[column] Verandering

[column] Verandering
  • Food-en-retail
  • 15 sep 2020 @ 13:00
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Lead Communications
    iO (Campus Amsterdam)
  • PolitiekWinkelenMarketing

Je zou er vandaag maar in hebben moeten zitten. Op het purper fluweel, onder een hemel van witte zijde, zwetend in een donker jacquet en aangestaard door duizenden Oranjeklanten achter zeven ramen van geslepen glas. In de Glazen Koets. De weergoden hadden het op hem voorzien, maar de koning is gered door de coronaduivel. Dus geen koetsen.

Sowieso geen Gouden, maar ook geen Glazen. Dan maar anders en lekker met de auto naar de Grote Kerk. Met de airco op de hoogste stand. Het is de derde dinsdag in september. Buiten is het 30 graden. De warmste Prinsjesdag ooit. En toch liggen de pepernoten alweer in de supermarkten. Schappen vol in alle soorten en smaken. En kerstballen. Ik zag ze gisteren liggen bij een Action-winkel. Daar liepen mensen in korte broek en met van die ruim zittende sloeberzomerjurken door de winkel. Een enkeling al met zo’n grote, sullig kijkende kerstman is het mandje.

Plastic tasje
Als het najaar niet met het weer naar ons toekomt, zorgt de supermarkt of de Action daar wel voor. Het worden weer fijne tijden voor deze retailers. De maanden van het grote eten en drinken staan weer voor de deur van de supermarkten. En Action zal het land weer overspoelen met goedkope cadeautjes. Ben benieuwd of er nog consumenten zijn, die zich nog herinneren hoe volslagen belachelijk Action zich een paar maanden geleden heeft gemaakt. Een medewerker, die een plastic tasje bij de kassa had meegenomen, werd op staande voet ontslagen. Een tasje van drie eurocent. Hoe onsympathiek kun je zijn? Hebben de Action-klanten een scherp geheugen? Ik denk het niet. Action bevindt zich in een goed tijdsgewricht, want er dreigt een recessie en dan gaan mensen heel erg aan hun beurs denken. En dan komt het goed uit als je een discounter bent. En dan vooral een hard discounter, waarmee Action z’n reputatie alle eer aandoet.

Anders doen
Dat je het als discounter ook anders kan doen, bewijst Lidl. Verraste deze fooddiscounter ons een paar jaar geleden al aangenaam door vol in te zetten op vers, inmiddels is het, naast een uiterst succesvolle AGF-verkoper, ook een toonaangevend aanbieder van een breed aanbod aan broodproducten in supermarktland geworden. Dat Lidl nu ook een belangrijke stap zet in de strijd tegen voedselverspilling past in Lidl’s streven om aan het begrip duurzaamheid concreet invulling te geven. Dus kaas, brood en melk voor 25 eurocent en vlees en vis voor 50 cent. Je koopt ze die dag, je eet ze die dag. Een langere houdbaarheidsdatum zit er niet op. Je kunt ook een box met afgeprijsde groenten en fruit kopen. Zo’n doos kost € 2,99 en je koopt ‘m met behulp van een app van de organisatie Too Good To Go. Geen verspilling. Alles is beter dan weggooien. Maar dan moet je wel met initiatieven komen en die ook uitvoeren!

Leeg verhaal
Vorige week was ik op een bijeenkomst, waarin ons een kijkje werd gegund in het reilen en zeilen van een supermarkt in de afgelopen coronatijd. Van hoe het allemaal begon naar hoe men er nu voor staat. Het was ze allemaal overkomen en – ja – er waren de juiste maatregelen genomen om in de crisis te acteren. Een crisis, die de grootgrutter overigens fabelachtige omzetten had opgeleverd. Ik vond het een leeg verhaal. Want de vraag wat er nou eigenlijk van deze ongekende crisis was geleerd bleef totaal onbeantwoord. Ik had sterk het idee, dat men gewoon door wilde gaan op de weg, die al voor de coronacrisis werd bewandeld. Business as usual. In een wereld die zó verandert is dat het credo van de naïviteit.

Charles Borremans
GUC Agency

 

(beeld: NPO livestream via Facebook)

 


De Koninklijke glazen koets tijdens een eerdere editie op de derde dinsdag van september...
 

Charles Borremans

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken