Vier procent meer toeristen in 2013
- Sponsoring
- 20 jan 2014 @ 14:14
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 20 jan 2014 @ 14:14
- Redactie Sponsoring
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen internationale toeristen ons land, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van ruim vier procent vergeleken met 2012. De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland, Rusland en China . Voor 2014 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n 2 procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op bijna 13 miljoen internationale bezoekers. Een van de redenen voor de stijging is de heropening van het Rijksmuseum.
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: ‘We zijn uiteraard blij met het recordaantal toeristen naar ons land. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. Internationale bezoekers en bestedingen hebben een stuwende werking op de Nederlandse economie en werkgelegenheid in ons land. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf volgend jaar investeert de rijksoverheid maar liefst vijftig procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Ondanks de substantiële cofinanciering vanuit het (inter)nationale bedrijfsleven betekent dit een verdere daling van de zichtbaarheid en de slag- en concurrentiekracht van ‘Holland’.’
Heropening Rijksmuseum
Een belangrijke verklaring voor de groei in 2013 is dat Nederland heeft geprofiteerd van de extra promotie van de vele evenementen die hebben plaatsgevonden, zoals de heropening van het Rijksmuseum. Verder heeft Nederland geprofiteerd van een mooie zomer, waardoor met name bezoekers uit de buurlanden een (extra) vakantie in ons land doorbrachten. Bovendien groeide de economie in de opkomende reismarkten Rusland en China bovengemiddeld, waardoor een groeiende groep middenklassers internationaal kon reizen.
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen buitenlandse bezoekers ons land (+4%) en zij verbleven ruim 31,6 miljoen nachten in Nederland (+7%). Daarmee is 2013 wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. Bijna 3,5 miljoen Duitsers bezochten in 2013 ons land (+8%). Ook België is al jaren een groeimarkt; vorig jaar steeg het aantal Belgische bezoekers met acht procent naar ruim 1,6 miljoen. De landen met de grootste procentuele stijging waren Rusland en China. Het aantal Russische bezoekers steeg met twintig procent naar bijna 200.000. China liet een groei zien van zo’n achttien procent en kwam daarmee op een totaal van 225.000. Uit Spanje en de Verenigde Staten kwamen er minder bezoekers naar Nederland (-8% en -6%).
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing