[column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO

[column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
  • Media
  • 15 apr 2024 @ 11:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • NieuwsmediaPolitiekMarketing

Van Nieuwsuur tot Heel Holland Bakt: de publieke omroep NPO bereikt Nederlanders van alle gezindten, stellen Erik van Engelen en Henriette van Swinderen van de Bond van Adverteerders in een open brief. Dit biedt een pluriformiteit die voor maatschappij en marketeers van belang is, om mensen te bereiken, te beraken en om het (on)eens te zijn. Bovendien: 'reclame draagt bij aan een betaalbare omroep.'

De formerende partijen hebben plannen om het publieke bestel in te perken, met stevige bezuinigingen (VVD), door het terug te brengen naar twee publieke zenders (NSC) of door het volledig te schrappen (PVV). PVV-Kamerlid Martine van der Velde vindt de hele NPO ‘nutteloos’, betoogde ze donderdag j.l. tijdens het Kamerdebat. Daarop kwam terecht veel kritiek, ook van de VVD. Want het klakkeloos inkrimpen van de NPO heeft grote gevolgen voor onze samenleving.

Het Nederlandse media-aanbod is kleurrijk, gevarieerd en volop in ontwikkeling. Dat is mede te danken aan ons duale systeem met commerciële omroepen én een pluriforme, betaalbare en onafhankelijke publieke omroep. In een steeds verder consoliderend medialandschap – met recent nog de voorgenomen fusie tussen RTL en DPG – is die pluriformiteit van hoge waarde. Inperking of afschaffing van de publieke omroep kan leiden tot eenzijdige informatievoorziening en verschraling van het culturele aanbod.

De Nederlandse samenleving heeft behoefte aan onafhankelijke en betrouwbare informatie. De publieke omroep is mede-aanjager van het publieke debat, omdat het een platform biedt voor een waaier aan kritische geluiden. Ook stemmen van minderheden worden hier gehoord, en dat is niet vanzelfsprekend.

Daarnaast is de publieke omroep een platform voor cultuur en educatie. Het vormt een venster op ons land en op de rest van de wereld. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het voor het tegengaan van polarisatie belangrijk is dat mensen in aanraking komen met verschillende culturen en visies. Zo draagt de publieke omroep bij aan een sterke democratie.

De waarde van verbinding is niet te onderschatten in een polariserende samenleving

De NPO heeft dus een belangrijke brugfunctie. Dat blijkt uit relevante nieuwsrubrieken en educatieve programma’s zoals Nieuwsuur en Zembla, maar ook uit ‘luchtigere’ programma’s die verschillende bevolkingsgroepen samenbrengen, zoals Boer zoekt Vrouw, Wie is de Mol of Heel Holland Bakt. Deze programma’s vormen laagdrempelige gespreksonderwerpen op het schoolplein, bij de koffieautomaat op het werk en op een verjaardag. Hoewel commerciële zenders vergelijkbare programma’s aanbieden, bereiken zij sommige doelgroepen lastiger, zoals hoger opgeleiden, senioren en culturele doelgroepen. De verbinding die de publieke omroep legt, is dus een niet te onderschatten waarde in een polariserende samenleving.

Ook adverteerders hebben belang bij een sterke publieke omroep, omdat zij zo doelgroepen kunnen informeren die niet of nauwelijks via andere kanalen te bereiken zijn. Dat is voor veel organisaties onmisbaar, denk aan goede doelen, ziektekostenverzekeraars en energiemaatschappijen. Het diverse bereik van de omroep maakt het mogelijk om een breed publiek mee te nemen in maatschappelijke transities.

Reclame draagt bij aan betaalbare omroep

Tegelijkertijd draagt reclame op de publieke omroep bij aan een financieel gezonde (publieke) omroep van hoog niveau, zonder dat er aan kwaliteit of onafhankelijkheid wordt ingeboet. Dankzij reclame-inkomsten wordt 25 procent van de NPO (circa 200 miljoen euro) gefinancierd en krijgt het publiek – op televisie, radio en online – gratis toegang tot een groot en divers informatie- en entertainmentaanbod.

Kortom, de publieke omroep heeft een grote maatschappelijke waarde, voor het behoud van een pluriform medialandschap, voor de democratie, als verbindende factor.En ook voor het bereik van specifieke doelgroepen en het aanjagen van maatschappelijke transities. Het inperken of zelfs stoppen van de publieke omroep heeft een duidelijke, negatieve maatschappelijke impact.

Waak er dus voor om met ogenschijnlijk simpele plannen te komen om de publieke omroep klakkeloos in te krimpen en behoud de verbindende waarde die juist nu zo belangrijk is.


Erik van Engelen en Henriette van Swinderen
Bond van Adverteerders

Deze brief is ook gepubliceerd in dagblad Trouw

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken