€ 135 miljoen minder sponsorgelden in 2020
- Sponsoring
- 19 mei 2021 @ 11:38
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Sponsoring
- 19 mei 2021 @ 11:38
- Sjaak Hoogkamer
Door corona zijn de sponsorbestedingen van bedrijven in 2020 ten opzichte van 2019 met € 135 miljoen gedaald naar € 645 miljoen. Daarmee zijn de sponsorgelden terug op het niveau van voor de eeuwwisseling.
Grootste klappen vielen bij de kunst en cultuur met een halvering.
De gevolgen voor de sport zijn minder groot. Vergeleken met andere landen in Europa is een daling van 17% in Nederland relatief goed. Uit onderzoek blijkt dat de Europese sponsormarkt vorig jaar met 23% daalde naar € 23,63 miljard, het laagste in tien jaar. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor van onderzoeksbureaus Respons en SponsorMaps.
Verlies sport beperkt door voetbal
Het verlies in de sport was 14% en zakte terug naar € 390 miljoen (€ 455 miljoen in 2019). Voetbal deed het daarbinnen het best. Veel sponsors tonen zich loyaal en maken geen aanspraak op de geboden compensatie. De bestedingen van voetbalsponsors daalden in 2020 met nog geen 10%. Voetbalsponsoring maakt een derde deel uit (€ 220 miljoen in 2020) van de totale bestedingen in Nederland. Ook het schaatsen (-/- 13%) en wielrennen (-/- 17%) hielden het coronaverlies relatief beperkt.
Kunst en cultuursector hard geraakt
De sponsoring van kunst- en cultuur halveerde ten opzichte van 2019 en kwam in 2020 uit op € 50 miljoen. De zwaarste klappen vielen bij de festival- en evenementenmarkt. Daar is naar verhouding vaker sprake van éénjarige contracten en/of sponsors/suppliers (bier, frisdranken, alcoholhoudende dranken). Sponsorcontracten zijn daarbij gekoppeld aan de verkoop. Sponsoring van muziek- en theaterfestivals is naar bijna nul gegaan. Culturele organisaties lijken wel te kunnen rekenen op coulance van sponsors, ondanks dat de mogelijkheden om het sponsorship te gebruiken beperkt zijn.
Herstel verwacht voor 2021
Hoe de sponsormarkt zich in 2021 verder ontwikkelt is moeilijk te zeggen. Het lijkt erop dat er in de tweede helft van het jaar weer meer evenementen en sport mogelijk zijn met publiek. Sponsors zullen daar weer bij aanwezig (willen) zijn. Anderzijds zullen bedrijven op de kosten gaan letten. Of de miljoenen ‘verloren’ sponsorgeld in dezelfde mate terugkomen is dan ook de vraag. De coronacrisis werkt ongetwijfeld door in de sponsorbudgetten van bedrijven in de komende jaren. Zo is de partnershipomzet van Ajax, de grootste sponsorrechtenhouder in Nederland, in de eerste helft van het seizoen 2020/21 gedaald met € 2,9 miljoen naar € 14,5 miljoen.
Top 10 uit de ‘TOP100 Sponsors’
De ranglijst grootste sponsoren van 2020 is vastgesteld op basis van de honderd grootste sponsoren die in 2020 de hoogste fees voor sponsorrechten hebben betaald. In de genoemde bedragen zijn de uitgaven voor activatie niet meegenomen.
Foto: Ajax
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Premier Padel Rotterdam gesponsord... 23-04-2024
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing