ADE: gaat AI de DJ vervangen?
- Media
- 20 okt 2017 @ 10:42
- Link
-
Rose Zandvliet
Concept & Strategy Director
Talpa Network - Muziek
- 20 okt 2017 @ 10:42
- Rose Zandvliet
Ik ben diep teleurgesteld in het uithoudingsvermogen van de Amsterdam Dance Event-bezoeker. Het is pas dag twee van het vijfdaagse ADE-congres en de zaal is slechts voor twintig procent gevuld. De andere tachtig procent heeft waarschijnlijk te vroeg gepiekt en ligt nog te rotten in de hotelbedden?
Jammer, want het congres van vandaag staat in het teken van de invloed van Artificial Intelligence, Augmented Reality en Virtual Reality op de dance-muziekindustrie.
Artificial Intelligence (AI) zit reeds in de fase dat het ons leven gaat beïnvloeden, ook op muziekgebied. AI kan bijvoorbeeld de volgende hit voorspellen, en beantwoordt dan wellicht meteen de vraag: ‘moeten we hier marketingbudget in steken?’ AI kan orakelen hoeveel streams een plaat gaat krijgen. Als de prognose laag is, moeten we die plaat dan wel uitbrengen? AI speelt inmiddels een grote rol bij curatie en personalisatie. De playlists die o.a. Spotify je voorschotelt, zijn gemaakt door een algoritme die jouw eigen streaming data als input gebruikt. Ontzettend handig, al helpt dit ook wel een beetje ‘stumble upon’-gedrag om zeep. En juist het gevoel op een onverwachts moment iets nieuws ontdekken, is in mijn ogen goud waard - het voedt onze creativiteit.
Mens vs Machine
Wat ik uit de paneldiscussies opmaak, is dat artiesten en labels bang zijn dat AI op een gegeven moment de muziek zelf gaat maken. En die angst is best terecht. Zodra machines muzikale stukken kunnen produceren die creatief uniek zijn en waardoor we emotioneel geraakt worden, dan heeft AI hetzelfde bereikt als artiesten van vlees en bloed. Terwijl de connectie die we hebben met de maker ook van essentieel belang is. Dus de vraag is: hoe gemakkelijk we accepteren dat een ‘hit’ gemaakt is door middel van AI? En hoe zit het met distributie en ownership van muziek? Zoals gewoonlijk loopt de wet een paar jaar achter op de technologische veranderingen. Als AI muziek maakt (zonder menselijke tussenkomst) hoe zit het dan met copyright? Ligt dat bij de codeur? Bij de persoon die de opdracht heeft gegeven? Door nieuwe technologische mogelijkheden ontstaan altijd nieuwe kansen en uitdagingen, maar natuurlijk ook nieuwe businessmodels. Exciting times!
What’s next?
Kan AI straks artiesten van het fysieke podium stoten? Staan er straks robots op het podium. Of krijgen we ‘augmented reality’ artiesten te zien? Wat volgens mij al een keer is gebeurd met Tupac. Ik laat mijn fantasie even de vrije loop en sta opeens in een club zonder dj. Veranderingen in mijn hartslag, en die van de mensen om me heen, worden gematched door veranderingen in bpm. Data van de feestgangers wordt in real time vertaald naar de clubervaring. Hierdoor heeft de dansende menigte invloed op muziek, lazers, visuals, temperatuur, geur… alles.
Ik ben klaar voor mijn volgende feestje.
Blog van Rose Zandvliet, Format Lead bij Talpa Radio
zie ook www.talparadio.nl
-
Rose Zandvliet
- Werkt bij: Talpa Network
- Functie: Concept & Strategy Director
- Website:https://talpanetwork.com/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing