![[column] Dilemma: wel of geen Tesla](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dilemma: wel of geen Tesla
Creatief Erik Vos van bureau Gotanidea uit via een dialoog tussen de fictieve personages Mark en Sophie zijn twijfels over het in opspraak geraakte automerk Tesla. Deze woorden gebruikte hij ook als prompt om een bijpassende AI-muziektrack 'Moral highground' te componeren. Lees en luister.

CBRE visualiseert toekomst steden en hun bewoners
CBRE, een vooraanstaande speler in commercieel vastgoed lanceert de Nederlandse merkcampagne '2025&beyond'. De contentmarketing-uitingen verenigen 25 perspectieven waarmee CBRE een inspirerend beeld wil schetsen van de toekomst van onze steden en de mensen die er wonen.

Philips en PSV maken Philips Stadion 'hartveiliger'
Omdat hartfalen op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus genaamd De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers, zo wordt op 'hartendag' -Valentijn- bekend gemaakt.

Lulu & Mozzie introduceert rustgevende kindermuziek
Lulu & Mozzie, een nieuw kindercontentmerk, heeft onlangs een tiental Nederlandstalige en Engelstalige kinderliedjes gelanceerd. De geanimeerde personages Lulu en Mozzie leven in een kleurrijke wereld vol zachte kleuren en melodieuze liedjes. Volgens oprichters Jaap van den Heuvel en Marjolein van den Broek biedt het initiatief een kalmerend alternatief voor de vaak drukke kindermuziek en -videocontent die momenteel online beschikbaar is.
![[column] LinkedIn: het verschil tussen je persoonlijke en je bedrijfspagina](/templates/img/lazyload.gif)
[column] LinkedIn: het verschil tussen je persoonlijke en je bedrijfspagina
‘Je moet alleen maar posten op je persoonlijke pagina?’ Ik zeg: Ja én Nee. Laten we het eens goed onder de loep nemen, want er is veel meer nuance dan je misschien denkt.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.
![[column] Nieuwjaarsboodschap van de copywriter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwjaarsboodschap van de copywriter
We zijn al weer 27 dagen op weg in het nieuwe jaar. 2025, mijn 48e jaar als copywriter. Als ik het goed heb, tenminste, pin me er niet op vast. Het zou kunnen dat het pas m'n 47e is. Want nog wel gezocht naar m'n allereerste contract (Baas en Van Haastrecht, eeuwig dank), maar niet gevonden. Hoe dan ook, we zijn aardig op weg in de loopbaan. En het beste moet nog komen.

Bols viert 450 jarig bestaan met lancering Bols Blue
The Lucas Bols Company, een pionier in gedistilleerd sinds 1575, lanceert Bols Blue 1575. Volgens de makers een levendige premium likeur met een diepe ondertoon van sinaasappel en de fluweelzachte zoetheid van botanische spiced rum: eigenlijk Blue Curaçao 2.0.

ODVB-video over creatief Aad Kuijper gaat viraal
De contentmarketingserie 'Over de vloer bij' mogelijk gemaakt door Cooiman Capital, Jortt en Terwolde, ging op bezoek bij de legendarische reclamemaker Aad Kuijper. Dat leverde 22 mooie minuten op, die massaal worden gedeeld onder mensen uit de bureauwereld en andere Aad-fans.
![[interview] Gouden Zaag winnaar Seneda wil grenzen verleggen](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Gouden Zaag winnaar Seneda wil grenzen verleggen
'Isaque Seneda wint Gouden Zaag 2024', lazen we al op MarketingTribune. Tijd voor een nadere kennismaking en een interview met het wonderkind dat vanuit Nederland de wereld verovert.
![[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Voor deel 213 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Thijs Gussenhoven, betrokken bij de Vrienden van Amstel Live. Deze editie valt daarbij de Bob op, met de VIB-campagne: Very Important Bob. Gussenhoven legt uit en praat ons bij over het event en de plannen voor 2025: 'het belang van vriendschap zal komend jaar consistent naar voren komen.'

Eerste keynote spreker Branded Content Event is bekend: Sydney Brouwer
Spreker, auteur en podcastmaker Sydney Brouwer opent de 18e editie van het event op dinsdag 8 april. Zijn presentaties zitten vol humor, interactie en waardevolle praktische lessen waar je als deelnemer direct mee aan de slag kunt.

Nachtelijke stunt Beter Bed
Wie goed slaapt, presteert beter overdag. Het draagt niet alleen bij aan het behalen en volhouden van goede voornemens, maar ook aan het realiseren van persoonlijke plannen en dromen. Toch heeft 1 op de 5 Nederlanders moeite om goed te slapen, ontdekte Beter Bed. Tijd voor een PR stunt.

Marketeers moeten AI inzetten als een dirigent
AI is niet overhyped; het fenomeen wordt eerder onderschat. De echte innovatie ligt in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor eenvoudige taken. 'Word dirigent'.

Albert Heijn introduceert 40 vernieuwde verspakketten
In het kader van het 'gezonde start van 2025'-programma brengt AH 40 vernieuwde verspakketten, die vanaf nu minimaal 200 gram groente per persoon bevatten – 'een flinke verhoging ten opzichte van de eerdere 150 gram'.

Eurovision Songfestival komt met sonic identity
Het Eurovisie Songfestival komt met een merk-herkenningsdeun oftewel ‘sonic identity’ voor de presentatie in Zwitserland in 2025. De track 'See You Radiate' is gemaakt door het Amsterdamse MassiveMusic.

130 plaatsen bieden toch Unox Nieuwjaarsduik
Door de harde wind en sterke stroming moesten op 1 januari 2025 zo'n 40 Nieuwjaarsduiken worden afgelast. Toch waren naar schatting 130 van de oorspronkelijke 171 locaties veilig genoeg om met Unox-muts het water in te rennen, dus werd daar wel gedoken.

Beleggen kan écht iedereen
Flatex/DeGiro, een Europese online broker, heeft een internationale campagne gelanceerd 'Everyone’s an investor, baby'. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met Indie-Amsterdam, richt zich op het wegnemen van mythes rond beleggen en benadrukt toegankelijkheid en transparantie.

Asus wil rem helpen zetten op 'altijd aan staan'
Mentale issues onder jongeren zijn de afgelopen jaren fors toegenomen, met pieken tijdens de herfst- en wintermaanden mede door social mediagebruik, ziet computerfabrikant Asus. Met een contentcampagne wil het merk laten zien dat het ook anders kan.

Peter Contant ontvangt LOF d’Or Oeuvreprijs 2024
Peter Contant is donderdagavond door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) onderscheiden met de prestigieuze LOF d’Or Oeuvreprijs 2024. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de tijdschriftjournalistiek. Contant wordt geprezen om zijn carrière als journalist, hoofdredacteur, uitgever en mediaondernemer.

Nieuwe vuurwerkcampagne Rijksoverheid: ‘Tot het je raakt’
Bijna de helft van alle vuurwerkafstekers gebruikt geen vuurwerkbril of aansteeklont, ondanks ruim 1.200 vuurwerkslachtoffers per jaar. Om de onderschatte risico’s van vuurwerk te beperken, lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe campagne.

John Meulemans partner bij Hibou Contenture
AI- en influencermarketingexpert John Meulemans sluit zich aan als partner bij de groep Hibou Contenture.

Mora mikt op feestdagen met snackplezier
Mora, een iconisch snackmerk, zet sterker in op het verhogen van snackplezier onder snackfans. De feestdagen vormen het decor voor de eerste campagne, die draait om een luxe viergangen snackmenu. De campagne is ontwikkeld door Alfred en OnSocial.
![[column] Nu ook al in de advent...](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nu ook al in de advent...
Pasen is iets met een haas en eieren. Op Hemelvaartsdag hebben we vrij en dat is ook op tweede pinksterdag het geval. Kerstmis is vooral heel veel eten en drinken. Waar al die feestdagen voor staan? Geen idee. Maar de commerciële exploitatie is grenzeloos. Nu ook al in de weken van de advent.
![[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.

Stunt: 'tien jaar gratis wonen in Pathé de Munt'
Hoe ver ga je voor ultiem comfort? In de nieuwe activatie van Pathé, ontwikkeld door Kumpany in samenwerking met De Speld, wordt deze vraag op een verrassende manier beantwoord, ter promotie van de nieuwe Relax Seats.

Interview: Van saaie snijboon tot supercharger
Groenten hebben super krachten, maar dat is nog steeds niet tot iedereen doorgedrongen. Met de #ModTheVeg-campagne wil Knorr laten zien dat groenten de ultieme power-up zijn, in zowel games als in het echte leven. Frieda Ulsamer de Waard, CEO The Invaders gaming for brands agency, en Nicky Neerscholten, Global Head of Digital & Masterbrand Knorr, over deze campagne, die de Originaliteitsprijs won tijdens de Grand Prix Content Marketing.

Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
Vaak zoetsappige eindejaarscommercials zijn uitgegroeid tot een vaste traditie op de Nederlandse televisie. Reden voor Dentsu Attention Lab om onderzoek te doen met neuro- en eyetracking naar de mate van waardering. Hier de Top 5.

Interview: 'Jongeren willen geen suikercoating, maar de harde waarheid'
Robin Raynor, Creative Lead bij StudioM, de contenttak van GroupM, deelt inzichten over de campagne Doe ff lekker niet. Deze campagne, een samenwerking tussen Money Start, de organisatie achter het lesprogramma, en het ING Fonds, richt zich op het voorkomen van schulden bij jongeren. StudioM werd uitgeroepen tot Bureau van het Jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing en de campagne won Goud in de Categorie Maatschappelijk.

Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
Productiemaatschappij 100% (voorheen Halal) heeft in samenwerking met luxe merk Montblanc een nieuwe wereldwijde kerstcampagne gerealiseerd. De campagne speelt in op de magie van de feestdagen en toont hoe verbeelding het alledaagse kan transformeren in iets wonderlijks.

AMMA Awards 2025: tijdloos sterk werk in de spotlight
De AMMA Awards keren op 22 mei 2025 terug met het thema ‘Diamonds are Forever’. In het Amsterdamse Tuschinski Theater worden dan deze prijzen binnen de media-industrie uitgereikt. De AMMA's kennen dit jaar verlaagde inzendtarieven, een verlengde inzendperiode en vereenvoudigde criteria voor grotere toegankelijkheid.

Fernhout over iconische fotografie en haar expo
Vanaf 12 december 2024 presenteren vijftien opkomende fotografen van de opleiding Conceptueel Beeld aan de Fotoacademie Amsterdam hun afstudeerwerk in cultuurdorp Westergas. Wij spreken deelnemer Maud Fernhout, die dit jaar tevens verantwoordelijk is voor het openingsbeeld van MarketingTribunes veelgelezen trendvoorspelling 'Jongereniconen' editie 2025 (17 december bij abonnees op de mat).

Interview: Hema verovert TikTok met humor en authenticiteit
Zoya Kazemi Neyari en Scott van der Winden zijn beide Social Media Marketeer bij Hema. Naast met in-house talent werkt Hema voor TikTok samen met Truus en GoSpooky: ‘Beide bureaus hebben het Hema-DNA goed in de vingers.’ Onlangs werd Hema Merk van Jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing 2024.

Energiedirect en PSV brengen negende editie iconische kersttrui uit
De feestdagen staan voor de deur en voor PSV-fans betekent dat maar één ding: de terugkeer van de iconische PSV-kersttrui. Voor het negende jaar op rij brengt Energiedirect de geliefde rood-witte trui op de markt.

Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij
En daar is de laatste om ons overzicht compleet te maken en hij is weer mooi. ‘Geef elkaar een beetje geluk’ is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen met de eindejaarscampagne in samenwerking met TBWA\Neboko.
![[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid
Duurzaamheid begint bij transparantie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vanaf 2024 van kracht is voor grotere bedrijven in de EU, verplicht ze om heel transparant en gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-, sociale en governance-impact. Isabel Boerdam geeft een recap van CSRD Day 2024: 'dit is een katalysator'.

In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor iedereen
Dennis Hamakers, Strategy Director bij Cheil Benelux, is op 23 november overleden. Hij werd 34 jaar.
![[column] De klantreis: jeuk- of sleutelwoord?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De klantreis: jeuk- of sleutelwoord?
Volgens Japke-d. Bouma zijn termen als 'klantreis' vaak lege hulswoorden: concepten die hun glans verliezen door overmatig gebruik en een gebrek aan echte inhoud. Zijn we in de marketing- en communicatiewereld echt te ver doorgeschoten in ons gebruik van deze termen?

Shortlist Gouden Zaag 2024
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Dit is de shortlist!

Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
Met een speciale kerstcollectie, alleen verkrijgbaar bij Action, wil schoonmaakmerk Fabulosa een feestelijke frisheid in huis brengen 'met warme, herkenbare geuren die de magie van de feestdagen nog langer laten duren'.
![[fotoverslag] Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI](/templates/img/lazyload.gif)
[fotoverslag] Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI
Met 800.000 kunstwerken in hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek vormt de 'Collectie Online' een nieuw platform van het Rijksmuseum. Met behulp van Linked Open Data en AI-technologie wordt de collectie verder ontsloten en gepersonaliseerd. MarketingTribune was bij de vernissage.
![[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
![[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- CBRE visualiseert toekomst steden en... 14-02-2025
- Philips en PSV maken Philips Stadion... 14-02-2025
- Lulu & Mozzie introduceert... 13-02-2025
- Eerste keynote spreker Retail Media... 30-01-2025
- Eerste keynote spreker Branded... 10-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day