[beeldverslag] Merk toont spierballen: Grand opening nieuwe Booking.com HQ

[beeldverslag] Merk toont spierballen: Grand opening nieuwe Booking.com HQ
  • Algemeen
  • 3 jul 2023 @ 12:20
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieKlantenEvenementMarketingMarketingtechnology

Booking.com viert de officiële opening van haar nieuwe Campus in het centrum van Amsterdam. De nieuwe Campus -met een totale oppervlakte van 65.000 m2 en gelegen aan het einde van het Oosterdokseiland- is nu de thuisbasis van zo'n 6.500 werknemers. MarketingTribune kreeg een voorproefje.

Het nieuwe internationale hoofdkantoor van het online reisplatform is intussen geopend door Micky Adriaansens, minister van Economische Zaken & Klimaat en Arjan Dijk, CMO, bestuurder en senior vice president van Booking.com.

Co-creatie ruimtes
Voorafgaand krijgt het marketingvakblad van Nederland met een selectie landelijke media een preview in het enorme gebouw. Deze locatie tegenover het Nemo aan het oude havenfront van Amsterdam, was de laatste plek waar nog op flinke schaal nieuwbouw gepleegd kon worden, horen we. In 2015 kwam Booking.com via de gemeente in contact met BPD, de ontwikkelaar van het gehele Oosterdokseiland. UNStudio, in de persoon van Ben van Berkel, werd als architect bij het project betrokken en zette de eerste tekeningen op papier. Het ontwerp van het gebouw is gebaseerd op de wens van Booking.com om een ‘tech campus’ te creëren. 'Deze campus beslaat circa 63.500 vierkante meter en biedt ruimte aan zo’n 4.600 verschillende soorten werkplekken, diverse sociale ruimtes, co-creatieruimtes, stiltewerkplekken, restaurants en een dakterras. Het open karakter van de campus wordt versterkt door de volledig in glas uitgevoerde gevel en twee imposante atria. In het gebouw bevindt zich tevens zo’n 7.500 vierkante meter aan appartementen, 1.500 vierkante meter publieke functies op de begane grond, een fietsenstalling voor 2.500 fietsen en een uitbreiding van een bestaande parkeergarage', meldt Stedenbouw.nl. Vanaf vandaag geldt het nieuwe HQ, van waaruit 120 kantoren wereldwijd worden bestuurd, als 'een cadeau voor de stad'. Booking geldt inmiddels ook als onversneden unicorn van eigen bodem.

Employer brand aantrekkelijker
Het nieuwe techpaleis vormt met zijn plantenwatervallen, restaurants en eindeloos variërende flexwerkplekken die bereikbaar zijn via Harry Potterachtige loopbruggen, bovendien een belangrijk wapen in de mondiale strijd om getalenteerde medewerkers, stelt stadskrant Het Parool vast. Marnix Mali gaat voor de handvol genodigden in op de relatie met de omgeving. Hij coördineerde voor Booking het bouw- en verhuisproces vanaf 2015 tot nu. Mali legt in een fonkelnieuwe vergaderzaal, met een nog onbeschreven whiteboard, uit wat een bijzondere 'reis' dat was, alvorens ons rond te leiden.

'Intern is het gebouw ontworpen ten behoeve van health & wellbeing voor alle medewerkers. Wij zijn heel blij met Amsterdam, dat is ook waarom veel mensen graag bij ons komen werken: juist vanwege de stad. Daarom willen we zeker ook wat terugdoen. Wat we denk ik ook doèn, met het hebben van zo'n gebouw . En met het teruggeven van alle mooie kantoren waar we voorheen in zaten.' De plint van het enorme nieuwe gebouw van Booking wordt om iets extra's terug te doen voor de stad nadrukkelijk ontwikkeld als openbare ruimte.

'A Beautiful Mess'
Een van de invullers hiervan wordt een zusje van het goedlopende restaurant 'A Beautiful Mess' uit de oude Bijlmerbajes. Fleur Bakker licht ons toe dat de nieuwe vestiging van A Beautifull Mess voortkomt uit haar initiatief 'The Refugee Company', dat vluchtelingen zo snel mogelijk een nieuw leven op wil laten bouwen in Nederland. 'Door ze te helpen met het opbouwen van een netwerk, werkervaring opdoen of ze aan een betaalde baan te helpen.' Bakker deed met haar club al eens eerder de aankleding voor een Booking.com event dat werd gehouden in de Amsterdam Arena waarvoor maar liefst 7000 mensen werden ingevlogen. De samenwerking beviel blijkbaar goed. In het nieuwe HQ kunnen de Bookingmedewerkers naast een bestendige toplocatie nu ook hun vrijwilligersdiensten aanbieden om 'A Beautiful Mess' tot grotere hoogten en volle zalen te stuwen. Bijvoorbeeld door een digitale krachtenbundeling. Hetgeen alle betrokkenen weer een goed gevoel geeft en bijdraagt aan MVO. Ook wordt zo een brug naar de buurt geslagen: iedereen is er welkom. Het nieuwe restaurant gaat 135 banen opleveren, voorspelt ze. 'De multiculturele sfeer in ons nieuwe restaurant sluit goed aan bij alle nationaliteiten die bij Booking.com werken. Dat vertaalt zich ook op de culinair zeer diverse en verrassende kaart.' Bakker heeft alvast wat heerlijke hapjes klaargezet voor het journaille om het smaakpalet straks zelf te ervaren.

Voor we het gebouw ingaan, vertelt Ruben Nieuwenhuis, sociaal entrepreneur en non executive boardmember van TechGrounds over een ander stukje plint dat hij met zijn club toegewezen krijgt. 'Techgrounds haalt alle obstakels weg voor jouw omscholing naar IT', legt hij uit.' Zonder vooropleiding en met aandacht voor wat mensen al wel kunnen, spijkert Techgrounds potentieel talent bij en zorgt voor een goede match op de arbeidsmarkt.'

Waar bedrijven als... Booking.com snakken naar dat nieuwe IT-talent. Kortom een win win-situatie, dus welkom in de plint. Een van zijn cursisten, afkomstig uit de horeca, vertelt hoe dat bij haar werkte en hoe ze nu met veel enthousiasme aan de slag is als IT-expert bij Salesforce. Leuk om te horen. 'Tijd voor een rondleiding', staat nu op de laatste slide van Marnix Mali. Via het buffet van Fleur Bakker en haar vijfkoppige kookteam (hmmm!), maken we ons op voor een flinke wandeling.

Rondeleiding en opening
Na een tocht over elf verdiepingen (zie beeldverslag hieronder), waarbij de vele natuurlijke materialen, de naar verluidt 10.000 planten ('uit onderzoek blijkt dat planten de productiviteit verhogen') en mooie inrichting opvallen komen we op het dak. Daar prijkt een bordje 'Club 11', een subtiele verwijzing naar de underground dance gelegenheid die zich hier vroeger in het Post CS gebouw bevond. Waar eindeloos -tot het licht werd- is gedanst. En waar MarketingTribune in 2007 nog de titel Reclamem/v van het Jaar uitreikte aan Job Cohen. Hier is nu weer een 'clubruimte' gevestigd. Om de hoek op het dak vallen de zonnepanelen op, de groene bedekking, een Zweeds aandoend dakterras, wifi punten, een innovatief ventilatiesysteem en vooral het adembenemende 360 graden uitzicht. Via de sportzaal (klimmuur, bokshoek, tafeltennis, chill ruimte) gaan we terug naar het hoofdatrium, waar de openingsceremonie intussen is begonnen (zie beeldverslag hier onder). Na afloop wordt geproost met champagne van Nederlandse makelij.

De pioniersjaren
Tijdends de borrel maken we kennis met Jan Dokter, een cfo en later bestuurslid uit de beginjaren van Booking.com, in 2003 nog gevestigd in het foeilelijke Peper & Zoutstel-kantoor tegenover het Rijksmuseum. Hij maakte de gigantische groei van het merk toen letterlijk mee. Dokter: 'Dat kantoor betrof toen een verdiepinkje. Ik kwam van Getronics om de zakelijke kant een beetje te helpen professionaliseren. ABN Amro had net de kredietkraan van 2,5 miljoen euro dichtgedraaid. Ik zag dat de afdeling Marketing toch 50K had uitgegeven en stormde naar hun kamer toe. "Zo komen we toch niet meer uit de kosten, waar heb je dat aan uitgegeven?" , brieste ik. "Wacht Jan, kijk even mee". De medewerker liet me op zijn scherm zien dat hij met het geld allerlei zoekwoorden had geclaimd bij Google, waarop ook al de conversie bekend was. Een veelvoud van 50K. "Geef me dus zo veel mogelijk geld, Jan, dan komt de boel op stoom." De algoritmes waarmee dat gebeurde, waren open source en werden later de standaard op Google. Die komen dus bij Booking.com vandaan: invented here', memoreert de oude topman. 'De verwachte fees die via de geboekte hotels binnenkwamen, lieten wel even op zich wachten. Maar sindsdien kwam het vliegwiel op gang. Onze modellen bleken te kloppen. De banken werden ons goed gezind, het bedrijf groeide uit tot elf kantoren in Amsterdam. De rest is geschiedenis: kijk maar om je heen!'

De borrel blijft nog lang gezellig. Na afloop zien we Jan -met zijn vrouw achterop- wegfietsen vanaf de nieuwe Campus. Niet voor niets is in 2500 plekken voor fietsers voorzien door Booking.com: typisch Amsterdams. En laten we wel wezen: Silicon Valley ligt tegenwoordig aan het IJ.

tekst: Peter van Woensel Kooy

Lees ook: Booking betrekt gigantisch onderkomen aan Oosterdok


BEELDVERSLAG

credits foto boven: UNStudio, HofmanDujardin, Joni Israeli i.o. Booking; overig: MT

Over Booking.com
'Booking.com, opgericht in Amsterdam in 1996, is uitgegroeid van kleine Nederlandse startup tot een van 's werelds grootste e-commercebedrijven voor reizen. Het is de missie van Booking.com, onderdeel van Booking Holdings Inc., om het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven. Booking.com investeert in technologie die de frictie uit het reizen haalt, en verbindt zo miljoenen reizigers met memorabele ervaringen, transportopties en ongelooflijke accommodaties - van huizen tot hotels en nog veel meer. Als een van 's werelds grootste marktplaatsen voor reizen voor zowel gevestigde merknamen als kleinere ondernemers geeft Booking.com accommodaties over de hele wereld toegang tot een wereldwijd publiek om hun bedrijf te laten groeien. Booking.com is beschikbaar in 43 talen en biedt in totaal meer dan 28 miljoen listings van accommodaties, waaronder meer dan 6,6 miljoen listings van huizen, appartementen en andere unieke verblijven. Waar je ook naartoe wilt en wat je ook wilt doen, Booking.com maakt het makkelijk en biedt 24/7 klantenservice.'
(bron: Booking.com)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken