JONGERENICONEN 2025 - POV: 'Geef me de ruimte'
Voor de 29e keer zijn hier de ‘Jongereniconen’ voor het komend jaar. Op basis van uitvoerig onderzoek, internationale publicaties, eigen Fingerspitzengefühl en input van trendwatchers, ontstaat zo een beeld wat de jeugd zal bewegen. Er komen nogal wat voorspellingen uit. Exclusief in MarketingTribune tien nieuwe Jongereniconen boordevol insights, gevonden en geselecteerd door Peter van Woensel Kooy en team. ‘In 2025 stijgt de vraag naar Anti Anti, naar AI, hybrids en soft skills… vrijheid en stijl - van hoed tot hiel!’
Peter Contant ontvangt LOF d’Or Oeuvreprijs 2024
Peter Contant is donderdagavond door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) onderscheiden met de prestigieuze LOF d’Or Oeuvreprijs 2024. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de tijdschriftjournalistiek. Contant wordt geprezen om zijn carrière als journalist, hoofdredacteur, uitgever en mediaondernemer.
Nieuwe vuurwerkcampagne Rijksoverheid: ‘Tot het je raakt’
Bijna de helft van alle vuurwerkafstekers gebruikt geen vuurwerkbril of aansteeklont, ondanks ruim 1.200 vuurwerkslachtoffers per jaar. Om de onderschatte risico’s van vuurwerk te beperken, lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe campagne.
John Meulemans partner bij Hibou Contenture
AI- en influencermarketingexpert John Meulemans sluit zich aan als partner bij de groep Hibou Contenture.
Mora mikt op feestdagen met snackplezier
Mora, een iconisch snackmerk, zet sterker in op het verhogen van snackplezier onder snackfans. De feestdagen vormen het decor voor de eerste campagne, die draait om een luxe viergangen snackmenu. De campagne is ontwikkeld door Alfred en OnSocial.
[column] Nu ook al in de advent...
Pasen is iets met een haas en eieren. Op Hemelvaartsdag hebben we vrij en dat is ook op tweede pinksterdag het geval. Kerstmis is vooral heel veel eten en drinken. Waar al die feestdagen voor staan? Geen idee. Maar de commerciële exploitatie is grenzeloos. Nu ook al in de weken van de advent.
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.
Stunt: 'tien jaar gratis wonen in Pathé de Munt'
Hoe ver ga je voor ultiem comfort? In de nieuwe activatie van Pathé, ontwikkeld door Kumpany in samenwerking met De Speld, wordt deze vraag op een verrassende manier beantwoord, ter promotie van de nieuwe Relax Seats.
Interview: Van saaie snijboon tot supercharger
Groenten hebben super krachten, maar dat is nog steeds niet tot iedereen doorgedrongen. Met de #ModTheVeg-campagne wil Knorr laten zien dat groenten de ultieme power-up zijn, in zowel games als in het echte leven. Frieda Ulsamer de Waard, CEO The Invaders gaming for brands agency, en Nicky Neerscholten, Global Head of Digital & Masterbrand Knorr, over deze campagne, die de Originaliteitsprijs won tijdens de Grand Prix Content Marketing.
Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
Vaak zoetsappige eindejaarscommercials zijn uitgegroeid tot een vaste traditie op de Nederlandse televisie. Reden voor Dentsu Attention Lab om onderzoek te doen met neuro- en eyetracking naar de mate van waardering. Hier de Top 5.
Interview: 'Jongeren willen geen suikercoating, maar de harde waarheid'
Robin Raynor, Creative Lead bij StudioM, de contenttak van GroupM, deelt inzichten over de campagne Doe ff lekker niet. Deze campagne, een samenwerking tussen Money Start, de organisatie achter het lesprogramma, en het ING Fonds, richt zich op het voorkomen van schulden bij jongeren. StudioM werd uitgeroepen tot Bureau van het Jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing en de campagne won Goud in de Categorie Maatschappelijk.
Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
Productiemaatschappij 100% (voorheen Halal) heeft in samenwerking met luxe merk Montblanc een nieuwe wereldwijde kerstcampagne gerealiseerd. De campagne speelt in op de magie van de feestdagen en toont hoe verbeelding het alledaagse kan transformeren in iets wonderlijks.
AMMA Awards 2025: tijdloos sterk werk in de spotlight
De AMMA Awards keren op 22 mei 2025 terug met het thema ‘Diamonds are Forever’. In het Amsterdamse Tuschinski Theater worden dan deze prijzen binnen de media-industrie uitgereikt. De AMMA's kennen dit jaar verlaagde inzendtarieven, een verlengde inzendperiode en vereenvoudigde criteria voor grotere toegankelijkheid.
Fernhout over iconische fotografie en haar expo
Vanaf 12 december 2024 presenteren vijftien opkomende fotografen van de opleiding Conceptueel Beeld aan de Fotoacademie Amsterdam hun afstudeerwerk in cultuurdorp Westergas. Wij spreken deelnemer Maud Fernhout, die dit jaar tevens verantwoordelijk is voor het openingsbeeld van MarketingTribunes veelgelezen trendvoorspelling 'Jongereniconen' editie 2025 (17 december bij abonnees op de mat).
Interview: Hema verovert TikTok met humor en authenticiteit
Zoya Kazemi Neyari en Scott van der Winden zijn beide Social Media Marketeer bij Hema. Naast met in-house talent werkt Hema voor TikTok samen met Truus en GoSpooky: ‘Beide bureaus hebben het Hema-DNA goed in de vingers.’ Onlangs werd Hema Merk van Jaar tijdens de Grand Prix Content Marketing 2024.
Energiedirect en PSV brengen negende editie iconische kersttrui uit
De feestdagen staan voor de deur en voor PSV-fans betekent dat maar één ding: de terugkeer van de iconische PSV-kersttrui. Voor het negende jaar op rij brengt Energiedirect de geliefde rood-witte trui op de markt.
Kerst 2024: Dibbes doet het voor Staatsloterij
En daar is de laatste om ons overzicht compleet te maken en hij is weer mooi. ‘Geef elkaar een beetje geluk’ is de boodschap die Staatsloterij wil uitdragen met de eindejaarscampagne in samenwerking met TBWA\Neboko.
[column] Rapportage als katalysator voor toekomstbestendigheid
Duurzaamheid begint bij transparantie. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die vanaf 2024 van kracht is voor grotere bedrijven in de EU, verplicht ze om heel transparant en gedetailleerd te rapporteren over hun milieu-, sociale en governance-impact. Isabel Boerdam geeft een recap van CSRD Day 2024: 'dit is een katalysator'.
In memoriam Dennis Hamakers: Strateeg met groot hart voor iedereen
Dennis Hamakers, Strategy Director bij Cheil Benelux, is op 23 november overleden. Hij werd 34 jaar.
[column] De klantreis: jeuk- of sleutelwoord?
Volgens Japke-d. Bouma zijn termen als 'klantreis' vaak lege hulswoorden: concepten die hun glans verliezen door overmatig gebruik en een gebrek aan echte inhoud. Zijn we in de marketing- en communicatiewereld echt te ver doorgeschoten in ons gebruik van deze termen?
Shortlist Gouden Zaag 2024
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Dit is de shortlist!
Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
Met een speciale kerstcollectie, alleen verkrijgbaar bij Action, wil schoonmaakmerk Fabulosa een feestelijke frisheid in huis brengen 'met warme, herkenbare geuren die de magie van de feestdagen nog langer laten duren'.
[fotoverslag] Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI
Met 800.000 kunstwerken in hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek vormt de 'Collectie Online' een nieuw platform van het Rijksmuseum. Met behulp van Linked Open Data en AI-technologie wordt de collectie verder ontsloten en gepersonaliseerd. MarketingTribune was bij de vernissage.
[column] MarketingAffairs 17: Marketing als oplossing
Steeds meer organisaties worden geconfronteerd met obstakels als gevolg van wijzigende marktomstandigheden. Stijgende inflatie, een recessie die op de loer ligt, personeelstekorten, stijgende grondstofprijzen of bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving. Het zijn slechts een paar voorbeelden van omstandigheden die grote impact hebben op het resultaat en mogelijk zelfs het voortbestaan van de organisatie. Hoewel deze problemen geen gevolg zijn van de huidige marketingactiviteiten, wordt vaak wel verwacht dat marketing met de oplossing komt.
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
Samen kijken versterkt impact van Total Video
De combinatie van TV en streaming (SAVOD), oftewel Total Video, blijkt een krachtige strategie voor adverteerders. Tijdens het webinar De Impact van Total Video lichtten Mirte van Deursen (Ad Alliance) en Tom van Bommel (Unravel Research) vier elementen toe die bijdragen aan de effectiviteit: Groot Scherm, Samen Kijken, Aandacht en Brand Safety.
[onderzoek] CMO vindt media belangrijkste strategische pijler voor groei
Uit de Dentsu CMO Navigator, het tweejaarlijkse Dentsu onderzoek waarin 1.900 CMO’s uit 13 landen worden ondervraagd over hun toekomstverwachtingen, blijkt dat 88% van alle CMO’s media ziet als belangrijkste business driver. Een grote zorg is de gebrekkige transparantie bij de grote techbedrijven.
MyHeritage animeert LiveMemory met AI
MyHeritage, het bekende wereldwijde online platform voor familiegeschiedenis, kondigt de release aan van LiveMemory, een nieuwe functie waarmee favoriete herinneringen opnieuw worden beleefd door van elke foto met AI een korte videoclip te maken.
[column] Goede copy is ook goed kijken
Kijk maar eens. Deze hieronder, van Aad Kuijper, destijds met art director Cor den Boer. Zo is het een gevaarlijke bocht. Zo niet. Een handigheidje? Een trucje? Dacht het niet.
Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’
[column] Jaguar: De dood of de gladiolen?
Jaguar heeft een nieuwe visuele merkidentiteit. Zelden was er zoveel te doen rondom de presentatie van een nieuwe stijl voor een bestaand automerk. Deze mate van ophef zie je gewoonlijk alleen bij voetbalclubs die hun koers wijzigen.
[column] De paradox van kerst
Het is weer de tijd van de kerstcommercials. Menig merk laat zich zien. Wanneer is een kerstcommercial nu eigenlijk echt succesvol?
Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.
[column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
Al vaker gezegd: we kunnen wel doen alsof marketingcommunicatie en reclame maken rocket science is, maar dat is het natuurlijk niet. In de kern komt het er echt gewoon op neer een aardige boodschap te formuleren voor wat we aan te bieden hebben en die dan zo aardig mogelijk de wereld in slingeren.
Jury Warc Awards Europe 2025 bekend
De Warc Awards Europe 2025 in samenwerking met Lions belonen de beste strategische en effectieve marketingideeën die de bedrijfsgroei hebben gestimuleerd. Josefien Olij, Senior Director Global Marketing Communications bij Philips vertegenwoordigt Nederland in de Europese jury.
Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
De publieke omroep brengt in 2025 alle radiozenders samen in de NPO Luister-app en website. Hiermee verdwijnen op termijn de huidige zenderapps en kunnen luisteraars alle radiozenders en podcasts van de publieke omroep op één plek vinden.
#Nietinmijnstad-actie tegen haat gaat viraal
'Zet gewoon op TV', suggereerde iemand aan medebedenker Victor Knaap om de film #nietinmijnstad te promoten. 'Niet nodig', was het antwoord. De spontaan gemaakte campagne na de recente racistische rellen in de hoofdstad gaat namelijk al viraal op socials als Linkedin, Insta en Facebook.
Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
Ad Alliance en Canal+ zijn overeengekomen dat de advertentieverkoop van tv-zender FilmBox in Nederland vanaf februari 2025 via Ad Alliance verloopt.
Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar
Minister Eppo Bruins (Cultuur en Media) wil de huidige concessieperiode van de landelijke publieke omroep met twee jaar verlengen. Hiervoor is een wetswijziging nodig. De huidige periode loopt tot en met 2026.
Women Inc. lanceert vervolgcampagne op Bloed, Zweet en Tranen
In Nederland wordt maandelijks 1 op de 8 mensen geconfronteerd met menstruatiearmoede. Daarom start Women Inc. een donatiecampagne om menstruatiearmoede tegen te gaan.
Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne om kinderen bij de natuur te brengen
Leerplatform Kidiyo heeft een Kickstarter-campagne gelanceerd met om jonge kinderen te inspireren natuurhelden te worden.
Voetbal International wint gouden Mercur
Voetbal International van uitgever PXR heeft dinsdagavond goud gewonnen bij de 25e editie van de Mercurs in de categorie Mercur Magazine Mediamerk van het Jaar. Zilver ging naar Harper’s Bazaar (Hearst Netherlands) en brons was er voor Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing). Voor het eerst zijn in deze categorie een gouden, zilveren en bronzen Mercur toegekend.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe vuurwerkcampagne... 19-12-2024
- Interview: Van saaie snijboon tot... 17-12-2024
- Interview: 'Jongeren willen geen... 16-12-2024
- Interview: Hema verovert TikTok met... 12-12-2024
- MyHeritage animeert LiveMemory met AI27-11-2024