Handmade in Holland: van de legging naar de inclusieve Leg-Inc voor iedereen

Handmade in Holland: van de legging naar de inclusieve Leg-Inc voor iedereen
  • Food-en-retail
  • 14 aug 2018 @ 07:39
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg


    Klaus van den Berg
  • TrendsMerkenInstore marketing

Een vriendin van me wilde dat ik haar kwam ophalen bij Leg-Inc om de hoek van de Kinkerstraat in Amsterdam. Dat was de eerste keer in mijn leven dat ik een leggingwinkel betrad. Leg-Inc bewijst met hun originele merknaam en onderscheidende productaanbod dat fysieke retail niet stervend, maar ook juist springlevend kan zijn.

Overigens kun je ook goed online terecht bij dit unieke retailconcept van twee Nederlandse vakvrouwen zonder concurrentie: Marleen Albers van der Linden en Saskia Schipper.     

Bij het betreden van de bijzonder goed en mooi ingerichte winkel is het eerste dat ik als man spontaan uitroep natuurlijk: 'En hoe zit het dan met de legging voor mannen?' Immers, de broeken van jongens, jonge mannen (die overigens niet altijd naar de sportschool gaan - of daar alleen hun bovenlijf en niet hun benen trainen) en babyboom-mannen op racefietsen worden steeds smaller in het Amsterdamse straatbeeld. Hierdoor is er zo langzamerhand toch echt geen sprake meer van de voorheen ‘skinny-look’, maar van een heuse ‘legging-look’ voor mannen.

Nu ligt deze subtiele taalgrens uiterst gevoelig en het kan ook helemaal verkeerd gaan en tot verontwaardiging leiden, dus is het modisch en trend-technisch oppassen geblazen in deze winkel van twee vrouwelijke legging-experts. Het antwoord op mijn vraag stelt dan ook gerust: Natuurlijk kunnen ook mannen de Leg-Inc passen in hun winkel. En de minder zelfverzekerde of nog aarzelende trendsettende leggingman-in-de-dop kan ook veilig want ongezien online bij hen shoppen. Zij kopen immers geen ouderwetse legging, maar een innovatieve Leg-Inc.

Prikkelende modegrens

De legging is en blijft altijd een prikkelend onderwerp in de wereld van mode, looks, lifestyle, trends en de goede smaak, of juist de uiterst prikkelende modegrens van ‘goed-foute’ smaak van wat wel en wat niet kan. De legging verdwijnt nooit echt, want op de een of andere manier verschijnt er altijd wel een panter-variant met een bijpassende panter-rolkoffer tijdens het inchecken op iedere willekeurige luchthaven, met name als de directe eindbestemming in Nederland ligt. De legging komt altijd weer op maar verdwijnt nooit helemaal uit het Nederlandse straatbeeld. 

Een actueel trendsignaal is dat steeds meer Amsterdamse fit-girls zich in steeds strakkere sportsetjes op straat aan het vertonen zijn bij de inmiddels gangbare tropische temperaturen in ook onze klimaatzone en de eerste fit-boys hun voorbeeld beginnen te volgen. Millennials, maar let vooral ook op de nieuwe hen opvolgende Generatie Z, laten hun strak getrainde lichamen waaronder ook hun benen graag zien op straat als een teken van perfectie en gezondheid. De Leg-Inc zou zo maar eens een nieuw gat in de markt kunnen gaan bedienen tussen de super-skinny broek met bedekte benen en de korte broek met blote benen, omdat je er je benen wel mee kunt laten zien maar je benen zelf er tegelijkertijd mee kan bedekken.      

Een legging met een platte schoen (voor insiders: een ‘flatje’) of een sandaal blijft visueel nog steeds moeilijk te verteren. Een legging met een hoge hak eronder kan uiterst verleidelijk en erotiserend werken door de strak gespannen en daardoor langer lijkende been-, kuit- en bilspieren. Dit verlengende beeneffect kan je versterken door een vintage disco-riem uit eind jaren ’70 of begin jaren ’80 op de heup voor vijf euro te scoren op het Waterlooplein in de hoofdstad of voor wat hogere prijzen bij de talloze nieuwe vintage kledingwinkels in en buiten het centrum van Amsterdam. Een legging met een goede sportschoen eronder kan actief, sexy, gezond en (aero-)dynamisch werken en hier komt de ijdele city-sportman opeens ook in het vizier als nieuwe potentiële doelgroep. Is Arie Boomsma al gesignaleerd in een Leg-Inc? Dat dus.

Disco-heritage

Vorig jaar al verschenen de eerste stoere jonge Amsterdamse meiden met een zwarte egale of juist glitterende legging op straat en in het uitgaansleven. Helemaal nieuw dit jaar zijn jonge jongens die ook een legging aantrekken. Opvallend is dat juist niet de inmiddels gangbare volledig witte sneaker, maar juist een volledig zwarte sneaker eronder wordt gedragen, waardoor een jonge legging-look aan het ontstaan is die zowel de ‘disco-heritage’ als de punk & new wave erfenis van de legging van weleer dubbel eert. De eerste jonge leggingduo’s van top tot teen in het zwart zijn al gesignaleerd.

De vraag is of deze jongerentrend zich gaat verspreiden buiten de Ring van de Veste Amsterdam, want op de een of andere manier roept een legging altijd een reactie op, hetzij positief hetzij negatief. Modisch spelen en ostentatief experimenteren met gender is opnieuw ‘hot’ in de internationale modewereld en zodoende ook weer in Amsterdam, maar daarbuiten kan een legging toch echt een absolute ‘not’ zijn. En juist dat sociale spanningsveld maakt de Leg-Inc als een robuustere uitvoering van voorheen de legging nu juist een potentiële nieuwe modetrend, zeker in Amsterdam.     

Een legging in de openbare ruimte vereist altijd een bepaalde vorm van durf en brutaliteit. Een legging is nooit ongezien. Sommige passanten kunnen het immers warm of benauwd krijgen door de aanblik van een legging bij klaarlichte dag, avondschemer of juist diep in de nacht. Zodoende kun je met de goed ontworpen leggings van Leg-Inc een eigenwijs ‘fashion-statement’ maken waarbij er zeker geen verwarring zal ontstaan met de leggings die altijd verkrijgbaar zijn gebleven bij marktkooplui op diverse markten in Amsterdam. De designs zie je nergens anders, de kleurkeuze is enorm uitgebreid en alle soorten leggings zijn goed en duidelijk geordend in overzichtelijke schappen. De kleine maatjes worden overigens ook steeds meer gedragen door kinderen en pubers op dit moment. Zo moeder, zo dochter, dat soort generationeel opvolgwerk dat marketing zo’n leuk en boeiend vak maakt omdat het om menselijk gedrag van alledag en alle tijden gaat.

Legging-specialist

Een van de eigenaressen, Marleen, vertelt enthousiast over de winkel, hun aanbod en alles wat je maar wilt weten over de legging in het algemeen en de Leg-Inc in het bijzonder. Ik wist voorheen niet dat het bestond in de Nederlandse retail, maar Marleen blijkt toch een echt een serieuze legging-specialist en ook nog eens ervaringsdeskundige te zijn. Haar liefde voor hun eigen Leg-Inc werkt als een aanstekelijk en geloofwaardig merkverhaal: 'De perfecte legging, ja daar waar de meningen zo over verdeeld zijn, maar de echte legging-lovers blijven de legging trouw, omdat ze zo heerlijk zitten. Althans, dat was niet altijd zo. Ze zakten af, hadden een vervelend elastiek en eigenlijk was je er nooit heel blij mee. Maar dat was wel de gedachte die zes jaar geleden ontstond aan de keukentafel.'

Iets anders dan alleen mooi zwart, iets gewaagders, met een pasvorm waar je jezelf prettig in voelt, dat was de gedachte. 'Mooi plan, vooral met een goede pasvorm en mooie stoffen en met een fijne band. In een Leg-Inc voel je je op je gemak, aantrekkelijk en het is bovendien een stijlvol item. Als makers en eigenaressen kiezen we met zorg zelf onze kwalitatieve stoffen uit, met schitterende dessins. Het liefst doen wij zaken met Europese stoffenleveranciers en zijn we ook zover dat we zelf kunnen bepalen welke print er op welke stof komt. Desgewenst maken wij onze Leg-Incs helemaal op maat voor een klant waardoor ook de grotere en langere of juist kleinere en kortere beenmaten bij ons altijd terecht kunnen.'

Maar hoe zit dat dan eigenlijk op je benen, zo’n legging? Marleen is nu helemaal niet meer te stoppen in haar unieke verhaal waarbij het product niet alleen het merk maar ook een eigen categorie wordt, en vice versa: 'Voor ons staat draagcomfort hoog aangeschreven. Een "broek" die je aan het eind van de dag nog steeds graag draagt; dat is ons doel. Onze eigen ervaring van iedere dag een Leg-inc dragen is het levende bewijs hiervan. De perfecte pasvorm zit hem in de verhoogde taille en de verlengde benen. Dit geeft een mooi silhouette. We hebben ons patroon gemaakt en hebben ons eigen lijf als gemiddelde genomen. Leg-Inc is geen accessoire, maar het startpunt om je dag stijlvol te beginnen. Het geeft bovendien een tweede leven aan je kledingstukken, want door dit product te mixen met je bestaande kledingstukken creëer je de meest fantastische outfits. Onze Leg-Inc’s geven onze klanten vaak heel veel zelfvertrouwen en zijn een magneet voor complimenten.'

Sterk marketingpunt, de belofte dat je je bestaande garderobe een nieuwe visuele dimensie kunt geven met een Leg-Inc, omdat dat niet alleen een financieel maar ook een duurzaam consumentenvoordeel is binnen de moderetailbranche die ondertussen steeds meer de weg aan het kwijt raken is tussen de voorheen afgebakende kledingseizoenen die voor de consument steeds minder bestaan en een constante uitverkoop om het hoofd proberen te bieden tegen de constante online concurrentie. 

Uniek vakvrouwschap

In deze spannende online retailtijden valt juist Leg-Inc op door uniek vakmanschap, of actueler want inclusiever gesteld, vakvrouwschap. Juist omdat ik als man zelf nog nooit had gehoord van Leg-Inc via de Amsterdamse trendretail tam-tam, gunnen wij Marleen en haar collega Saskia dan ook alle vrije publiciteit en succes met dit uiterst originele offline en online retail-concept in Nederland. En ook de meer klassieke legging-liefhebbers kunnen hun hart bij deze twee vakvrouwen ophalen, omdat er ook een ruime keuze is in Leg-Inc’s met vele panterprints, maar dan wel van de hoogste kwaliteit. En alsof het nog niet genoeg is, komen Marleen en Saskia desgewenst ook bij je thuis of op een andere locatie buitenshuis als je een Leg Inn wilt organiseren, ofwel een soort van tupperware-party maar dan met hun Leg-Inc’s. De inclusieve legging voor iedereen, van legging naar Leg-Inc; je moet er maar op komen! 

Niet seks, maar humor met een vette trendknipoog werkt nog steeds op de Nederlandse moderetailmarkt. En, ook niet onbelangrijk voor de Amsterdamse en Nederlandse portemonnee, hun Leg-Inc’s zijn redelijk geprijsd hetgeen het inclusieve karakter van hun product, merk en categorie voor iedereen nog eens extra krachtig onderstreept. Naar hun winkel gaan om hun Leg-Inc’s te passen en dan online goedkoper ergens anders te gaan bestellen, conform de sterk groeiende retailtrend van dit moment onder Nederlandse online shoppers, heeft geen zin want beide vakvrouwen hebben er ook nog eens heel slim voor gezorgd dat de Leg-Inc alleen bij henzelf te koop is, zowel als standaard-confectie en als ‘customised’ kledingitem. Marleen en Saskia hebben zodoende ook nog eens verstand van marketing omdat zij de moordende concurrentie van wereldwijde online prijsvechters bij voorbaat hebben uitgesloten. 

Met hun Leg-Inc maken zij winkelen in hun Amsterdamse winkel én hun webshop een inclusieve trendsafari voor iedereen die op zoek is naar iets werkelijk nieuws op modegebied. Ga eens kijken en surfen bij deze disruptieve, inclusieve en uiterst klantvriendelijke retaildames uit eigen stad en land. Handmade in Holland!   

Leg-Inc, Bilderdijkstraat 200, 1053 LE Amsterdam

Openingstijden: maandag 13.00-18.00 uur, dinsdag t/m zaterdag 10.00-18.00 uur.

Klaus van den Berg werkt in marktonderzoek, strategie en trends voor bedrijven, overheden en goede doelen

Klaus van den Berg

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken