[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'

[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
  • Food-en-retail
  • 14 mrt 2024 @ 10:57
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.

Het product en het bedrijf willen zich daarmee afzetten tegen roomboter, gemaakt van de zuivere melk van koeien. De introductiecampagne bij Albert Heijn riep veel weerstand op bij boeren en de zuivelindustrie en de super zag zich genoodzaakt de campagne halsoverkop te staken.

Ongelukkige naamkeuze?

Dat margarine met topmerken als Blue Band zich in de markt afzet tegen echte roomboter is van alle tijden. Beide producten hebben stevig afgebakende gebruikersgroepen. Maar blijkbaar groeit de margarinemarkt minder snel dan men bij Upfield wenselijk acht. Danwel denken de marketeers bij het bedrijf dat de tijd rijp is om de Nederlandse koeien met pensioen te sturen.

Roombeter is  namelijk 100% plantaardig. Blue Band heeft daarbij bedacht dat de toevoeging van “Roombeter” mogelijkerwijs de brug is naar de roomboterdoelgroep.

Nog los van het feit dat Roombeter op zijn minst een nogal flauwe en povere productnaam is en mogelijk inbreuk pleegt op een of meerdere bestaande merkdepots, zou je van een topmarketing bedrijf als Upfield iets originelers mogen verwachten.

Blue Band wilde in een grijs verleden ook al graag op roomboter lijken. Bron: zuivelgeschiedenis.

Ongelukkige copy in de campagne, AH stopt ermee

In de campagne zet Blue Band zich af tegen roomboter met campagnekreten als “nog steeds liever koeienboter, typisch kuddegedrag” en “skip the cow”.  Daarop kwamen meerdere protesten van consumenten en boeren die zich onnodig gekwetst voelden en niet als kuddedier neergezet wilden worden.

Voor Albert Heijn was dit genoeg aanleiding om de introductie van dit nieuwe product, althans de campagne stop te zetten. Het aantal roomboterliefhebbers is nog altijd behoorlijk groot en het is aannemelijk dat dat aantal onder de AH-klanten relatief nog meer gebruikers te vinden zijn.

Foto: Foodwatch

Blue Band 'Roombeter' wint prijs voor meest misleidende product

Blue Band Roombeter werd recent gekozen als meest misleidende voedselproduct van 2023. Actie-organisatie Foodwatch heeft de jaarlijkse prijs Het Gouden Windei in december jl. vorig jaar overhandigd aan de producent.

Consumenten vinden de naam 'Roombeter' een misleidende variant van 'roomboter'.  De nieuwe ‘boter’ van Blue Band is een plantaardig alternatief, maar dit valt consumenten nauwelijks op door de naam en door de verpakking. Volgens Foodwatch vonden veel consumenten de naam een flauwe en handige marketingtruc. (bron: NOS, december 2023).

Waarom kopiëren? Wees origineel

Als steeds meer mensen plantaardig voedsel en broodsmeersels wensen is daar meer dan genoeg aanbod voor in de schappen. De Vega markt toont dat al een tijdje duidelijk aan en van oudsher barst het margarine schap uit haar voegen. Waarom dan toch een slechte kopie neerzetten en een gebruikersgroep volledig negatief wegzetten?

Wees inventief en creatief en ontwikkel een prima passende nieuwe productnaam en zet die als merk met verve en aansprekende copy en beeld in de markt. Upfield, dit kan (room)beter!

 

 

Leo van Sister

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken