RTL Z start vandaag: focus op ideeën en vooruitgang

RTL Z start vandaag: focus op ideeën en vooruitgang
  • Media
  • 7 sep 2015 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieMerkenMedia

De nieuwe tv-zender RTL Z is vandaag van start gegaan. De zakenzender van RTL Nederland wil een netwerk zijn van televisie, online en events voor ondernemende, ambitieuze mensen. De lancering wordt ondersteund door een merkcampagne die afgelopen week is gestart op televisie, radio, online, social media, print en outdoor. 'Ons merk beleeft een wedergeboorte.'

Het nieuwe RTL Z richt zich voortaan op ideeën en inspiratie binnen de thema’s business, tech, innovatie, start-ups en lifestyle, naast algemeen en financieel nieuws. De basis van de merkcampagne is een brand-film van een minuut, die het nieuwe RTL Z linkt aan ideeën, inspiratie en vooruitgang en zo de nieuwe richting van het merk benadrukt.

'Het merk RTL Z is veertien jaar oud en beleeft nu een wedergeboorte', zegt een enthousiaste Caroline Schnellen, marketing- en communicatiemanager van RTL Nieuwsgroep. 'Onze pay-off zegt het al: "Business, not as usual". Zo’n omwenteling effectief onder de aandacht brengen bij onze doelgroep vraagt om een gedurfde stap. En dat is een vernieuwende en opvallende campagne. Samen met creatief bureau We Are Pi, bekend van onder andere de TEDx- en Lego-campagnes, zijn we deze uitdaging aangegaan.'
 


In de campagne staat een 'ideeën-wave' centraal, die zijn oorsprong vindt in de 'pendulum wave'. Dit is een natuurkundig experiment met ballen die op verschillende hoogtes hangen, die na een klein duwtje soms chaotisch langs elkaar slingeren om dan weer over te gaan in de meest prachtige vormen en bewegingen. De Eindhovense lichtkunstenaar Ivo Schoofs bouwde de metershoge Large Pendulum Wave, met lichtgevende bollen die van kleur veranderen. Deze installatie is in de campagne van RTL Z te zien als de Ideeën Wave, een betoverend lichtspektakel, waarbij de lichtbollen symbool staan voor ideeën en de dynamiek die ontstaat als deze een duwtje krijgen.

Ivo Schoofs: 'Mijn lichtinstallatie is de grootste pendulum wave die er is en reist over de hele wereld, van Lowlands tot Praag en Jeruzalem. Bij iedereen, van festivalbezoekers tot techneuten, van jong tot oud, zorgt het lichtspel voor verwondering. De magische patronen worden gemaakt door enkel de zwaartekracht, de beweging is dus niet gemotoriseerd wat veel mensen wel denken. Dat RTL Z mijn installatie heeft gekozen om de gedachte van ideeën te symboliseren is bijzonder. Mijn eigen idee, de Large Pendulum Wave, is puur uit interesse gebouwd en heeft voor mij tot allerlei positieve gevolgen geleid. In die zin symboliseert de Large Pendulum Wave daadwerkelijk de oneindige flow die goede ideeën kunnen veroorzaken.'

We Are Pi-oprichter Alex Bennett Grant over de campagne: 'RTL Z is different because business leaders need inspiration, not just data, to forge their own path to success. With the campaign and mind blowing Ideas Pendulum film, we encourage people to give their ideas a push and embrace Business, not as usual.'

Schnellen: 'Ideeën zorgen voor dynamiek. Die dynamiek vindt de ondernemende doelgroep terug bij het nieuwe Z. We willen een positief merk zijn dat op een prettige manier scherp is. Een merk dat verrast en dat focust op kansen en mogelijkheden. Onze campagne prikkelt en we hopen hiermee onze doelgroep nieuwsgierig te maken naar alles wat nieuw is bij Z.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken