IPG Mediabrands voorspelt uitslag WK voetbal

IPG Mediabrands voorspelt uitslag WK voetbal
  • Media
  • 14 jun 2018 @ 11:23
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediastrategieWK VoetbalStrategieOnderzoek

IPG Mediabrands Marketing Sciences optimaliseert marketing-investeringen, maar stort zich ook vaak op andere complexe problematieken. Ditmaal: de vraag wie het WK voetbal gaat winnen. En ze vonden het antwoord.

Met de uitkomsten van een econometrisch model kun je nu zelf zien op www.ipg-fifa-worldcup.com welk team de meeste kansen heeft om te winnen en kun je zelf ook meer kans maken om een poule te winnen.

Om de uitkomst van het WK van 2018 te kunnen voorspellen moest IPG eerst goed begrijpen wat de succesfactoren zijn. Hiervoor hebben de analisten data verzameld vanaf het eerste toernooi in 1930 tot aan dit twintigste wereldkampioenschap. Van alle teams die deelnamen zijn de volgende variabelen verzameld:

  • Leeftijd van de spelers
  • Temperatuur van toernooilocatie
  • Thuis spelen versus uit spelen
  • Gemiddeld aantal gescoorde goals op eerdere WK’s
  • Gemiddeld aantal goals gescoord in kwalificatiereeks
  • Andere Cup-titels (Champions League, enzovoort)
  • Gecombineerde variabelen

Door gebruik te maken van verschillende econometrische technieken kan IPG de impact schatten van de verschillende variabelen en het WK gaan voorspellen. Hiervoor hebben de data-analisten per team een ‘strength’ berekend, die in hoge mate het succes van een team bepaalt. Teams die thuis spelen doen het bijvoorbeeld over het algemeen erg goed. Daarnaast zijn oudere teams effectiever dan jonge teams. Teams met een klein leeftijdsverschil (minder dan één jaar) zijn ook succesvoller.

IPG modelleert alleen de kans dat een team wint of verliest. Hoe groter het verschil in team ‘strength’ tussen teams, hoe waarschijnlijker het is dat een team wint of verliest. Op de website kan iedereen zien wat deze kansen zijn en het WK naspelen, gebruik makend van het model. De website leent zich er ook heel goed voor om een pool in te vullen… en te checken in hoeverre de uitkomsten waarschijnlijk zijn.

Menno van der Steen, Mediabrands Chief Data & Tech Officer: 'IPG Mediabrands Marketing Sciences staat ervoor om succes van merken voorspelbaar te maken. Deze kennis kunnen wij ook toepassen op andere terreinen, zoals het WK voetbal. En dit doen wij altijd op een zo transparant mogelijke manier en zodanig dat de uitkomsten toepasbaar zijn in de praktijk. Vandaar ook de website waarmee je zelf een analyse kunt doen. Je kunt nu ook meteen de kans berekenen wat de kans is dat je je pool gaat winnen.'

IPG Mediabrands is de mediaholding waar de volgende bedrijven onder vallen: UM, Initiative, Traffic4u, bGenius, SuperDigital, Cadreon, YUNE, Magna Global, Orion, Rapport en IPG Mediabrands Marketing Sciences.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken