[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies

[column] Data cleanrooms als alternatief voor cookies
  • Online
  • 2 dec 2021 @ 06:05
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de bescherming van persoonlijke gegevens. Helaas heeft de AVG die sinds 2018 van kracht is niet geleid tot een groter vertrouwen van de consument. Coen Bos, VP Benelux & Nordics bij Snowflake, analyseert en komt met een alternatief voor cookies.

Nu Google heeft aangekondigd om in 2023 third-party cookies uit te faseren, moeten veel marketeers hun strategie herzien. Want hoe bereik je potentiële klanten met gepersonaliseerde aanbiedingen en campagnes als je niet langer in staat bent je doelgroepen te herkennen met hulp van third-party cookies? Data cleanrooms kunnen de oplossing bieden.

Een alternatief voor third-party cookies

Data cleanrooms zijn een veilige plaats die door verschillende partijen kunnen worden gebruikt om beschermde data met elkaar te delen, zonder dat deze direct toegankelijk is voor de andere partij. Hierdoor kunnen adverteerders hun eigen first-party data vergelijken met de doelgroep informatie van een medium, terwijl de privacy van de consument behouden blijft. Identifiers zoals e-mailadressen worden hierbij gebruikt om de data te vergelijken.

Een bedrijf dat met succes gebruikmaakt van data cleanrooms is NBC Universal. Via hun Audience Insights Hub kan de Amerikaanse mediagroep zijn eigen data afstemmen op die van partners en gebruiken voor gezamenlijke analyses. De hub maakt onderzoek naar de doelgroep van campagnes mogelijk. Daarnaast wordt de hub ingezet bij het meten van bereik en frequentie. Omdat de data altijd bij NBC Universal en de respectievelijke andere partij blijven, is de veiligheid van de gebruikers beschermd.

Belangrijke inzichten zonder inbreuk op privacy

Omdat data cleanrooms in de meeste gevallen gebaseerd zijn op een cloudgebaseerde infrastructuur is het van belang dat individuele partijen altijd controle hebben over hun eigen informatie. Je moet kunnen bepalen welke data kunnen worden toegevoegd aan of verwijderd uit de data cleanroom. Het is net zo belangrijk om te kunnen controleren in welke vorm de informatie in samenhang wordt geplaatst met andere informatie en door wie het precies wordt gebruikt voor analyses.

Om er zeker van te zijn dat dit te allen tijde gewaarborgd is, moet je als bedrijf kiezen voor een infrastructuur waarin geen kopieën van de databestanden worden gemaakt. Dit is precies wat mogelijk is met de moderne data cloud.

De data cloud zorgt ervoor dat elk van de partijen in de data cleanroom de volledige controle heeft over zijn eigen informatie. Daarnaast zorgt het er voor dat data altijd up-to-date blijven en, in het beste geval, voor verschillende analyses tegelijk ingezet kunnen worden.

Het is een feit dat vertragingen van welke aard dan ook een groot risico vormen voor adverteerders, gezien de enorme snelheid waarmee de wereld beweegt. Als je niet oppast, heb je binnen zeer korte tijd een belangrijke trend gemist en onnodig grote delen van het marketingbudget verspild. Het goede is dat data cleanrooms al deze belangrijke factoren bundelen in één oplossing. Zij helpen adverteerders en mediabedrijven om op een succesvolle manier met elkaar te blijven samenwerken, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over privacy-eisen vanwege de anonieme matching van data.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken