Warc Creative 100 2024: Nederland stijgt 6 plaatsen

Warc Creative 100 2024: Nederland stijgt 6 plaatsen
  • Bureaus
  • 25 mrt 2024 @ 11:13
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • CampagnesAwards

De Warc Creative 100 beloont campagnes en bureaus die wereldwijd de meeste prijzen in de wacht gesleept hebben. Nederland stijgt deze editie 6 plaatsen (van 31 naar 25) vergeleken met 2023.

Deze jaarlijkse ranking is gebaseerd op het aantal gewonnen awards in binnen- en buitenland. Welke awards meetellen wordt bepaald door een jaarlijks mondiaal panelonderzoek in overleg met de Warc Ranking-adviesraad. Amy Rodgers, hoofd Content Warc Creative: ‘Het gebruik van digitale technologie valt op dit jaar en vrouwenrechten zijn een hot topic, zoals bij de winnende campagne Morning After Island (headerfoto) en Knock Knock Knock (4e plek) voor het Koreaanse Nationale Politiebureau.’

De winnende campagne Morning After Island van Ogilvy Tegucigalpa voor Grupo Estratégico PAE werd ingezet om een nationaal verbod op noodanticonceptie ongedaan te maken. Liz Taylor, Global Chief Creative Officer van Ogilvy: ‘Deze campagne heeft miljoenen Hondurese vrouwen geholpen de wet te veranderen, zodat ze legaal de morning-afterpil kunnen slikken.’
Op de 2e plaats staat de campagne Missing Matoaka van BBDO Toronto voor het inheemse kunst- en cultuurtijdschrift Muskrat, dat het waargebeurde verhaal van Pocahontas onthult.
De 3e plaats is voor Where to Settle van McCann Warsaw voor Mastercard een digitaal platform om Oekraïners te helpen toevluchtsoorden te vinden buiten de grote steden.

Het winnende bureau is BETC Parijs met 3 campagnes in de top-100, voor Women in Games, Duolingo en Canal+. Het onafhankelijke bureau Rethink Toronto werd 2e met drie campagnes in de top-100: 2 voor Heinz en 1 voor Penguin Random House.
We Believers New York staat op de 3e plaats.

Het nummer 1 netwerk is Ogilvy (voor het 4e jaar op rij) met 37 kantoren die bijdroegen aan het totaal en 9 in de top-50, waaronder 5 David-kantoren. Het netwerk was dit jaar ook verantwoordelijk voor 12 van de top-100 campagnes.
DDB Worldwide behield zijn 2e positie met 6 bureaus in de top-50 en 7 campagnes in de top-100.
Na een rebranding van VMLY&R en een fusie met Wunderman Thompson komt het nieuw opgerichte VML op de 3e plaats op de ranglijst terecht.

WPP handhaaft zijn positie aan de top van de holdingranglijst met 3 netwerken in de top-50, waaronder de 1e en 3e gerangschikte netwerken, Ogilvy en VML.

Het meest creatieve merk is voor de 6e keer op rij Burger King. Ondanks dat er slechts één campagne in de top-100 stond (Burger Glitch) verzamelde Burger King punten via in totaal 26 bekroonde campagnes in de volledige dataset.
Corona staat op de 2e plaats met 11 campagnes en McDonald’s, dat voor het laatst op de ranglijst stond in 2022, staat op de 3e plaats, met 25 campagnes.

Anheuser-Busch InBev staat voor het 3e jaar op rij bovenaan de adverteerdersranglijst met 7 campagnes in de top-100 en 4 merken in de top-50.
Unilever bekleedt plek 2 met 2 merken - Dove en Vaseline - in de top-50 en Apple stijgt naar de 3e plaats vergeleken met de 6e plaats vorig jaar.

​De VS behoudt de nummer 1 notering (al sinds 2006 toen de Creative 100 nog het Gunn Report was!) als meest creatieve land. Voor het eerst in 10 jaar is Groot-Brittannië weggedrukt van de 2e plaats door Frankrijk en bekleedt nu de 3e plek.






Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken