Hema springt in op rookworst-rel

Hema springt in op rookworst-rel
  • Food-en-retail
  • 25 apr 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingMarketingFood

'De oer-Hollandse rookworst van Unox hangt een verbod boven het hoofd', lazen we in diverse landelijke media. 'Onzin', reageert die andere grote rookworstmaker, tenminste als het de worsten van de Hema betreft. Het merkicoon treft geen blaam.

Grote betogen volgen over de toepassingen van rookaroma's bij worsten die enkel gekookt worden. 'Gek op Unox- of Hema-rookworst? Worsten liggen onder vuur', schreef Metronieuws. Het kan gevaarlijk zijn, stelt ook RTL. 'Als er inderdaad een verbod komt op het gebruik van de huidige rookaroma’s, verwachten wij dat er een overgangstermijn zal komen. Die geeft ons voldoende tijd om ofwel alternatieve rookaroma’s te ontwikkelen, ofwel andere oplossingen te bedenken om de huidige smaak te behouden', zegt de woordvoerder van Unilever in het AD.

Even later voegt deze krant deze tekst toe: 'In een eerdere versie van dit bericht werd ten onrechte vermeld dat ook de rookworsten van de Hema onder vuur liggen. Een woordvoerder van Hema laat weten dat de rookworsten van Hema weliswaar ook in Oss worden gemaakt, maar dat deze op de traditionele manier worden gerookt en dus geen rookaroma‘s bevatten.'

De rookworst geldt bij Hema als 'Hema held', een merkicoon. Claudia Metz vult nu namens Hema aan: ‘Wat er gebeurt als één journalist een verkeerde aanname doet, of er miscommunicatie is... Dan kan het dus zomaar gebeuren dat velen dat overnemen. Mooi om te zien dat veel media direct reageren en hun berichtgeving aanpassen. Hoewel we liever direct het juiste verhaal hadden gezien over onze Hema-rookworsten... '

'En even voor de duidelijkheid: onze rookworsten worden op traditionele wijze indirect gerookt in een rookkast waarbij eiken- en beukenhout wordt gebruikt. Fijn ook dat ik zulke topcollega's heb die in geval van een "worst-case" direct inspringen en deze zaak een mooie draai geven.’ Zo publiceerde de afdeling Corporate deze verklaring.

Met als hashtags #echthema, #echterookworst en #welrookgeenvuur werd ook onderstaande reactie direct op de socials gepost, waar Hema al vaker opvalt met gevatte, actuele uitingen. Zoals 'Waarom crom maken wat recht is', over de crompouce-rage terwijl Hema al jaren de iconische tompouce aanbiedt. Het bericht ging dan ook al snel viraal met op Linkedin veel zakelijke duimpjes ook voor deze volgens collega-marketeers 'geslaagde crisiscommunicatie'. Vuurtje geblust.
(PvWK)



Lees ook: [update] EU gaat rookaroma’s voor rookworst en barbecuesaus verbieden

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken