
Sterk, creatief en vol lef - ANWB over live pitch tijdens Branded Content Event
Een volle zaal, drie bureaus en één live pitchronde: voor Annet Uiterweerd, Teamlead Acquisitie Hulpverlening bij de ANWB, was het een unieke ervaring. ‘Enorm leuk om te mogen presenteren’, aldus Uiterweerd. ‘Erg spannend om voor zo’n volle, prachtige zaal te mogen staan.’
![[column] Vier TikTok-ads die wél werken (en wat merken hier van kunnen leren)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vier TikTok-ads die wél werken (en wat merken hier van kunnen leren)
TikTok is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét (advertentie)platform waar merken zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Toch kom ik over het algemeen op mijn For You Page vooral TikTok-ads tegen die – zacht gezegd – beter zouden kunnen. Van content die totaal niet op het platform past, tot nikszeggende beelden met onhandige voice-overs, en video’s die in de eerste seconde al overduidelijk reclames zijn. De ene na de andere gemiste kans.

McDonald’s laat lef en luistervermogen samenkomen in socialstrategie
‘Ik wil jullie vandaag prikkelen’, zo opende Brett Gaasbeek, Brand Manager bij McDonald’s Nederland, zijn energieke keynote tijdens het Branded Content Event. Wat volgde was een bevlogen verhaal over risico’s nemen, social listening en merken die durven te participeren in plaats van alleen maar te zenden. ‘Laat je merk niet de luidruchtige bezoeker op een verjaardag zijn, maar de geïnteresseerde luisteraar.’

Heineken introduceert ‘The Flipper’ tegen digitale afleiding
In een poging om sociale interactie in het echte leven te stimuleren, heeft Heineken een opmerkelijk prototype onthuld: ‘The Flipper’. Deze slimme telefoonhoes draait je smartphone automatisch om zodra hij herkent dat je een gezellige tijd hebt – en dat doet hij aan de hand van een opvallend herkenbaar moment: het woord ‘proost’.

Fjällräven opnieuw verkozen tot duurzaamste modemerk
Voor het zesde jaar op rij is Fjällräven uitgeroepen tot het meest duurzame merk in de categorie ‘Clothes and Fashion Brands’ van de Sustainable Brand Index. Het onderzoek, Europa’s grootste in zijn soort, peilt jaarlijks bij 80.000 consumenten in acht landen hoe zij merken beoordelen op duurzaamheid. In totaal zijn bijna 1.600 merken uit 36 sectoren geëvalueerd.

Jennifer Hoffman promoot duurzame mobiliteit met circulaire e-bike
Actrice en duurzaamheidsambassadeur Jennifer Hoffman zet haar groene missie kracht bij met een nieuwe samenwerking. Deze keer trapte ze letterlijk en figuurlijk af met Roetz Life, de circulaire e-bike van fietsenmerk Roetz.
![[BCE2025] Van data-insights naar digital humans: next level contentstrategie](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE2025] Van data-insights naar digital humans: next level contentstrategie
Wanneer veel merken vechten om aandacht, wordt luisteren belangrijker dan ooit. Tijdens het Branded Content Event 2025 nemen John Meulemans (A.I. & Influencer Marketing Strategist) en Aniek Schmal (Account Director bij Hibou) je mee in een sessie die je kijk op content blijvend verandert. Verwacht een frisse blik op data, AI en branded content én een wereldprimeur op het gebied van digital humans.

KNGF Geleidehonden viert 90 jaar hondenhelden met superheldencampagne
KNGF Geleidehonden bestaat 90 jaar en viert dit jubileum met een groots eerbetoon aan hun hondenhelden. Onder het thema ‘90 jaar hondenhelden’ worden hulphonden neergezet als superhelden met echte superkrachten. De campagne, ontwikkeld door Selmore en Ambassadors, ging deze week van start met een animatiefilm in de stijl van klassieke superheldencartoons.
![[BCE2025] Van social reach naar merkimpact met TikTok](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE2025] Van social reach naar merkimpact met TikTok
Veel merken zijn actief op TikTok, maar hebben moeite om de impact van hun inspanningen écht inzichtelijk te maken. Hoe weet je of je social media-strategie daadwerkelijk bijdraagt aan merkvoorkeur en loyaliteit? Transavia en team5pm vonden het antwoord en delen hun inzichten tijdens het Branded Content Event.
![[column] Waarom marketing meer kunst is dan kunde](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom marketing meer kunst is dan kunde
Faust....Van gehoord, neem ik aan? De door wetenschap begeesterde dokter die een pact met de duivel sloot—zijn ziel in ruil voor het doorgronden van de schepping. Hoe meer dokter Faust weet, hoe verder hij juist van die schepping af komt te staan.
![[BCE2025] Branded content die écht impact maakt](/templates/img/lazyload.gif)
[BCE2025] Branded content die écht impact maakt
Hoe maak je een Branded Content-campagne die niet alleen raakt, maar ook keiharde resultaten oplevert? Tijdens het Branded Content Event deelt Denise Cornelisse, Head of Brandstudio & Sales bij &C Media, de ins en outs van een case die precies dát deed.

Boekenbranche gaat los op Boekenweek
'Het is Boekenweek! We zijn in feeststemming, we ontvangen geweldige schrijvers in onze boekhandels en we trakteren op Het Boekenweekgeschenk van vandaag tot en met zondag 23 maart. Dus kom langs en reserveer nu je kaartjes voor onze evenementen.' Athenaeum Scheltema trapt af.

NRC geeft abonnees toegang tot The New York Times
Vanaf vandaag krijgen alle abonnees van NRC onbeperkt toegang tot The New York Times. Dit biedt volgens de initiatoren NRC-lezers de kans om hun horizon verder te verbreden met nog meer onafhankelijke journalistiek.
![[column] Aspiratie - de vergeten trigger](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Aspiratie - de vergeten trigger
Je wilt trouwen met Taylor Swift. Dat is een aspiratie die er zijn mag. Een Meet & Greet na een Taylor Swift concert is dan alvast een uitstekende ambitie. Om maar even aan te geven waar zo'n beetje het verschil zit tussen aspiratie en ambitie. Aspiratie is het sterke verlangen of de uitgesproken wens om iets groots te bereiken. Een reiken naar iets wat je het liefst van alles zou willen. Misschien onbereikbaar, onmogelijk, onhaalbaar.

Marnix Gymnasium werft met zee van zelfgemaakte video's
Om nieuwe leerlingen voor het Marnix Gymnasium aan te trekken, een van de drie categorale gymnasia in Rotterdam, heeft bureau Inhoudelijke Zaken een opmerkelijke wervingscampagne ontwikkeld. Onder de hashtag #wijzijnmarnix gaan leerlingen de komende tijd de straat op, gewapend met mobiel en actiebord.
![[column] Wacht niet op de perfecte briefing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wacht niet op de perfecte briefing
Als creatief hoop je op de grote hemelbestormende briefings. De joekels van kansen op legendarisch makend en potentieel prijswinnend werk. We zijn daar natuuuuuurlijk niet mee bezig, zeggen we. Maar dat is natuuuuuurlijk niet waar. Hoe meer kansen op grote campagnes, hoe beter.
![[column] Copywriter Brignull's werk leeft voort](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Copywriter Brignull's werk leeft voort
Hij was de man die voor Heineken de regel schreef: 'Heineken refreshes the parts other beers cannot reach'. Het verhaal gaat dat de regel volledig werd afgetest, daarna toch het groene licht kreeg en die campagne tot een van de meest memorabele biercampagnes aller tijden verhief.

MyHeritage onthult diepere lagen van je DNA met Historische oorsprong
Wat vertelt jouw DNA over het verre verleden? Met de introductie van ‘Historische oorsprong’ biedt MyHeritage gebruikers nu de mogelijkheid om hun genetische geschiedenis tot wel 10.000 jaar terug te traceren.
![[column] Dilemma: wel of geen Tesla](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dilemma: wel of geen Tesla
Creatief Erik Vos van bureau Gotanidea uit via een dialoog tussen de fictieve personages Mark en Sophie zijn twijfels over het in opspraak geraakte automerk Tesla. Deze woorden gebruikte hij ook als prompt om een bijpassende AI-muziektrack 'Moral highground' te componeren. Lees en luister.

CBRE visualiseert toekomst steden en hun bewoners
CBRE, een vooraanstaande speler in commercieel vastgoed lanceert de Nederlandse merkcampagne '2025&beyond'. De contentmarketing-uitingen verenigen 25 perspectieven waarmee CBRE een inspirerend beeld wil schetsen van de toekomst van onze steden en de mensen die er wonen.

Philips en PSV maken Philips Stadion 'hartveiliger'
Omdat hartfalen op en naast het veld helaas geen onbekend fenomeen is in een voetbalstadion, hebben Philips en PSV het Philips Stadion en de PSV Campus genaamd De Herdgang ‘hartveiliger’ gemaakt voor supporters, spelers, staf en medewerkers, zo wordt op 'hartendag' -Valentijn- bekend gemaakt.

Lulu & Mozzie introduceert rustgevende kindermuziek
Lulu & Mozzie, een nieuw kindercontentmerk, heeft onlangs een tiental Nederlandstalige en Engelstalige kinderliedjes gelanceerd. De geanimeerde personages Lulu en Mozzie leven in een kleurrijke wereld vol zachte kleuren en melodieuze liedjes. Volgens oprichters Jaap van den Heuvel en Marjolein van den Broek biedt het initiatief een kalmerend alternatief voor de vaak drukke kindermuziek en -videocontent die momenteel online beschikbaar is.
![[column] LinkedIn: het verschil tussen je persoonlijke en je bedrijfspagina](/templates/img/lazyload.gif)
[column] LinkedIn: het verschil tussen je persoonlijke en je bedrijfspagina
‘Je moet alleen maar posten op je persoonlijke pagina?’ Ik zeg: Ja én Nee. Laten we het eens goed onder de loep nemen, want er is veel meer nuance dan je misschien denkt.

Eerste keynote spreker Retail Media Day: retail marketing goeroe Engin Celikbas
Op 15 mei 2025 spreekt Engin Celikbas, Managing Director EMEA bij Future Stores, op de Retail Media Day in Media Plaza, Utrecht. Hij zal ingaan op de rol van Future Stores als fysiek retailplatform voor merken die retailmedia willen inzetten om snel in te spelen op culturele trends.
![[column] Nieuwjaarsboodschap van de copywriter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nieuwjaarsboodschap van de copywriter
We zijn al weer 27 dagen op weg in het nieuwe jaar. 2025, mijn 48e jaar als copywriter. Als ik het goed heb, tenminste, pin me er niet op vast. Het zou kunnen dat het pas m'n 47e is. Want nog wel gezocht naar m'n allereerste contract (Baas en Van Haastrecht, eeuwig dank), maar niet gevonden. Hoe dan ook, we zijn aardig op weg in de loopbaan. En het beste moet nog komen.

Bols viert 450 jarig bestaan met lancering Bols Blue
The Lucas Bols Company, een pionier in gedistilleerd sinds 1575, lanceert Bols Blue 1575. Volgens de makers een levendige premium likeur met een diepe ondertoon van sinaasappel en de fluweelzachte zoetheid van botanische spiced rum: eigenlijk Blue Curaçao 2.0.

ODVB-video over creatief Aad Kuijper gaat viraal
De contentmarketingserie 'Over de vloer bij' mogelijk gemaakt door Cooiman Capital, Jortt en Terwolde, ging op bezoek bij de legendarische reclamemaker Aad Kuijper. Dat leverde 22 mooie minuten op, die massaal worden gedeeld onder mensen uit de bureauwereld en andere Aad-fans.
![[interview] Gouden Zaag winnaar Seneda wil grenzen verleggen](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] Gouden Zaag winnaar Seneda wil grenzen verleggen
'Isaque Seneda wint Gouden Zaag 2024', lazen we al op MarketingTribune. Tijd voor een nadere kennismaking en een interview met het wonderkind dat vanuit Nederland de wereld verovert.
![[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Voor deel 213 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Thijs Gussenhoven, betrokken bij de Vrienden van Amstel Live. Deze editie valt daarbij de Bob op, met de VIB-campagne: Very Important Bob. Gussenhoven legt uit en praat ons bij over het event en de plannen voor 2025: 'het belang van vriendschap zal komend jaar consistent naar voren komen.'

Eerste keynote spreker Branded Content Event is bekend: Sydney Brouwer
Spreker, auteur en podcastmaker Sydney Brouwer opent de 18e editie van het event op dinsdag 8 april. Zijn presentaties zitten vol humor, interactie en waardevolle praktische lessen waar je als deelnemer direct mee aan de slag kunt.

Nachtelijke stunt Beter Bed
Wie goed slaapt, presteert beter overdag. Het draagt niet alleen bij aan het behalen en volhouden van goede voornemens, maar ook aan het realiseren van persoonlijke plannen en dromen. Toch heeft 1 op de 5 Nederlanders moeite om goed te slapen, ontdekte Beter Bed. Tijd voor een PR stunt.

Marketeers moeten AI inzetten als een dirigent
AI is niet overhyped; het fenomeen wordt eerder onderschat. De echte innovatie ligt in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor eenvoudige taken. 'Word dirigent'.

Albert Heijn introduceert 40 vernieuwde verspakketten
In het kader van het 'gezonde start van 2025'-programma brengt AH 40 vernieuwde verspakketten, die vanaf nu minimaal 200 gram groente per persoon bevatten – 'een flinke verhoging ten opzichte van de eerdere 150 gram'.

Eurovision Songfestival komt met sonic identity
Het Eurovisie Songfestival komt met een merk-herkenningsdeun oftewel ‘sonic identity’ voor de presentatie in Zwitserland in 2025. De track 'See You Radiate' is gemaakt door het Amsterdamse MassiveMusic.

130 plaatsen bieden toch Unox Nieuwjaarsduik
Door de harde wind en sterke stroming moesten op 1 januari 2025 zo'n 40 Nieuwjaarsduiken worden afgelast. Toch waren naar schatting 130 van de oorspronkelijke 171 locaties veilig genoeg om met Unox-muts het water in te rennen, dus werd daar wel gedoken.

Beleggen kan écht iedereen
Flatex/DeGiro, een Europese online broker, heeft een internationale campagne gelanceerd 'Everyone’s an investor, baby'. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met Indie-Amsterdam, richt zich op het wegnemen van mythes rond beleggen en benadrukt toegankelijkheid en transparantie.

Asus wil rem helpen zetten op 'altijd aan staan'
Mentale issues onder jongeren zijn de afgelopen jaren fors toegenomen, met pieken tijdens de herfst- en wintermaanden mede door social mediagebruik, ziet computerfabrikant Asus. Met een contentcampagne wil het merk laten zien dat het ook anders kan.

Peter Contant ontvangt LOF d’Or Oeuvreprijs 2024
Peter Contant is donderdagavond door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) onderscheiden met de prestigieuze LOF d’Or Oeuvreprijs 2024. Deze onderscheiding wordt jaarlijks toegekend aan personen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de tijdschriftjournalistiek. Contant wordt geprezen om zijn carrière als journalist, hoofdredacteur, uitgever en mediaondernemer.

Nieuwe vuurwerkcampagne Rijksoverheid: ‘Tot het je raakt’
Bijna de helft van alle vuurwerkafstekers gebruikt geen vuurwerkbril of aansteeklont, ondanks ruim 1.200 vuurwerkslachtoffers per jaar. Om de onderschatte risico’s van vuurwerk te beperken, lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een nieuwe campagne.

John Meulemans partner bij Hibou Contenture
AI- en influencermarketingexpert John Meulemans sluit zich aan als partner bij de groep Hibou Contenture.

Mora mikt op feestdagen met snackplezier
Mora, een iconisch snackmerk, zet sterker in op het verhogen van snackplezier onder snackfans. De feestdagen vormen het decor voor de eerste campagne, die draait om een luxe viergangen snackmenu. De campagne is ontwikkeld door Alfred en OnSocial.
![[column] Nu ook al in de advent...](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nu ook al in de advent...
Pasen is iets met een haas en eieren. Op Hemelvaartsdag hebben we vrij en dat is ook op tweede pinksterdag het geval. Kerstmis is vooral heel veel eten en drinken. Waar al die feestdagen voor staan? Geen idee. Maar de commerciële exploitatie is grenzeloos. Nu ook al in de weken van de advent.
![[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] foodexpert Elody de Vries: 'Wat we op de menukaarten zullen zien'
Toen ik gevraagd werd om de foodtrends voor Jongereniconen 2025 te voorspellen, voelde ik een gezonde spanning. Na 16 jaar in de voedingsbranche en 9 jaar met mijn neus in de foodtrends, durf ik me nog niet snel in de rol van voorspeller te begeven. Ik ben namelijk geen waarzegger. Wat ik wél doe, is conceptontwikkeling op basis van trends: trends analyseren vanuit specifieke doelgroepen en niches en proberen deze te vertalen naar haalbare concepten.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vier TikTok-ads die wél werken (en wat merken hier van kunnen...
- Heineken introduceert ‘The Flipper’ tegen digitale afleiding
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB over live pitch tijdens...
- McDonald’s laat lef en luistervermogen samenkomen in...
- Jennifer Hoffman promoot duurzame mobiliteit met circulaire...
- Fjällräven opnieuw verkozen tot duurzaamste modemerk
Laatste Nieuws
- Sterk, creatief en vol lef - ANWB... 11-04-2025
- McDonald’s laat lef en... 09-04-2025
- Heineken introduceert ‘The Flipper’... 09-04-2025
- Fjällräven opnieuw verkozen tot... 07-04-2025
- Jennifer Hoffman promoot duurzame... 02-04-2025
- [BCE2025] Van data-insights naar... 31-03-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management