gebeurt. In de ideale situatie zijn de online voorraad en de fysieke voorraad op elkaar afgestemd. Wordt bijvoorbeeld het laatste rokje in een bepaalde kleur en maat in de fysieke shop verkocht, dan moet dat ook zichtbaar zijn in de webshop. Het centraal beheren van de omzet wordt dus steeds belangrijker; niet alleen om voorraad- en kassaverschillen te voorkomen, maar ook om realtime rapportages op de omzet per product, kassa of werknemer te kunnen maken. Ook hier brengt een online kassasysteem uitkomst. Dankzij interfaces met de meest gebruikte webshops, gebouwd in bijvoorbeeld Magento, Prestashop en WordPress Woocommerce, en een naadloze aansluiting op bijvoorbeeld een Reeleezee online administratie, is het met een online kassasysteem mogelijk om fysieke en online voorraden centraal te beheren. Op deze manier wordt een ecosysteem gecreëerd waar ‘Cloud of SaaS software’ door middel van de aangeboden REST-API gemakkelijk kan worden geïntegreerd met het kassasysteem en waarbij data op een beveiligde manier wordt gedeeld.

Holistische blik
Nu steeds meer nieuwe digitale ontwikkelingen zich aandienen zal het voor de retailer lastiger worden om de juiste digitale technologie en strategie te kiezen. Het kan daarom zinvol zijn om met een holistische blik naar de onderneming te kijken. Met een organisatie die centraal geleid wordt door een online kassasysteem gaat dat een stuk gemakkelijker.


Gastblogger: Roemer Mol is marketing manager bij Reeleezee en Cashr.

Gastblogger

Gastblogger »

Werkt voor: MarketingTribune

Functie: Gastauteur


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken