PR-drama AkzoNobel rond ontslag zeiltopper Tienpont

PR-drama AkzoNobel rond ontslag zeiltopper Tienpont
  • Sponsoring
  • 16 okt 2017 @ 11:46
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringMerkenSportmarketing

Een sponsordrama voltrekt zich tijdens de Volvo Ocean Race. Of beter gezegd: nog voordat de belangrijkste zeilrace ter wereld van start is gegaan. Team AkzoNobel heeft vlak voor de proloog de befaamde schipper Simeon Tienpont ontslagen wegens contractbreuk, maar weigert dit nader toe te lichten. Tienpont ontkent. Deze PR-fail is uitermate schadelijk voor sponsor AkzoNobel.

Tienpont, die volgens zijn werkgever contractbreuk zou hebben gepleegd, laat weten dat het verhaal van AkzoNobel niet klopt. Bovendien meldt hij iets nieuws: het hele team zou tijdens de proloog van Lissabon naar Alicante zijn ontslagen. Toch wordt uiteindelijk alleen Tienpont weggestuurd.

'Dit is schadelijk voor mijn reputatie', zo luidt de verklaring van Tienpont. 'Ik vermoed dat ze vinden dat ik te veel geld heb uitgegeven, maar ik kan vertellen dat ik 100% procent transparant ben geweest. AkzoNobel is altijd op de hoogte geweest van alle uitgaven. Ik schend het contract niet, dat doen zij.'

Opvallend is de timing van de beslissing. Afgelopen week, tijdens de proloog, kreeg hij het nieuws te horen. Zaterdag was al de havenrace. AkzoNobel volbracht die race nog zonder schipper. Deze week is de eerste etappe van Alicante naar Lissabon.

'Contractbreuk? Wat dan?'

Een moddervette PR-blunder van AkzoNobel, zo oordeelt de zeilwereld. 'We zijn nog niet eens goed en wel begonnen met de nieuwste editie van de Volvo Ocean Race en we hebben de eerste dikke sof al te pakken', schrijft René Thiemessen op Zeilhelden.nl. 'Na eerst op onverklaarbare wijze afscheid te hebben genomen van Chuny Bermudez is nu  Simeon Tienpont door Akzo ontslagen. (...) "Wegens contractbreuk." Mmmm…. Wat dan? Ja, daar gaan we dus niks over zeggen hè? Ja, het is "ernstig" maar we zeggen even niks. Bij "ernstig" heb ik al snel het idee van iets wat het daglicht absoluut niet velen kan. Hij zal vast niet een potje antifouling van een vreemd merk op de boot hebben gesmeerd. (...) Maar goed, we zeggen dus niks, nada, noppes.'

In plaats van openheid van zaken geven, gaat AkzoNobel door met berichtgeving 'die nergens over gaat', aldus Thiemessen. 'De zesde plek in de In-shore race van zaterdag! Ja, dat is wel iets waar de fans nu op zitten te wachten en dat blijkt wel uit de reacties. Een dikke fail dus en vooral een klassiek voorbeeld over hoe het niet moet.' 

AkzoNobel wijst naar Steam

Na de reactie van Tienpont besluit ook AkzoNobel een korte verklaring te geven. Daarin staat dat contractbreuk door Tienponts managementbedrijf Steam de reden is voor het ontslag. Dit bedrijf doet het management van de zeilploeg en heeft ook de zeilers onder contract. 

Volgens AkzoNobel heeft Steam zich niet aan afspraken gehouden. De sponsor wil naar eigen zeggen af van Steam, niet zozeer van Tienpont. Daarover is afgelopen week driftig overlegd tussen beide partijen, maar Tienpont weigert volgens AkzoNobel dat voorstel te accepteren.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken